شنبه 14 مهر 1403

انتشار اخبار جعلی در شرایط بحرانی

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
انتشار اخبار جعلی در شرایط بحرانی

فرارو - در حالی که منطقه شرایط ملتهبی را تجربه می‌کند و بمباران ضاحیه بیروت - منطقه تحت کنترل حزب‌الله لبنان - ادامه دارد، و مساله پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران به اهداف نظامی آن رژیم مطرح است، به طرز عجیبی طی چند روز گذشته اخبار جعلی در رسانه‌های مجازی به خصوص کانال‌های تلگرامی منتشر شد. آخرین نمونه، شب گذشته بود. در حالی که مردم برای شرکت در نماز جمعه امروز به امامت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب آماده می‌شدند، خبری جعلی و مبهم منتشر شد. تقریباً در همین زمان بود که حمله اسرائیل به ضاحیه لبنان که گفته می‌شود منجر به ترور هاشم صفی‌الدین جایگزین احتمالی سیدحسن نصرالله شده است، اتفاق افتاد.

به گزارش فرارو، عملیات روانی پیوست عملیات نظامی است. سال‌ها پیش، بعضی هواپیما‌ها در دل جنگ با پرواز روی شهر‌های دشمن، به جای این که آن‌جا را بمباران کنند، اعلامیه‌هایی برایشان می‌ریختند. این روش‌ها هم‌اکنون به صورتی دیگر در شرایط فعلی اجرا می‌شود.

لیست ترور مسئولین اسرائیلی

پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، یک طرح گرافیکی به زبان انگلیسی با آرم وزارت اطلاعات منتشر شد. این طرح که لیست ترور مسئولان اسرائیلی بود، به سرعت در شبکه‌های مجازی ایرانی و همچنین برخی رسانه‌های اسرائیلی بازتاب پیدا کرد. لیستی که از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تا مسئولان رده پایین‌تر از او را شامل می‌شد. وزارت اطلاعات این خبر را تکذیب و اعلام کرد که اخبار مربوط به این نهاد در سایت رسمی وزارت و همچنین خبرگزاری‌های رسمی کشور درج می‌شود.

لیستی که جعلی بودن آن اعلام شد

یک اخطار جعلی

به دنبال حمله موشکی ایران به اسرائیل، یک اخطار جعلی منصوب به وزارت اطلاعات نیز در کانال‌های تلگرامی به طور گسترده منتشر شد: «کشور وارد وضعیت جنگی شده و هر گونه مطلب به نفع دشمن و تضعیف کشور، دولت، سپاه و ارتش خیانت به وطن محسوب شده و اخطار داده می‌شود مدیران کانال‌ها و گروه‌ها این مطلب را نشر دهند.» این پیام که ادبیاتش با ادبیات مرسوم نهاد‌های نظامی و امنیتی متفاوت بود نیز از سوی مقام مسئولی در وزارت اطلاعات تکذیب شد.

آماده‌باش جعلی

هشتم مهرماه خبری مبنی بر اعلام آماده‌باش و وضعیت قرمز سایبری در کشور به طور گسترده منتشر شد. در این خبر آمده بود: «سازمان پدافند غیرعامل در اطلاعیه‌ای با توجه به اتفاقات افتاده و همچنین احتمال گسترش حملات سایبری به زیرساخت‌ها، وضعیت آماده‌باش سایبری با رنگ قرمز اعلام کرد.» اما این خبر نیز به سرعت از سوی پدافند غیرعامل تکذیب شد: «انتشار اخبار مبنی بر اینکه این سازمان اعلامیه‌ای تحت عنوان آماده باش سایبری سطح قرمز برای زیرساخت‌ها منتشر کرده غیرواقعی و جعلی است.» این خبر جعلی دو روز بعد از حمله اسرائیل به ضاحیه و یک روز پس از تائید شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان منتشر شد.

پای واحد 8200 در میان است؟

این واحد ارتش اسرائیل که زیرمجموعه سرویس امنیتی آمان (اطلاعات نظامی) تعریف می‌شود، وظیفه جنگ الکترونیک، رمزگشایی و امور سایبری را بر عهده دارد. برخی معتقدند عملیات روانی در فضای سایبر نیز در حوزه ماموریتی این واحد مخفی تعریف می‌شود. در بدبینانه‌ترین حالت، منشاء اولیه این دست اخبار جعلی می‌تواند خارج از کشور باشد.

از میان اخبار

پیامد‌های ناگوار نظام چندنرخی ارز و تاراج منابع ارزی کشور

چرا موشک‌های ایران شلیک شدند؟ / چه خواهد شد؟ / چه باید بکنیم؟

زنی که با صدایش خیابان‌ها را از کازابلانکا تا بغداد خلوت می‌کرد!