یک‌شنبه 15 مهر 1403

اصفهان حدود 100 درصد دچار خشکسالی است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
اصفهان حدود 100 درصد دچار خشکسالی است

عضو وابسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم گفت: شهر اصفهان حدود 100 درصد دچار خشکسالی است و این مسئله جای نگرانی دارد.

عضو وابسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم گفت: شهر اصفهان حدود 100 درصد دچار خشکسالی است و این مسئله جای نگرانی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کدیور عضو وابسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست خبری تغییر اقلیم و ایران آینده گفت: تغییر اقلیم با توجه به تعریف سازمان ملل به تغییرات طولانی مدت دما و الگوهای آب و هوایی اشاره دارد.

وی ادامه داد: در ایران اتفاقی که می‌افتد این است که شاهد تغییر جدی بارش و رطوبت هستیم و در مدار خشکسالی افتاده‌ایم.

کدیور اظهار کرد: برای تولید هر محصول مقدار آبی را که مصرف می‌کنیم باید بسنجیم و به این موضوع توجه کنیم که این محصول چقدر آب دریافت می‌کند و چقدر محصول به ما تحویل می‌دهند تا برایمان به قیمت زیادی تمام نشود.

عضو وابسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی مطرح کرد: شهر اصفهان حدود 100 درصد دچار خشکسالی است و این مسئله جای نگرانی دارد به همین دلیل در حال تجربه مشکلاتی از این دست است. طبق آماری که از معاون اداره کل هواشناسی اصفهان به دست آورده‌ایم متوجه این قضیه شده‌ایم که علت اصلی افزایش 4 درجه‌ای میانگین دمای استان و استمرار گرما طی مرداد ماه به خاطر شرایط گرمایش جهانی است که به مرز نگران کننده رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین دمایی استان اصفهان طی هفته سوم مرداد امسال 4.5 درجه سانتیگراد، بالاتر از شرایط طبیعی و نرمال بود، گفت، اگر آمار میانگین دمای استان را طی یک ماه گذشته بررسی کنیم 4.1 درجه سانتیگراد فراتر از شرایط طبیعی و نرمال است.

وی درباره‌ی تغییر اقلیم و چالش‌های آن با صنایع غذایی در اصفهان گفت: افزایش دما در اصفهان به میزان 1 تا 1.5 درجه سلسیوس رسیده است و سرانه آب در دسترس برای اصفهان شاخص فالکن مارک 700 تا 900 متر مکعب کم آبی است.