یک‌شنبه 8 مهر 1403

افتتاح کنسولگری امارات در صحرای غربی و فشار بر مغرب جهت پذیرش طرح سازش

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افتتاح کنسولگری امارات در صحرای غربی و فشار بر مغرب جهت پذیرش طرح سازش

تهران - ایرنا - کنسولگری امارات در شهر العین واقع در صحرای غربی امروز (چهارشنبه) در حالی گشایش یافت که رسانه های مغرب پیش بینی کردند به احتمال بسیار زیاد در هفته های آینده آمریکا و امارات بر رباط جهت پذیرش طرح پیشنهادی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فشار وارد کنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری مغرب (MAP) روز چهارشنبه از افتتاح کنسولگری امارات در شهر «العیون» واقع در منطقه صحرای غربی که جبهه آزادی‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند، خبر داد.

بر اساس این گزارش، این نهمین نمایندگی دیپلماتیک است که کمتر از یکسال گذشته در این منطقه افتتاح شده است و امارات اولین کشور عربی می‌باشد که در آن اقدام به گشایش کنسولگری کرده است.

پیش از این 15 کشور آفریقایی در منطقه صحرای غربی کنسولگری افتتاح کرده بودند.

در این پیوند، پایگاه اطلاع رسانی «اخبارنا» مغرب با اشاره به اینکه رسانه‌های صهیونیستی گزارش‌هایی از فشار مستمر رژیم اسرائیل بر آمریکا جهت متقاعد کردن مغرب برای امضای توافق عادی‌سازی با این رژیم همانند امارات، بحرین و سودان منتشر کرده‌اند، افزود: با توجه به موقعیت مهمی که مغرب در سطح کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی دارد، مقامات اسرائیلی پیوستن این کشور به لیست کشورهای سازشکار را یک پیروزی بزرگ برای خود می‌دانند.

این رسانه مغربی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام منابع آگاه، رباط تاکنون هرگونه پیشنهاد برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرده است، افزود: بر اساس اعلام این منابع، مغرب همچنان به موضع خود مبنی بر رد هرگونه نزدیکی با رژیم صهیونیستی مشروط بر اینکه این رژیم اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بدهد و در این زمینه گام‌های عملی بردارد، پایبند است.

پایگاه اطلاع رسانی «اخبارنا» با اشاره به افتتاح کنسولگری امارات در شهر «العیون» اضافه کرد: به احتمال بسیار زیاد در هفته‌های آینده آمریکا و امارات برای فشار بر رباط و تحت فشار قرار دادن آن جهت پذیرش طرح پیشنهادی سازش، به استفاده از کارت اختلاف درباره صحرای غربی و همچنین کمک‌های خلیج فارس متوسل می‌شوند.

پیشتر خبرگزاری رسمی مغرب (MAP) روز چهارشنبه هفته گذشته به نقل از کاخ سلطنتی رباط اعلام کرده بود که «محمد ششم» پادشاه مغرب روز سه شنبه (27 اکتبر) با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی به صورت تلفنی گفت و گو کرد که در جریان آن ولیعهد ابوظبی از تصمیم کشورش برای افتتاح کنسولگری در شهر «العیون» در استانهای جنوبی مغرب خبر داد.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال 1974 میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال 1991 موفق شد بین آن‌ها آتش بس برقرار کند.

از ابتدای آغاز بحران خلیج فارس در ژوئن 2017 که عربستان و امارات و بحرین و مصر با محاصره قطر روابط خود را با این کشور قطع کردند، مناسبات امارات و مغرب دچار تنش‌های بی‌سابقه‌ای شد و در اسفند سال گذشته به دنبال تنش میان این دو کشور، مغرب سفیر و کنسول خود در ابوظبی را به رباط فراخواند.

به گفته ناظران سیاسی، پیش از این یک تیم اداری کوچک، سفارت امارات در مغرب را اداره می‌کرد که رباط این اقدام را اهانت به خود دانست و این موضوع یکی از عوامل تنش در روابط دو کشور بود.

*س_برچسب‌ها_س*