جمعه 28 اردیبهشت 1403

افزایش وام‌های دانشجویان / شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
افزایش وام‌های دانشجویان / شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ وام‌های دانشجویی و خوابگاه‌ها شاید دو مورد از بیشترین مواردی باشد که دانشجویان می‌خواهند در جریان آخرین خبرهایشان قرار داشته باشند، از این رو با مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان به گفت‌وگو نشستیم تا از آخرین اطلاعات درباره بودجه صندوق رفاه، انواع وام‌های دانشجویی، شرایط واگذاری خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشگاه‌ها با خبر شویم.

* افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان

فارس: از بودجه صندوق رفاه دانشجویان چه خبر؟

گنجی: سازمان برنامه و بودجه، میزان بودجه صندوق از محل بودجه عمومی دولت را در سال 1401 نسبت به سال 1400حدود هشت و نیم درصد افزایش داده است و در کنار این افزایش، یک افزایش دیگر هم توسط نمایندگان مجلس به بودجه صندوقین وزارت علوم و علوم پزشکی افزوده شد و آن الحاق بند (ج) تبصره 9 قانون بودجه امسال بود، که مجلس برای کمک به مازاد شهریه دانشجویان تحت کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی مبلغ 200 میلیارد تومان به بودجه دو صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم پزشکی افزوده است.

فارس: یعنی می‌توان گفت در مجموع حدود 50 درصد افزایش بودجه داشته‌اید؟

گنجی: بله، تقریبا مصوب نهایی آن چیزی است که فرمودید. در واقع افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان بیش از دانشگاه‌ها بوده است، به جز مواردی که عنوان کردم حداقل دو مورد هم در محل تبصره‌های قانون بودجه امسال وجود دارد که به نوعی میتوان گفت به صندوق مرتبط میشود از جمله از محل هدفمندی یارانه ها که در تبصره 14 در جزء 61 و 31 آن آمده است دولت برای اجرای ماده 7 و ماده 8 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مکلف است که بودجهای در اختیار دانشگاهها و صندوق رفاه دانشجویان قرار دهد. که ماده 7 قانون به ساخت خوابگاه‌های متاهلی اشاره دارد و ماده 8 قانون فوق به پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل مربوط میشود.

* خوابگاه دانشجویی طبق پروتکل بهداشتی مبارزه با کووید 19 در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد

فارس: درباره خوابگاه‌های دانشجویی صحبت کردید، شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی در این دوران را هم بفرمایید.

گنجی:  برای اسکان دادن دانشجویان در خوابگاه‌ها، انجام سه دوز واکسیناسیون یکی از شرایط آن است؛ به جز افرادی که منع پزشکی دارند یا افرادی که زمان بعدی دوره تزریق واکسن آنها هنوز فرا نرسیده باشد.

اگر دانشجویی این واکسیناسیون را انجام نداده باشد خوابگاه به او تعلق نمی‌گیرد و فقط می‌تواند در کلاس‌ها، آن هم تحت شرایط خاص که توسط معاون آموزشی اعلام شده است حضور داشته باشد.

همچنین استفاده دانشجویان از ماسک در محل‌های عمومی خوابگاه مانند آشپزخانه، نمازخانه، سالن‌های ورزشی، سالن مطالعه و سالن تلویزیون و یا هر محل عمومی مورد تجمع دانشجویی با رعایت فاصله گذاری ایمنی الزامی است، رعایت مسائل بهداشتی، گندزدایی و نظافت در مکان‌های عمومی و سرویس‌های بهداشتی نیز در خوابگاهها از سوی دانشگاهها الزامی است، حتی تمام کارکنان خوابگاه نیز ملزم به استفاده از وسایل حفاظت فردی نظیر ماسک هستند.

دانشگاه‌ها باید قوانین مربوط به پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و چنانچه این الزامات نباشد و مشکلی پیش آید، این خود دانشگاه‌ها هستند که جوابگو خواهند بود

دستور نصب علائم متعدد هشدار بیماری کووید19 در محل دید دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی از سوی مسوولان مربوط الزامی است از جمله اتاق مجزا برای قرنطینه دانشجویان خوابگاهی دارای نشانه یا مبتلا به بیماری کووید19 هم الزامی است.

* امسال مشکل کمبود خوابگاه نداریم

فارس: از نظر کمبود خوابگاه در چه وضعیتی هستید؟

گنجی: امسال نسبت به سال 98 با افزایش ظرفیت خوابگاهها روبرو هستیم بطوری که 8 بلوک خوابگاه توسط خیرین نیک اندیش و نیکوکار و 9 بلوک خوابگاه توسط بنیاد 15 خرداد ساخته شده و در اختیار دانشگاههای کشور قرار گرفته است که حدود 14 هزار نفر به ظرفیت خوابگاههای دانشگاهی مان فقط در سال 1400 اضافه شده است به بیان دیگر با توجه ظرفیتی که در سال 98 داشتیم کمبود خوابگاهی ما نسبت به آن سال کاهش داشته است و این خوابگاه‌ها آماده است که توسط دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار گیرد پس نسبت به سال 98 مشکل خاصی نباید وجود داشته باشد اما موضوع این است که در عرض این دو سال گذشته به خوابگاه‌ها خوب رسیدگی نشده است و اینجانب در عرض چند ماهی که در صندوق رفاه دانشجویان حضور دارم، بنابه وظیفه‌ام به طور جدی پیگیر این بودم که دانشگاهها خوابگاه‌ها را روی فرم بیاورند و آنها را آماده ساخته تا در اختیار دانشجویان قرار دهند که خدا را شکر توفیقات خوبی هم کسب شده است.

فارس: تمام خوابگاه‌ها آماده است؟

گنجی: تجهیز و آماده سازی بالای 95 درصد خوابگاه‌ها تمام شده است فقط موردهای خاصی باقی مانده است که آنها هم پیگیری میکنیم در اسرع وقت آماده شده در اختیار دانشجویان قرار گیرد به طور مثال همه موتورخانه‌ها تجهیز شده در حالیکه سیستم‌های بعضی موتورخانه‌ها متاسفانه در طول دوسال کرونایی برای تعمیر باز شده ولی به دلیل اینکه دانشجویان حضور نداشته، دانشگاهها برای اینکه به مشکلات دیگر دانشگاه رسیدگی کنند به حال خود رها کرده بودند که باید آنها را در عرض دو سه ماه گذشته تعمیر یا بازسازی می‌کردیم.

فارس: مشکل اسکان دانشجویان در خوابگاهای استجاری به چه صورت است؟

گنجی: هر دانشگاهی بخواهد برای دانشجویان واجد شرایط خوابگاه استیجاری، اجاره کند می‌تواند به صندوق رفاه دانشجویان اعلام کند صندوق سعی میکند دانشگاهی را بی‌پاسخ نگذارد و دانشگاه‌هایی که تقاضا داده‌اند اغلب مشکل آنها را صندوق برطرف کرده است پس میتوان گفت مشکل حل نشدنی در بحث خوابگاه‌ها وجود ندارد.

فارس: در مورد تغذیه آیا دانشگاه‌ها مشکلی دارند؟

گنجی: یکی از موارد پیش روی مسوولان دانشگاه، مسأله تامین منابع مالی تغذیه دانشجویان است در این مورد مسوولان دانشگاهها توجه داشته باشند در سال 1400 مبنای هر پرس غذا 15 هزار تومان بود و همه روسا دیدند که با پانزده هزار تومان امکان تهیه غذا در سال گذشته امکان پذیر نبود و این کار باعث نگرانی آنها شده بود اگر در بودجه تفضیلی دانشگاهها مبلغ پارسال که برای تمام دانشگاهها در مجموع حدود 2025 میلیارد تومان بود امسال مبلغ کمتر از 8100 میلیارد تومان پیش بینی شود مطمئنا دانشگاهها با مشکل جدی مواجه خواهند شد. به تبع آن دانشگاهها هم باید چهار برابر بودجه سال گذشته برای امسال بودجه تغذیه دانشجویان را در بودجه تفصیلی خود لحاظ کنند تا از این بابت مشکلی پیش نیاید.

* اجرای یک طرح جدید برای ارتقاء خوابگاه‌های دانشگاه‌ها با کمک خیرین

البته در روز دوشنبه گذشته جلسه ای با چند نفر از خیرین داشتیم و قرار بر این است که یک مبلغی را خیر کمک کند و یک مبلغی را دانشگاه هزینه کند و مابقی آن را صندوق متقبل شود تا خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌های دانشجویان را از نظر کالبدی و تجهیزاتی ارتقاء دهیم، برای همین منظور طرحی در هیات امناء به تصویب رساندیم تحت عنوان 30-30-40 یعنی اگر خیر30 درصد هزینه و دانشگاه 30 درصد هزینه را قبول کنند در این صورت صندوق 40 درصد را برای ارتقاء خوابگاههای دانشگاهی قبول خواهد کرد، در این رابطه سعی ما بر این است که این طرح انشالله هرچه سریعتر جا بیفتد.

* ارتقای خوابگاه‌ها در تابستان

ارتقاء خوابگاه‌ها معمولا در تابستان انجام می شود و تا 25 فروردین ماه 1401 به دانشگاه ها فرصت داده شده که تمام نیازهایشان را در این رابطه همراه با اسامی خیرین را به صندوق بفرستند. بعد از 25 فروردین گروهی با عنوان کارگروه ارتقاء خوابگاها تشکیل خواهد شد و اعضای این کارگروه پیشنهادهای رسیده را بررسی می کنند، و آنها را اولویت بندی می کنند و خوابگاه ها را مشخص می کنند و بعدا در جلسه مجمع خیرین که معمولا در صندوق یا خود وزارت علوم تشکیل میشود این لیست اولیه به خیرین نیکوکار ارائه می‌شود تا خیرین اولویت خود را برای کمک انتخاب کنند تا هر کدام را خواستند انتخاب کنند. در لیست تهیه شده توسط کارگروه خوابگاه ها، برآورد ریالی هزینه تعمیر و تجهیز در کنارش است و هر کدام را هر خیری میتواند انتخاب کند.

تا حالا خیرین بیشتر خوابگاه های تهران را مورد توجه قرار داده اند ولی کار فقط در تهران خلاصه نمی شود بلکه شهرستانها هم مورد توجه خیرین عزیز است مثلا در امسال و سال گذشته در کنار تهران، خیرین نیکوکار در شهرهای کاشان، یزد، ارومیه، سمنان، گرمسار، دامغان، شاهرود، اردبیل و رفسنجان کارهای بزرگی در خوابگاه‌سازی انجام داده‌اند و میدهند در سراسر کشور این کارحسنه انجام می شود و در حال حاضر هم در حال انجام است.

فارس: آیا صندوق کاری را در حوزه اشتغال دانشجویی انجام می‌دهد؟

گنجی: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم طرحی را در دست دارد و برای اجرای آن برنامه ریزی میکند تا فارغ‌التحصیل بیکار نداشته باشیم صندوق هم در کنار این عزیزان اعلام آمادگی کرده است که هر کمکی که در چارچوب قانون امکان پذیر باشد، کمک کند تا این طرح خوب و مبارک به سرانجام برسد و ما هم یکی از آمال و آرزوهای‌مان این است که دانشجوی با کرامت و موفق در کشورمان ایران عزیز داشته باشیم.

* تغییرات در نحوه عملکرد صندوق رفاه

فارس: آیا در نحوه عمل و ماموریت صندوق تغییراتی ایجاد شده است؟

گنجی: مجلس شورای اسلامی امسال دو الحاقیه داشت، یک الحاقیه 200 میلیارد تومان بود که خدمتتان عرض کردم، بند (ج) تبصره 9 قانون بودجه سال 1400، که 200 میلیارد تومان برای مازاد هزینه تحصیل دانشجویان تحت کمیته حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی کشور لحاظ کرده است و همچنین در کنار این مجلس، صندوق رفاه دانشجویان را مکلف کرده است که به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری کشور نیز همانند دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور تسهیلات دانشجویی پرداخت و خدمات ارائه کند.

حق قانونی وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل این نیست که در حال حاضر به آنها پرداخت می‌شود بلکه بیشتر از این مبالغ است.

درباره اجرای ماده 8 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اگر مبلغ 4 هزار و 700 میلیارد تومان را دولت از محل جزء 61 تبصره 14 قانون بودجه امسال در اختیار صندوق قرار دهد وام ودیعه مسکن متأهلان را تقریبا سه برابر خواهیم کرد تا قسمتی از مشکلات دانشجویان متاهل و یا آنانی که قصد ازدواج دارند حل شود هم اکنون وام ودیعه مسکن متأهلان تهران 5/32 میلیون تومان است که این مبلغ به بیش از 100 میلیون تومان خواهد رسید وام ودیعه مسکن متأهلان بقیه شهرها هم به نسبت میزان اجاره بها در هر شهری افزایش پیدا خواهد کرد. این مبالغ وام ودیعه مسکن متأهلان به شرطی افزایش خواهد یافت که سازمان برنامه و بودجه آن 4 هزار و 700میلیارد تومان را که واقعا حق قانونی دانشجو است به صندوق پرداخت کند.

وام تحصیلی دانشجویان، با مبالغ موجود که صندوق در اختیار آنان قرار میدهد کفاف زندگی دانشجویی دانشجو را نمیکند ما امسال با توجه به افزایش 5/8 درصدی بودجه صندوق از سوی دولت مجبور هستیم در همان حدود وامهای دانشجویی را افزایش دهیم ولی کار کارشناسی میگوید حدود 54 درصد باید به وامهای دانشجویی افزوده شود حالا اگر دولت دست صندوق را بگیرد حدود 54 درصد افزایش وامهای دانشجویی میتواند تحقق پیدا کند و این موضوع دور از ذهن نباید باشد سال گذشته سازمان برنامه و بودجه حدود 89 درصد بودجه صندوق را تخصیص داد و اگر امسال صد در صد بودجه صندوق را تخصیص دهد، فکر کنم اعضای محترم هیأت امنای صندوق پیشنهاد 54 درصد افزایش را بپذیرند و اگر سازمان قبول کند میتوان امیدوار بود که این افزایش 54 درصد تصویب هم شود.

همچنین صندوقین دو وزارتخانه علوم و علوم پزشکی در راستای اجرایی کردن ماده 7 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیگیر ساخت 46 هزار خوابگاه توسط دانشگاهها هستند که در این رابطه هم عنصر اصلی، پای کار بودن سازمان برنامه و بودجه در کنار دانشگاههای کشور است و اگر خیرین هم پای کار بیایند و کمک کنند احتمالا تعداد این بناها بیشتر هم خواهد شد.

* ارائه 5 نوع وام به دانشجویان

فارس: از وام دانشجویان چه خبر؟

گنجی: از پنج نوع وام سه وام تحصیلی، شهریه و ودیعه مسکن از سوی صندوق اعلام شده است که از اول اسفندماه 1400 روند پرداخت آن شروع شده است و دو وام دیگر که وام دکتری و وام ضروری هستند، باقی می ماند که این دو را از اول اردیبهشت ماه اعلام کرده و پس از ثبت نام دانشجویان، وام دکتری را هر شش ماه یک بار پرداخت خواهیم کرد درباره وام ضروری هم چون بیخبر از میزان تخصیص بودجه صندوق از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم به سال 1401 موکول کردیم. ضمنا همانطوری که در جریان هستید به صد درصد درخواست های دانشجویان واجد شرایط وام، پاسخ مثبت داده شده و هر چه که دانشجویان واجد شرایط درخواست وام داده بودند را صندوق پرداخت کرده است مگر در مواردی که دانشگاهِ شرایط دانشجو را تأیید نکرده باشد چون همگی میدانیم که تسهیلات صندوق شامل حال کسانی است که دانشجو مستعد و بی‌بضاعت باشد پس همه درخواست‌هایی که به دست صندوق رفاه دانشجویان از سوی دانشگاهها رسیده است پرداخت شده است.

هنوز هم فرصت است که دانشگاهها پرونده دانشجویان را بررسی کنند چون که دانشگاه‌ها تا 25 اردیبهشت ماه فرصت دارند تا هر کسی که ثبت نام کرد پس از بررسی به صندوق بفرستند. ضمنا همانطوری که گفتم ثبت نام برای وام ضروری و دکتری هم از سی و یکم فروروردین آغاز خواهد شد.

* مشکلات سلف‌های دانشگاه‌ها را حل کرده‌ایم

فارس: حل مشکلات سلف دانشگاه‌ها چه شد؟ در گذشته در برخی مقاطع زمانی سلف‌ها با مشکل مواجه بود.

گنجی: در مورد سلف‌ها هم مشکلات تقریبا حل شده است و نهایت مشکل این است که غذا به روش سنتی طبخ شود، در بحث بودجه سلف‌ها ذکر این نکته مهم است که، سازمان برنامه بودجه امسال تمام بودجه غذای دانشجویی را در بودجه خود دانشگاه‌ها در نظر گرفته است بنابراین دانشگاه‌ها باید برآورد واقعی کنند که چه مبلغی برای هزینه غذای دانشجویان در سال 1401 نیاز است و بر اساس برآورد واقعی برای آن قسمت مبلغ اختصاص دهند، دانشگاه ها برآورد می‌کنند و بعد از انجام برآورد، نتیجه را در بودجه تفصیلی خود لحاظ کرده و به هیأت امنای دانشگاه خود می برند و در آنجا مصوب می‌کنند؛ سپس سازمان برنامه و بودجه، در کنار حقوق کارکنان مبلغی را بعنوان سایر منابع در اختیار دانشگاهها قرار میدهد و از آن مقدار سایر منابع، سهم غذای دانشجویی پرداخت میشود.

بدلیل این که سازمان برنامه و بودجه همیشه تخصیص‌ها را 12/1 بطور منظم به دانشگاهها اختصاص نمیدهد لذا تخصیص مبلغ هزینه تغذیه دانشجویی همیشه برای دانشگاهها یک موضوع مهم بوده و است و اغلب دانشگاهها را به چالش میکشد صندوق رفاه دانشجویان می‌خواهد به این موضوع سروسامان دهد چون اگر تخصیص بودجه سر وقت و به اندازه مناسب به دانشگاهها اختصاص پیدا نکند در تهیه غذای دانشجویی، دانشگاهها با مشکل روبرو خواهند شد برای حل این موضوع صندوق رفاه دانشجویان طرحی را تدارک دیده است این طرح را بعنوان طرح اولیه به دانشگاهها خواهد فرستاد و پس از اخذ نظر دانشگاهها در مورد اجرا یا عدم اجرای آن تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید وزارت علوم تحقیقات و فناوری بودجه صندوق رفاه دانشجویان مسعود گنجی وام دانشجویی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
افزایش وام‌های دانشجویان / شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی 2
افزایش وام‌های دانشجویان / شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی 3
افزایش وام‌های دانشجویان / شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی 4
افزایش وام‌های دانشجویان / شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی 5
افزایش وام‌های دانشجویان / شرایط واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی 6