چهارشنبه 18 مهر 1403

افشاگری تازه درباره اختلافات بایدن و نتانیاهو / کاخ سفید واکنش نشان داد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
افشاگری تازه درباره اختلافات بایدن و نتانیاهو / کاخ سفید واکنش نشان داد

اقتصادنیوز: یک نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی اطلاعاتی از اختلافات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل افشا کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در پی افشاگری یک نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی درباره اختلافات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، کاخ سفید اختلاف با اسرائیل را کم اهمیت جلوه داد.

«باب وودوارد» خبرنگار و روزنامه نگار مشهور آمریکایی، در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان "جنگ" که 15 اکتبر منتشر می شود به گفتگوهای صریح و پشت‌پرده دوران ریاست جمهوری جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا درباره مسائلی از جمله روابط با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پرداخته که بخش هایی از آن در رسانه های آمریکایی انتشار یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یک سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه به وقت محلی تاکید کرد که رابطه جو بایدن با اسرائیل قوی است و گزیده‌هایی از کتاب آینده باب وودوارد را کم اهمیت جلوه داد.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، وودوارد در کتاب خود گفته است بایدن ناامیدی فزاینده خود را از نتانیاهو با الفاظ توهین آمیز ابراز کرده است.

خانم امیلی سیمونز، معاون ارشد سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران در مسیر ویسکانسین گفت: تعهدی که ما با اسرائیل داریم، قاطع است.

کتاب وودوارد می‌گوید که بایدن نتانیاهو را دروغگو، «حرامزاده» و «آدم بد لعنتی» نامیده که دلیل آن عملیات نظامی نتانیاهو در غزه که اوایل سال جاری بوده است.

این سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا روابط آمریکا و اسرائیل آسیب دیده است یا خیر؟ گفت که در مورد هر حکایتی که در کتاب ها یا گزارش های دیگر وجود دارد اظهار نظر نخواهد کرد.

او گفت: روابط بین نتانیاهو و بایدن به دهه ها قبل بازمی گردد. آنها گفتگوهای بسیار صادقانه و صریحی با یکدیگر دارند.

سیمونز به گفتگو میان بایدن و همتای اسرائیلی خود در سالگرد 7 اکتبر به عنوان نشانه ای از یک رابطه سالم یاد کرد و گفت: روابط بین ایالات متحده و اسرائیل مثل همیشه قوی است.

به گزارش سی ان ان، وودوارد در بخشی از کتاب خود به جنگ غزه، جنایات اسرائیل و تأثیر اقدامات ستیزه‌جویانه نتانیاهو روی رابطه خود با بایدن پرداخته و نوشته است: «پس از هفتم اکتبر 2023 و حمله صورت گرفته علیه اسرائیل، بایدن سریعا حمایت خود از اسرائیل را بیان کرد اما به مرور و با توجه به تحولات جنگ غزه، روابط او با نتانیاهو بحرانی شد.»

بر اساس این گزارش، بایدن در اواسط ماه آوریل، عدم وجود راهبردی واقعی در اقدامات نتانیاهو را زیر سوال برد و از او پرسید: راهبرد تو دقیقا چیست؟

نتانیاهو در پاسخ به بایدن گفت: «باید به رفح برویم» اما بایدن عصبانی شد و خطاب به نتانیاهو گفت که او راهبرد مشخصی ندارد.

در همان ماه، اسرائیل با حمله به سفارت ایران در دمشق، سرداران زاهدی، رحیمی و جمعی از مستشاران نظامی ایران را به شهادت رساند که با واکنش مشروع ایران، یعنی عملیات «وعده صادق» روبرو شد.

در گزارش سی ان ان آمده است: بر اساس کتاب وودوارد، در پی حمله موشکی ایران، آمریکا، عربستان سعودی، اردن و دیگر متحدان آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران به اسرائیل کمک کردند و بایدن در تلاش برای کاهش تنش‌ها، به نتانیاهو گفت که «هیچ اقدام دیگری انجام نده. هیچ‌کاری نکن» اما نخست‌وزیر اسرائیل اظهارات بایدن را نادیده گرفت و به اقدامات ستیزه‌جویانه خود ادامه داد.

وودوارد نوشت که بایدن می‌دانست که درخواست او توسط نتانیاهو نادیده گرفته می‌شد. او به مشاوران خود گفت: «می‌دانم او (نتانیاهو) به اقدامات خود ادامه خواهد داد. تنها راه من برای محدود کردن او این است که به او بگویم هیچ کاری نکن.»

اما بر اساس کتاب وودوارد، روابط بایدن و نتانیاهو با تشدید تنش‌ها در منطقه درحال بحرانی تر شدن است، طوری‌که بایدن پس از حمله اسرائیل به رفح، به مشاوران خود گفت: «او (نتانیاهو) یک دروغگوی لعنتی است.»

وودوارد همچنین به گفت‌وگوی رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از حمله این رژیم به بیروت و ترور «فواد شکر» فرمانده ارشد مقاومت اسلامی لبنان پرداخت و نوشت: "بی بی، این چه کاری بود انجام دادی؟"

بایدن به نتانیاهو گفت: «می‌دانید در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای اعتقاد بر این است که اسرائیل یک بازیگر سرکش است.»

اما نتانیاهو در پاسخ به بایدن و در توجیه اقدام تروریستی خود، با نادیده گرفتن شهادت چندین غیرنظامی لبنانی، به بایدن مدعی شد: «هدف یک تروریست بود. ما این فرصت را دیدیم و از آن استفاده کردیم. هرچه بیشتر به آن‌ها ضربه بزنیم، راحت‌تر مذاکره خواهیم کرد.»

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید