دوشنبه 16 مهر 1403

اسامی شهرداری‌های متخلف اعلام شد / شهرداری تهران در فهرست متخلفان

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اسامی شهرداری‌های متخلف اعلام شد / شهرداری تهران در فهرست متخلفان

اقتصادنیوز: اسامی شهرداری‌هایی که باید بر اساس قانون بودجه نسبت به ارائه گزارش اقدام می‌کردند ولی ترک فعل داشته‌اند از سوی دیوان محاسبات اعلام شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سیداحمدرضا دستغیب در ابتدای سی و یکمین جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور با قدردانی از حضور حماسی و منحصر به فرد مردم شریف و بزرگوار در نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: حضور حماسی مردم که با شور و شعف خاصی در این مراسم شرکت کردند مایه مباهات و افتخار است و این مراسم برگ زرین دیگری در تاریخ ایران اسلامی بود و همگان صلابت و شجاعت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه ای را مشاهده کردند.

رئیس هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از سخنان خود که با بررسی بندهای تبصره 6 قانون بودجه و موضوع عوارض و مالیات، همراه بود به موضوع اختصاص یک درصد از عوارض واردات کالا به مناطق آزاد برای ایجاد اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اشاره کرد و گفت: در این رابطه قانونگذار در راستای برنامه ششم توسعه این پیش بینی را کرده که باید یک درصد از عوارض وارداتی کالا و خدمات صرف اشتغال افراد نیازمند تحت پوشش دستگاه های حمایتی این مناطق شود.

دستغیب همچنین به تکلیف شهرداری های کشور در بودجه 1402 مبنی بر ارائه گزارش به دیوان محاسبات در بخش های مختلف از جمله کمیسیون ماده 100 اشاره و بیان کرد: شهرداری ها در حیطه قانون بودجه مکلف به رعایت آن بوده و هیچ گونه تعلل و تاخیری از آنها نیز پذیرفته نمی شود، لذا لازم است، دادستان محترم دیوان محاسبات نیز این ترک فعل شهرداری ها را در دادسرا و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار دهد.

دستغیب پس از ارائه گزارش توسط حسابرسان کل از ترک فعل های صورت گرفته توسط شهرداری های مختلف کشور از جمله تهران، دستور داد تا نسبت به انتشار اسامی این شهرداری ها که در تبصره 6 قانون بودجه ملزم به ارائه گزارش هستند و ترک فعل داشته اند اعلام شود.

همچنین رئیس کل دیوان محاسبات کشور بیان کرد: با وجود اینکه در بندهای متعدد قانون بودجه تکالیف شهرداری ها ذکر می شود اما از ارائه اطلاعات به دیوان محاسبات خودداری می کنند. برابر بررسی های صورت گرفته در جریان بررسی گزارش تفریغ سال 1402، تاکنون در 45 تبصره، بند یا جزء اطلاعات و مستندات توسط شهرداری تهران ارائه نگردیده یا به صورت ناقص ارائه شده، البته به زودی، حکم صادره در هیئت مستشاری این نهاد نظارتی به شهرداری تهران ابلاغ می شود.

براساس این گزارش، بند (ت) قانون بودجه سال 1402 کل کشور ناظر بر تعیین تکلیف ساختمان‌ها و مستحدثاتی است که بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه در محدوده شهرها ساخته شده و تا قبل از پایان سال 1400 پرونده آنها در کمیسیون ماده (100) قانون شهرداری ها طرح و منجر به صدور رای قطعی گردیده است و در اجزای آن نیز ساز و کار پرداخت جرائم و عوارض متعلقه یا اجرای حکم قلع و قمع با شرایط مندرج در حکم تبیین شده است.

برابر بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعات اخذ شده از ادارات کل دیوان محاسبات استان‌ها، شهرداری‌های زیر نسبت به ارائه اطلاعات بند مذکور یا برخی از اجزای آن به دیوان محاسبات کشور اقدام نکردند.

شهرداری تهران، شیراز، خرم آباد، دره شهر، آسمان آباد، توحید، شباب، دشت عباس در استان ایلام و شهرداری‌های اصفهان، اشترجان، فلاورجان، بهارانشهر، پیربکران، تو دشک، خمینی شهر، زازران علویجه، قهدریجان، کوشک، پیکران، اصغرآباد و نجف آباد در استان اصفهان، شهرداری اردکان، و شهرداری‌های کبود درآهنگ، گل تپه و کرفس در استان همدان.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید