چهارشنبه 6 تیر 1403

اطلاعیه بانک مرکزی درباره نحوه خرید ارز از مردم و شرکت‌های دولتی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اطلاعیه بانک مرکزی درباره نحوه خرید ارز از مردم و شرکت‌های دولتی

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 خرداد 1354؛ اوپک قیمت گاز را هم تعیین می‌کند

از رای 13 کشور اوپک امشب به جلسات سه روزه خود پایان می‌دهد و در یک اطلاعیه مشترک مطالبی را که در مورد آن به توافق رسیده‌اند عنوان می‌کنند.

بنا به پیشنهاد نماینده ایران، اوپک مساله تعیین قیمت گاز را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

پیشنهاد ایران در مورد قیمت‌گذاری گاز با استقبال نمایندگان اوپک روبرو شد و احتمال می‌رود در این مورد نیز تصمیمی اتخاذ شود.

رئیس‌جمهور آمریکا: قیمت نفت نباید بیش از 8 درصد افزایش یابد

جرالد فورد، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قیمت جهانی نفت نباید بیش از 7 یا 8 درصد افزایش یابد و حتی شاید لازم باشد که از قیمت آن کاسته شود.

«ران نسین» سخنگوی کاخ سفید واشنگتن گفت که به عقیده وی اگر قیمت نفت بشکه‌ای چهار دلار افزایش یابد و این بالاترین رقمی است که برای افزایش قیمت نفت اوپک از اول اکتبر آینده پیش‌بینی شود چنین افزایشی به معنای رفتاری وخیم از طرف کشورهای تولیدکننده نفت تلقی خاهد شد که به نفع خودشان نیز نخواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید به این سوال که آیا این طرز سخن گفتن نوعی تهدید ضمنی نیست، جواب منفی داد. وی اظهار کرد که 4 دلار افزایش برای قیمت هر بشکه نفت معادل 38 درصد نسبت به قیمت کنونی آن خواهد بود.

21 خرداد 1374؛ خرید و فروش مواد اولیه پتروشیمی در بازار ممنوع است

تمام واحدهای تولیدی که مواد پتروشیمی را به‌عنوان ماده اولیه یا با واسطه دریافت می‌کنند، مکلف هستند مواد مذکور را صرفا برای تولید محصولات خود مصرف کنند.

هر گونه جابجایی مواد پتروشیمی دریافتی از انبار واحد تولیدی، واگذاری یا فروش از انبار واحد تولیدی، واگذاری یا فروش آن به غیر و نیز نگهداری مواد و توقف تولید طبق قانون تعزیرات حکومتی تخلف است و موجب پیگرد قانونی می‌شود.

اطلاعیه بانک مرکزی در مورد نحوه خرید ارز از مردم، سازمان و شرکت های دولتی

تمامی شعبه‌های ارزی بانک‌ها مکلف شده‌اند ارز اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی را خریداری کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این قبیل شعبه‌های بانکی موظفند در صورت مراجعه اشخاص، ارز آنان اعم از اسکناس، تراولر چک، حواله و چک بانکی را به قیمت هر دلار 3 هزار ریال خریداری و در مقابل اعلامیه خرید ارز به فروشنده تسلیم کنند.

بر پایه این گزارش، آن گروه از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که ارز به نرخ شناور (معادل هر دلار 1750 ریال) از سیستم بانکی خریداری می‌کنند، درآمد ارزی آنان نیز به همان نرخ شناور از آنان خریداری خواهد شد.

مسیر انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از طریق ایران تغییر نخواهد کرد

با ورود هیاتی از مقام‌های ترکمنستان به ایران، دو کشور گفت‌و‌گوهای تازه‌آی را درزمینه طرح خط لوله انتقال گاز ترکمنستان آغاز کرده‌اند.

گفت‌و‌گوهای هیات‌های دو کشور با حضور غلامرضا آقازاده، وزیر نفت کشورمان و «حکیم اشیانف» وزیر نفت و گاز ترکمنستان پیش از ظهر دیروز در تهران آغاز شد.

وزیر نفت و گاز ترکمنستان گفت: در این سفر طرح احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه و اروپا و همچنین مسائل مربوط به چگونگی تامین مالی این طرح بررسی می‌شود.

اشیانف احتمال تغییر مسیر خط لوله گاز ترکمنستان و جایگزینی مسیر دیگری به جز مسیر ایران را رد کرد و گفت: تصمیم به کشیدن خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از مسیر ایران نتیجه تمایل روسای‌جمهوری دو کشور و خواست مردم ترکمنستان است و این تصمیم تغییر نخواهد کرد.

اخطار سازمان بازرسی به صاحبان کالاهای مشمول برنامه تنظیم بازار

صاحبان کالاهای مشمول برنامه تنظیم بازار موظف به اعلام موجودی کالاهای خود شدند. سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه برخی از دستگاه‌ها، نهادها و کارخانه‌های تولیدی به دلیل عدم اعلام موجودی کالا، مشمول پرداخت جریمه شده‌اند، بار دیگر تاکید می‌شود تمام صاحبان کالاهای مشمول برنامه تنظیم بازار اعم از واحدهای تولیدی، واردکنندگان، عمده‌فروشان، مراکز پخش‌ها، انبارداران، صاحبان سردخانه‌ها و مصرف‌کنندگان عمده و همچنین تمام نهادها، نیروهای مسلح و تعاونی ها موظف به ارائه مشخصات انبار و اعلام موجودی کالای خود، هر 15 روز یکبار به صورت مستمر هستند.

21 خرداد 1384؛ رنو و پارس‌خودرو در ایران همکاری می‌کنند

رنو و پارس خودرو برای تولید و عرضه مگان در ایران همکاری می‌کنند.

رنو و پارس خودرو قراردادی را برای مونتاژ و فروش رنو مگان چهار سرنشین در ایران امضا کردند. این خودرو قرار است از پایان سال 2006 وارد بازار ایران شود، 4 مدل از مگان با دو نوع موتور (1600 سی‌سی با 16 سوپاپ و 2000 سی‌سی با 16 سوپاپ) و دو نوع مختلف از امکانات و تجهیزات در ایران عرضه خواهد شد.

21 خرداد 1394؛ پول سرگردان مردم از بانک و سکه راهی بازار زعفران شد

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره دلیل افزایش بیش از یک میلیون تومانی قیمت زعفران گفت: با کاهش نرخ سود بانکی و از رونق افتادن خرید و فروش سکه، سرمایه‌های سرگردان کشور از بازار زعفران سر در آورده و قیمت این محصول را بالا برده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید