دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

اعتراض در چارچوب قانون اثر گذار است / نباید مطالبات معیشتی مردم انباشته شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اعتراض در چارچوب قانون اثر گذار است / نباید مطالبات معیشتی مردم انباشته شود

تحلیل گر مسایل سیاسی گفت: برخی مدیران فکر می‌کنند هر اعتراضی، ضد نظام است و به اصل حاکمیت صدمه وارد می‌کند، که فکر غلطی است.

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در خصوص اجرای اصل 27 قانون اساسی باید زیر ساخت‌های آن را در جامعه فراهم کنیم. برای این موضوع در هر دو طرف جامعه هم معترضان و هم مسئولان لازم است تا زیر ساخت فکری آن آماده شود.

او گفت: برخی از مدیران و مسئولان ما فکر می‌کنند هر اعتراضی، ضد نظام است و به اصل حاکمیت صدمه وارد می‌کند و همین موضوع کار را به جایی می‌رساند که مطالبات معیشتی مردم انباشته می‌شود و وارد حوزه‌های سیاسی و امنیتی می‌شود. در صورتی که بسیاری از مطالبات صنفی است. اما با این شرایط و این گمان برخی مسئولین در قبال اعتراض‌ها باعث شده این زیر ساخت و آمادگی فکری برای مطالبه گری فراهم نشود.

او افزود: در این امر مردم هم باید بدانند که اعتراض در چارچوب قانون اثر گذار است. در هیچ کشوری اعتراض غیر قانونی و توهین به اعتقادات و مسئولان حکومت پذیرفته نیست؛ که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

تقوی نیا ادامه داد: نکته دیگر آن است که برای این امر باید محدوده قانونی آن را مشخص کرد. با توجه به اصل 27 سوالی مطرح می‌شود که اعتراضات مطرح شده به چه شکلی باید باشد و چه شعار‌هایی می‌توان داد یا در چه محل‌هایی برگزار شود تا مخل آسایش امنیت مردم نباشد. این همان زیر ساخت‌هایی است که باید به آن فکر کرد و شرایط را برای آن فراهم کرد.

تقوی نیا گفت: ما اکنون تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار داریم و هدف این تحریم‌ها نیز ایجاد نارضایتی برای مردم است. آمریکا به دنبال آن است که نتیجه این تحریم‌ها را در خیابان‌ها مشاهده کند. در این اوضاع اگر کسانی قصد آن را ندارند که با دشمنان ایران هم مسیر شوند باید در آن مکان‌هایی که حکومت تعیین کرده اعتراض خود را انجام دهند. این اتفاق کاملا قانونی و در مسیر درست خواهد بود. اما اگر افرادی خارج از این قاعده اعتراض کردند مسیر متفاوتی از امنیت کشور را در نظر گرفته و در راه آمریکا و سایر دشمنان کشور قدم برداشته اند.

او افزود: این طرز نگاه که در اصل 27 قانون اساسی اعتراض را آزاد بگذاریم و از طرفی دیگر راه بیان و ابراز آن اعتراض را برای مردم باز نگذاریم باعث می‌شود که اعتراض‌های صنفی و قانونی و مسالمت آمیز در کنار اعتراض افراد آشوب گر و اغتشاش گران قرار گیرد با آن‌ها تجمیع شود.

او ادامه داد: نکته مهم آن است که اگر مکانی برای اعتراض از طریق حکومت تعیین شود و افراد برای حرف و سخن خود در این مکان‌ها اعتراضات خود را بیان کنند این موضوع درون چارچوب نظام تعریف می‌شود و صف معترضان را از صف آشوبگران و افراد ضد نظام و مخالفین جمهوری اسلامی جدا می‌کند و این به نفع کشور است.

وی خاطرنشان کرد: به این موضوع باید توجه کنیم که باید هر چه سریعتر زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری را برای مطالبه گری و اعترا‌ض‌های مردم آماده کنیم. معتقد هستم اگر افراد در چارچوب‌های تعیین شده اعتراض کنند و شعار‌های ساختار شکنانه سر ندهند و در مکان‌های قانونی اعتراض خود را مطرح می‌کنند مشکلی وجود ندارد، اما در غیر این صورت و خارج از این چارچوب با انجام اغتشاش و آشوب باید با جدیت و اساسی برخورد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی