دوشنبه 16 مهر 1403

امروز عصر انقلاب پلتفرم‌ها است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
امروز عصر انقلاب پلتفرم‌ها است

قم - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز عصر انقلاب پلتفرم‌ها است و ما در این عرصه نیازمند حکمرانی هوش حکمی هستیم.

قم - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز عصر انقلاب پلتفرم‌ها است و ما در این عرصه نیازمند حکمرانی هوش حکمی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه شامگاه جمعه در نخستین گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه که در مجموعه فرهنگی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم برگزار شد اظهار داشت: در ورود به فناوری اطلاعات باید به دو بال علوم طبیعی و علوم انسانی توجه شود و در پرداختن به هر موضوع فناورانه باید این دو موضوع را مورد توجه قرار داد.

وی بیان داشت: نمی‌شود در حوزه علمیه وارد مباحث فناوری اطلاعات شویم و تلقی فیلسوفانه دقیقی نسبت به آن نداشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در ابتدا و آغاز انقلاب صنعتی پنجم قرار داریم و هوش مصنوعی در حقیقت در انقلاب صنعتی چهارم پدید آمد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: انقلاب صنعتی پنجم بازگشت به محور بودن انسان دارد در حالی که در سایر انقلاب‌های گذشته تلاش شده تا دست انسان از مسائل کوتاه شود.

خسروپناه عنوان داشت: امروز شاهد فناوری‌های نرم اجتماعی بر اساس انسان شناسی هستیم و فناوری آموزشی، حکمرانی و گردشگری از جمله آنان است.

وی گفت: امروز فناوری‌های سخت که از انقلاب صنعتی اول شروع شد مبتنی بر فناوری نرم علوم مهندسی و علوم اجتماعی است به همین دلیل اگر حوزه‌های علمیه می‌خواهد به عرصه فناوری اطلاعات ورود کند صرفاً فناوری نرم مهندسی نیست و قطعاً نیازمند فناوری نرم اجتماعی هستیم‌.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز در عرصه فناوری گردشگری در ایران، راهیان نور و راهیان پیشرفت را داریم که رهبر معظم انقلاب نیز به این امر اشاره کردند و مردم سالاری دینی نیز فناوری نرم اجتماعی دیگر است.

وی تصریح کرد: امروز عصر انقلاب پلتفرم‌ها است و ما در این عرصه نیازمند حکمرانی هوش حکمی هستیم.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: بیش از آنکه در حوزه علمیه نیاز به هوش مصنوعی داشته باشیم باید مدل هوش مصنوعی مشخص شود که هوش مبتنی بر حکمت بهترین الگو است.