جمعه 14 اردیبهشت 1403

از ولنگاری در فضای مجازی تا رهایی کودکان و هرزه‌نگاری در شبک‌های اجتماعی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
از ولنگاری در فضای مجازی تا رهایی کودکان و هرزه‌نگاری در شبک‌های اجتماعی

بی‌بندوباری برخی خانواده‌ها در عدم مدیریت مصرف رسانه‌ای فرزندان‌شان باعث خواهد شد که علاوه بر هرزه‌نگاری و ولنگاری باعث شکستن قبح مسئله خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس زینب جعفری از فعالان فضای مجازی و رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت: شاید کمتر کسی فکر می کرد که شبکه های اجتماعی در تنها دو دهه از چنان رشدی قابل قبولی برخوردار شوند که به خودی خود علاوه بر فرصت های طلایی که ایجاد می کنند بیشترین مخاطرات را نیز برای اقشار مختلف به همراه دارد.

بدون شک با نفوذ گسترده شبکه‌های اجتماعی حتی به در دور افتاده‌ترین نقاط دنیا و با توجه به اینکه بسیاری از محتواهایی که در بستر فضای مجازی تولید می‌شوند برای روح و روان کودکان و نوجوانان مناسب نیستند، کشورهای مختلف برای صیانت از حقوق کودکان قوانینی وضع کرده‌اند. با این حال در کشور ما قوانین سخت و محکمی برای صیانت از حقوق کودکان وجود ندارد و نوعی ولنگاری در فضای مجازی حاکم است.

امروزه این ولنگاری در فضای مجازی تا جایی رسیده است که در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام یک نوجوان 12ساله با ترفندهای خاص اقدام به تولید برخی کلیپ های کاملا غیرقانونی و مستجن می کنند که برابر ماده 14 قانون جرائم رایانه‌ای اشاعه محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی حتی در صفحات کاربری خصوصی که امکان بازنشر این‌گونه محتواهای مجرمانه وجود دارد برای کاربران مسئولیت قانونی در پی دارد.

براساس این ماده قانون ها تجاوز به حریم شخصی افراد، افشای اسرار آن‌ها در فضای مجازی و انتشار فیلم و عکس‌های خصوصی آن‌ها، استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی برای انتقام‌جویی و هتک حیثیت و در نهایت انتشار هرگونه تصاویر غیراخلاقی در فضای مجازی همانند فضای حقیقی جرم بوده و با آن برخورد می شود.

اما در این فضا بیشترین آسیب ها و مخاطرات متوجه کودکان و نوجوانان است چرا که دست های پشت پرده با سوء استفاده از حریم کودکانه آنان اقدام به تهیه تولید برخی کلیپ های ساختار شکنانه می کنند و با انتشار گسترده در فضای مجازی یک نوع هرزه نگاری در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند که متاسفانه انتشار چنین کلیپ های باعث شکستن قبح حریم شخصی در فضای مجازی خواهدشد.

بی بندوباری برخی خانواده ها در عدم مدیریت مصرف رسانه ای فرزندانشان باعث خواهد شد که علاوه بر هرزه نگاری و ولنگاری باعث شکستن قبح مسئله خواهدشد.

یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار منفی در فضای مجازی بر جوانان و نوجوانان، محتوای نامناسبی است که به راحتی در اختیار همه افراد در این فضا قرار گرفته و امنیت اخلاقی کاربران به خصوص خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد.

امیدواریم خانواده ها نسبت به بحث ارتقای سواد رسانه ای خود و اعضای خانواده به خصوص مصرف رسانه ای فرزندان با مدیریت صحیح از ولنگاری آنان در فضای مجازی جلوگیری کنند.

انتهای پیام /