جمعه 31 فروردین 1403

انتصاب رئیس شورای راهبری صنعت چاپ و معاون شعر و ادبیات خانه کتاب

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
انتصاب رئیس شورای راهبری صنعت چاپ و معاون شعر و ادبیات خانه کتاب

انتصاب رئیس شورای راهبری صنعت چاپ و سرپرست معاونت شعر و ادبیات خانه کتاب و ادبیات ایران ازجمله مهم ترین اخبار کتاب و ادبیات این هفته هستند.

انتصاب رئیس شورای راهبری صنعت چاپ و سرپرست معاونت شعر و ادبیات خانه کتاب و ادبیات ایران ازجمله مهم ترین اخبار کتاب و ادبیات این هفته هستند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه_ فاطمه میرزاجعفری: این هفته در رویدادهای حوزه کتاب و ادبیات با دوازده خبر مهم در این حوزه آمده ایم؛ البته باید گفت در حوزه نشر کتاب تقریباً هفته شلوغی را پشت سر گذاشتیم و یک انتصاب مهم نیز داشته ایم همچنین متأسفانه دو نفر از مفاخر حوزه ادبیات را از دست دادیم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

«نماز پیامبر (ص) و رویدادهای واقع در آن» منتشر شد

انتشارات دلیل ما مجموعه دو جلدی «نماز پیامبر (صلی الله علیه و آله) و سلسله رویدادهای واقع در آن» نوشته آیت الله سید علی شهرستانی و ترجمه سید هادی حسینی را در مجموعه 858 صفحه‌ای و بهای دوره 450 هزار تومان منتشر کرد. این کتاب ترجمه‌ای است از: «صلاه النبی وسلسله المحدثات الداخله فیها».

فراخوان بیست و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس منتشر شد

بنا بر گفته محمدمهدی عبداللهی دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس تهران شاعران ساکن استان تهران می‌توانند تا 31 شهریورماه آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

همچنین بزرگسالان و نوجوانان می‌توانند در بیست و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس تهران شرکت کنند.

فرهنگ عزاداری و نذری در مجموعه‌داستان جدید «بفرمائید روضه»

مجموعه داستان «بفرمائید روضه» با محوریت فرهنگ عزاداری و نذری دادن در 490 صفحه به قلم لیلی فیروز، توسط انتشارات حدیث قلم در هفته‌ای که گذشت منتشر شد.

فراخوان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منتشر شد

فراخوان بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «قصه، صدای زندگی است» در بخش‌های رقابتی، غیررقابتی و علمی منتشر شد.

بخش «رقابتی» بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شامل قصه‌گویی ملی، قصه‌گویی بین‌المللی، قصه‌گویی آیینی‌سنتی، قصه‌گویی زبان اشاره، قصه‌گویی 90 ثانیه‌ای (قصه زندگی من) و پادکست قصه‌گویی است.

بخش «غیررقابتی» با عنوان «قصه‌گویی برگزیدگان» و بخش «علمی» این رویداد فرهنگی در بخش‌های جستار، مقاله علمی، کتاب و پایان‌نامه / رساله برگزار می‌شود.

این جشنواره همچون سال گذشته با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) برگزار شده و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف می‌توانند با مراجعه سایت جشنواره نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

جدی‌گرفتن جهاد تبیین بدون کتاب ممکن نیست

آئین تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی ظهر دوشنبه 10 مرداد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: نمی‌توان جهاد تبیین را جدی نگرفت و حوزه کتاب را جدی گرفت بنابراین وظیفه می دانم که در بخش‌های مختلف حوزه هنری هم افزایی وجود داشته باشد چراکه اگر کمک کنیم می‌توانیم اهتمام به کتاب را جدی بگیریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید برای کتاب یک فصل جدید و رو به جلو در نظر گرفت و همه سرمایه‌های مرتبط با سازمان تبلیغات باید کمک کنند تا این اهتمام شکل گیرد حتی هیئت‌ها هم در این ایام می‌توانند در ترویج و توزیع و حتی تولید کتاب کمک کنند.

