پنج‌شنبه 19 مهر 1403

اشتغال راز و جرگلان 7.5 درصد بهبود می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اشتغال راز و جرگلان 7.5 درصد بهبود می‌یابد

بجنورد - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: سند اشتغال شهرستان مرزی راز و جرگلان در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شده و قرار است با اجرای این سند، اشتغال در این خطه مرزی پنج سال آینده 7.5 درصد بهبود یابد.

حسن پارسی پور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون نرخ بیکاری راز و جرگلان، 10.5 درصد است که یک درصد از میانگین استان پایین‌تر است.

وی همچنین گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در راز و جرگلان، 45.5 درصد است که سه درصد از میانگین استانی، بالاتر است.

سند اشتغال شهرستا راز و جرگلان در هشت رسته، تهیه شده است که بر اساس مزیت های موجود، مورد توجه قرار دارد.

وی در ادامه کشت گیاهان دارویی، زنبورداری، دامداری، تولید فرش، ساخت ماشین آلات و ادوات کشاورزی، پرورش اسب ترکمن و نوغانداری را از مزیت های شهرستان مرزی رازو جرگلان برای توسعه اشتغال عنوان کرد و گفت: بر اساس اطلاعات سامانه کارا، بیشترین تقاضا برای ایجاد شغل در این زمینه ها بوده است.

وی اظهار داشت: خشک سالی ها یکی از موانع برای توسعه کشاورزی در این شهرستان بوده است البته جوانان هم به علت مشکلات اقتصادی ناشی از نبود شغل، به سایر استان ها مهاجرت می کنند که این امر هم یکی از دغدغه ها است.

پارسی پور، ضعیف بودن ساختار اداری را از مشکلات دیگر برای کمک به توسعه اشتغال عنوان کرد و اظهار داشت: ناقص بودن زنجیره تولید، نبود دسترسی به بازار، باسوادی پایین و ضعف زیرساخت حمل و نقل از دیگر مشکلات در این منطقه به شمار می رود.

وی گفت: یکی از موانع برای رونق کسب و کار در راز وجرگلان، پایین بودن میزان باسوادی در این منطقه است، میزان باسوادی زنان این شهرستان، 16 درصد از باسوادی مردان پایین تر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: رشته های دانشگاهی ایجاد شده در شهرستان راز و جرگلان هم با مزیت های موجود در منطقه، همخوانی ندارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

پارسی پور درباره پتانسیل های شهرستان راز و جرگلان گفت: جوان بودن جمعیت، یکی از مزیت های این شهرستان است، 35 درصد از جمعیت این منطقه، زیر 15 سال هستند که آماده به کار به شمار می روند.

وی افزود: روستا نشینی، یکی دیگر از مزیت های این شهرستان است به طوری که 90 درصد از جمعیت 70 هزار نفری راز و جرگلان در نقاط روستایی سکونت دارند و بیشترین میزان روستانشینی استان مربوط به این منطقه است. وی افزود: شهرستان راز و جرگلان، به علت مشکلات نبود اشتغال، به منطقه مهاجر فرست بدل شده است و شمار زیادی از جوانان برای کار به استان های خراسان رضوی، تهران و گلستان می روند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: با وجود مهاجر فرست بودن، جمعیت این شهرستان کاهش ندارد زیرا نرخ رشد جمعیت، مناسب بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم اشتغال در راز و جرگلان، مربوط به بخش کشاورزی است به طوری که چهار پنجم اشتغال در این بخش است خاطرنشان کرد: شهرستان راز و جرگلان، 30 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که 6 هزار و 500 هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.

وی با اشاره به اینکه 35 درصد از بهره برداران دام سنگین استان در این شهرستان هستند افزود: یکی از مزیت های این خطه، نوغانداری است به طوری که 40 درصد از بهره‌برداران کرم ابریشم استان در این شهرستان هستند.

پارسی پور، نبود واحد صنعتی را از ضعف های شهرستان راز و جرگلان برای توسعه اشتغال عنوان کرد و افزود: تنها دو واحد صنعتی در این منطقه دایر است.

وی افزود: البته وجود معدن سنگ باریت و سنگ لاشه در این منطقه می تواند مورد توجه سرمایه گذاران باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی، گردشگری را از دیگر ظرفیت های مهم و ارزنده برای توسعه و رونق اقتصادی راز و جرگلان عنوان کرد و گفت: این شهرستان به عنوان موزه زنده مردم شناسی است علاوه بر آن، تنوع قومیت ها می تواند یکی از جاذبه ها برای جذب گردشگر، مورد توجه باشد.

سند اشتغال راز و جرگلان در راستای تدوین سند اشتغال نواحی مرزی استان خراسان شمالی تهیه شده است.

خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع شده است.

این شهرستان سه بخش و شش دهستان با جمعیت 70 هزار نفر دارد و 95 درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

شهرستان مرزی راز و جرگلان در 120 کیلو متری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

این شهرستان محل تولید ابریشم و قطب پرورش اسب اصیل ترکمن خراسان شمالی است.

*س_برچسب‌ها_س*