یک‌شنبه 15 مهر 1403

افشاگری درباره رقم عجیب خسارت تحریم به ایران که همه را شوکه می‌کند

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
افشاگری درباره رقم عجیب خسارت تحریم به ایران که همه را شوکه می‌کند

محمدحسین عادلی، دیپلمات سابق و رییس‌کل پیشین بانک مرکزی درباره رقم عجیب خسارت تحریم به ایران افشاگری کرد. دیپلمات سابق و رییس‌کل پیشین بانک مرکزی درباره رقم عجیب خسارت تحریم به ایران افشاگری کرد. محمدحسین عادلی سیاستمدار، اقتصاددان و دیپلمات ایرانی در کارنامه کاری پربار خود به عنوان دیپلمات، سابقه حضور در سفارتخانه‌های ایران در ژاپن، کانادا و بریتانیا را داشته است. او که دانش‌آموخته...

دیپلمات سابق و رییس‌کل پیشین بانک مرکزی درباره رقم عجیب خسارت تحریم به ایران افشاگری کرد.

محمدحسین عادلی سیاستمدار، اقتصاددان و دیپلمات ایرانی در کارنامه کاری پربار خود به عنوان دیپلمات، سابقه حضور در سفارتخانه‌های ایران در ژاپن، کانادا و بریتانیا را داشته است. او که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد بین‌الملل از دانشگاه تهران و دکتری مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه وست کاست کالیفرنیا است در فاصله سال‌های 1368 تا 1373 رییس کل بانک مرکزی ایران بوده و از سال 1392 تا 1396 نیز به عنوان دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز فعالیت کرده است.

خلاصه حرفهای او با سارا معصومی خبرنگار جماران را بخوانید

طبق برآورد برخی کارشناسان هزینه مبادله ما 33 درصد است. در سال 1402 مجموع تجارت خارجی ایران واردات و صادرات با احتساب فروش نفت، 153 میلیارد دلار بوده است که 33 درصد آن می شود 50 و نیم میلیارد دلار که به زبان ساده تر می شود سه میلیون همت.(سه میلیون میلیارد تومان).

برای اینکه بدانید سه میلیون همت چقدر است باید توجه داشت که بودجه 1403، 2.8 میلیون همت است. این نشان می دهد که بیش از بودجه یک سال ما، هزینه مبادله می شود و اگر هزینه مبادله های ما اینقدر زیاد نبود به اندازه بودجه یک سال می توانستیم صرفه جویی کنیم.

این آمار و ارقام فقط در بخش تجارت است. در بخش تکنولوژی و فناوری، علمی، گردشگری و سایر بخش ها این هزینه ها را داریم و از همه اینها مهمتر باید هزینه فرصت هایی که در تحریم از دست می رود را هم لحاظ کنیم.

نکته مهم دیگر مشتری های نفت ایران پیش و پس از تحریم های امریکا است. در زمانی که بیش از دو میلیون بشکه در روز فروش نفت داشتیم، حدود 40 درصد آن را به چین، 30 درصد آن را به هند، 20 درصد آن را به اروپا و 10 درصد آن را به سایر کشورها می فروختیم. این بدان معنا است که مقاصد و بازار فروش نفت ما متنوع بود. در حال حاضر بیش از 90 درصد از نفت ایران به چین و 10 درصد آن به سایرین فروخته می شود. برخی کارشناسان نفتی هم معتقدند که آن سایرین هم شرکت هایی هستند که با واسطه نفت ما را باز هم به چین می رسانند. در واقع می توان گفت که ما کاملا برای فروش نفت به یک کشور وابسته شده ایم.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

افشاگری درباره رقم عجیب خسارت تحریم به ایران که همه را شوکه می‌کند 2