سه‌شنبه 3 مهر 1403

افزایش عوارض قطع درختان جنگلی پس از 53 سال

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
افزایش عوارض قطع درختان جنگلی پس از 53 سال

مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از افزایش عوارض قطع درختان جنگلی در اراضی متعلق به اشخاص و مستثنیات پس از 53 سال خبر داد.

اصغر احمدی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اصلاح ماده 15 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد: بر اساس این ماده قانونی برای قطع درختان جنگلی در اراضی متعلق به اشخاص و مستثنیات عوارضی تعیین شده است اما این قانون در سال 1346 تدوین شده بود و متاسفانه بند مرتبط با اخذ عوارض آن تاکنون اصلاح یا به‌روز رسانی نشده بود.

وی با بیان اینکه از این‌رو مبالغی که در ماده 15 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع پیش‌بینی شده بود ارزش چشمگیری نداشت، تصریح کرد: اخیرا هیات وزیران به استناد ماده 68 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب سال 1380 - عوارض قطع درختان جنگلی در اراضی متعلق به اشخاص و مستثنیات را اصلاح کرده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر این اساس عوارض مرتبط با قطع درختان رده یک - که در قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع به آن‌ها اشاره شده است، ازجمله ارس، شمشاد، سرخدار، گردو، زربین و آزاد در مستثنیات به ازای هر متر مکعب یک میلیون و چهارصد هزار ریال تعیین شده است.

احمدی ادامه داد: از سویی دیگر افراد برای قطع درختان رده دو در قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع ازجمله راش، بلوط، زبان گنجشک، ملچ، افرا، شیردار، آلوکک، توسکا و نمدار در اراضی و مستثنیات خود به ازای هر متر مکعب باید مبلغ یک میلیون و 172 هزار ریال را به‌عنوان عوارض به دولت پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: برای قطع درختان رده سه ازجمله اوجا، سفیدپلت، کلهو، ممرز و... عوارض تعیین شده به ازای هر مترمکعب 700 هزار ریال است.

مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بر این اساس عوارض بهره‌برداری از درختان جنگلی در مستثنیات افزایش یافته است، گفت: به‌طور کلی قطع درختان جنگلی در اراضی ملی - به‌جز درختانی که در قالب طرح زراعت چوب کاشته شده‌اند - ممنوع است و مجازات نقدی و حبس را به‌دنبال دارد.

انتهای پیام