در این مراسم مجدالدین معلمی به جای محمد حمزه زاده سکان‌دار بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی شد.

سرپرست معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب معرفی شد

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با صدور حکمی ابراهیم اسماعیلی اراضی را به عنوان سرپرست معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب کرد.

مؤلف کتاب «فرهنگ شرق و غرب» درگذشت

مرتضی رهبانی پژوهشگر، نویسنده و مترجم بر اثر کهولت سن درگذشت.

رهبانی به‌عنوان پژوهشگر، نویسنده و مترجم در جوانی از هواداران نهضت ملی شدن نفت بود که به دنبال کودتای 28 مرداد 1332 در اواسط دهه 1330 از ایران مهاجرت کرد. او در آلمان غربی به تحصیل روان‌شناسی پرداخت و با کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در آلمان همکاری داشت. در کنار برخی فعالیت‌های تجاری، در شهر هانوفر نیز یک کتاب‌فروشی تأسیس کرد که بعدها، به هنگام بازگشت به وطن، آن را به کارکنان آلمانی‌اش واگذار کرد.

احمد گلشیری درگذشت

احمد گلشیری ساعت 7 شب دوشنبه 10 مردادماه 1401 در اثر نارسایی قلبی دار فانی را وداع گفت.

گلشیری دانش‌آموخته ادبیات و از اعضای حلقه اصفهان در دهه 40 شمسی بود و آثار ادبی متعددی نظیر «ساعت شوم» نوشته گابریل گارسیا مارکز، «پدرو پارامو» نوشته خوان رولفو، «نفرین ابدی بر خواننده این برگ‌ها» نوشته مانوئل پوئیگ، «ناپدیدشدگان» نوشته آریل دورفمن، «از عشق و دیگر اهریمنان» نوشته گابریل گارسیا مارکز، «گرسنه» نوشته کنوت هامسون، «شکار انسان» نوشته خوزه ایبالدو ریبیرو، «دوئل» از آنتون چخوف، «سال‌های سگی» و «چه کسی پالومینو مالرو را کشت» نوشته ماریو بارگاس یوسا با ترجمه او به یادگار مانده است.

راه‌یافتگان مرحله ماقبل نهایی جایزه مهرگان علم معرفی شدند

دبیرخانه جایزه مهرگان در پنجمین گزارش خود فهرست 14 کتاب علمی - زیست‌محیطی راه‌یافته به مرحله ماقبل نهایی جایزه مهرگان علم را اعلام کرد.

آثار مذکور در این مرحله از میان 165 عنوان کتاب چاپ اول سال‌های 99-1398 انتخاب و نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

ترجمه‌ای جدید از مقتل لهوف منتشر شد

کتاب «میقات بلا» شامل ترجمه‌ای جدید از کتاب لهوف همزمان با ماه محرم توسط انتشارات کتابستان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب با 148 صفحه و قیمت 60 هزار تومان منتشر شده است.

فراخوان جایزه داستان سیمرغ منتشر شد

«جایزه داستان سیمرغ»، جایزه مستقل و خصوصی ادبیات داستانی در شرق کشور است که از سال 1394 به ابتکار «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این جایزه ادبی، کشف، معرفی و تولید آثار خلاق و برتر داستانی است.

«ششمین جایزه داستان سیمرغ» در دو بخش «ملی» و «منطقه ای» (ویژه نویسندگان ساکن نیشابور و متولد نیشابور در داخل و خارج از کشور) و با حضور شش داور مطرح کشوری برگزار می‌شود.

احمدوند رئیس شورای راهبری صنعت چاپ کشور شد

یاسر احمدوند با حکم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان رئیس شورای راهبری (سیاستگذاری) صنعت چاپ کشور منصوب شد.

اسماعیلی با استناد به ماده 2 آئین‌نامه شورای راهبری صنعت چاپ کشور این حکم را برای یاسر احمدوند صادر کرده است.