دوشنبه 16 مهر 1403

اغلب شهرهای استان زنجان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اغلب شهرهای استان زنجان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر اغلب شهرهای این استان به ویژه شهر زنجان در وضعیت قرمز به سر می‌برند که ترسیم آینده این بیماری به طور کامل به رفتار مردم بستگی دارد.

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در زمان حاضر اغلب شهرستان‌های استان به ویژه شهر زنجان در شرایط قرمز کورنایی قرار گرفته که توجه و حساسیت قشرهای مختلف به رعایت نکات بهداشتی بسیار ضروری است.

وی اضافه کرد: افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این استان نتیجه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تعاملات اجتماعی افراد است و بروز همین مساله شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری را به مراتب افزایش داده است.

این مسؤول ادامه داد: طی روزهای گذشته زنجان بالاترین میزان بستری را ثبت کرد که بر این اساس آخرین آمار ارائه شده بستری روزانه به ازای هر 100 هزار نفر در زنجان به پنج و نیم نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: هر چند طی هفته های گذشته، به دلیل افزایش شمار مبتلایان و بستری ها، رعایت مردم و به کارگیری پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک افزایش یافته اما وضعیت کنونی تحت کنترل است.

آرمانی کیان افزود: هم اکنون 612 نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که بیشترین دلیل ابتلا نیز به حضور افراد در تجمعات همانند مراسم های عروسی و مجالس ترحیم باز می گردد.

وی اضافه کرد: ظرفیت بستری ها در بیمارستان های این استان به لحاظ تعداد مرخصی ها و بستری شناور بوده که با روند فعلی می توان گفت تعادل برقرار است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان برای لازمه مدیریت بهتر بیمارستان ها را رفع کمبود نیروی انسانی لازم عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر این واحد دانشگاهی با کمبود پزشک، پرستار و اعضا دیگر تیم درمان مواجه بوده که رفع آن تا حد زیادی می تواند به خدمات رسانی بهینه کمک کند.

وی اظهار داشت: عموم مردم به این مهم توجه داشته باشند که ترسیم آینده بیماری کرونا به رفتار مردم بستگی دارد و در این میان هرچه دقیق‌تر و مسؤولیت پذیرتر در قبال پیشگیری از این بیماری ظاهر شویم، آینده بهتری در انتظارمان خواهد بود.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستان‌های استان 2 هزار تخت است که هم اکنون ظرفیت بیمارستان ولیعصر (عج) تکمیل شده و بقیه بیمارستان ها هم درحال تکمیل ظرفیت هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا روز 27 تیر 1399 و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و 379 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 852 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 269 هزار و 440 نفر رسید.

سیما لاری افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 183 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 13 هزار و 791 نفر رسید.

وی گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران (آمل)، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و کردستان با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هموطنان عزیز شاهد روند نسبتا کاهشی در موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر هستیم.

*س_برچسب‌ها_س*