جمعه 7 اردیبهشت 1403

اعضای هیات رئیسه مجلس طرح پخته‌ی شفافیت آراء را کنار گذاشتند / به آینده طرح جدید خوشبین نیستیم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اعضای هیات رئیسه مجلس طرح پخته‌ی شفافیت آراء را کنار گذاشتند / به آینده طرح جدید خوشبین نیستیم

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه گانه، اظهارکرد: بنده از ابتدا جزء مخالفان این طرح بودم و ایرادات شورای نگهبان هم نسبت به این طرح، قابل پیش بینی بود چرا که برخی از بندهای آن با قانون اساسی، مغایرت‌های زیادی داشت.

وی افزود: طرح شفافیت آراء نمایندگان، طرحی بسیار پخته بود که نزدیک به یکسال در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های مربوطه برروی آن کار کارشناسی انجام شده بود؛ اما متاسفانه اعضای هیات رئیسه مجلس این طرح را کنار گذاشتند و طرح دیگری را جایگزین کردند که ماهیت دیگری داشت و شفافیت سایر قوا و نهادها و حتی بخش خصوصی را شامل می‌شد. درحالی که مطالبه اصلی جامعه، موارد ذکر شده در طرح شفافیت قوای سه گانه نبود.

ایزدخواه ادامه داد: این امکان وجود دارد که برخی از بندهای طرح شفافیت قوای سه گانه برای تامین نظر شورای نگهبان حذف شود و حتی در گیر و دار بین شورا و مجمع تشخیص بیفتد که فرآیندی زمان بر است. با این اوصاف نمی‌توانیم به آینده طرح شفافیت قوای سه گانه خوشبین باشیم زیرا نمی‌توان خروجی را از آن انتظار داشت که فایده‌ای برای جامعه داشته باشد و بتوان در عرصه عمل از آن استفاده کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره موضوع شفافیت آراء نمایندگان که در ذیل این طرح آمده است، گفت: ظاهرا ایراد شورای نگهبان به ماده مربوط به شفافیت آرا، کمتر از سایر ماده‌ها و بندها بوده است. لذا با اصلاح و رفع سایر ایرادات شورای نگهبان به بندها و ماده‌های دیگر طرح، می‌توانیم به موضوع شفافیت آرا امیدوار باشیم.

وی با اشاره به نظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر شفاف نشدن آراء صنفی و منطقه‌ای تصریح کرد: این دیدگاه نمی‌تواند دیدگاه درستی باشد چرا که کمتر موضوع و تصمیمی در مجلس وجود دارد که جنبه‌های صنفی نداشته باشد؛ به عنوان مثال در زمان بررسی لایحه بودجه، تقریبا تمامی بندها و ماده‌ها جنبه صنفی و منطقه‌ای دارد و با این استدلال برخی از نمایندگان، باید تمامی آرا به بندهای بودجه غیرشفاف باشد.

ایزدخواه در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری درباره امور مملکت است و طرح‌های صنفی و منطقه‌ای نیز جزء امور مملکت محسوب می‌شود. باتوجه به این موضوع، اگر نماینده‌ای براساس عدالت و منطق تصمیم‌گیری می‌کند، نباید مسائل صنفی و منطقه‌ای برایش فرقی داشته باشد و باید از رای خود دفاع کند.