یک‌شنبه 15 مهر 1403

انزوای دولت واشنگتن، دستاورد دیپلماسی ترامپ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انزوای دولت واشنگتن، دستاورد دیپلماسی ترامپ

تهران - ایرنا - دنبال اقدام ناشی از استیصال دولت دونالد ترامپ مبنی بر ادعای بازگشت همه تحریم های سازمان ملل علیه ایران، مطرح ترین رسانه های آمریکایی به صراحت به شکست دیپلماسی دونالد ترامپ در برابر ایران اذعان کردند و نوشتند این واشنگتن بود که منزوی شد، نه ایران.

روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه در تحلیلی نوشت: این واشنگتن بود که به طرز غیرعادی و بی‌سابقه ای در تلاش برای بازگرداندن تحریم ها و فشار بر ایران منزوی شد، نه ایران.

به گزارش ایرنا، صفحات روزنامه و رسانه ها این روزها مملو است از اذعان به شکست رویکرد ترامپ در قبال ایران در خصوص بازگرداندن تحریم ها تا جایی که حتی جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز در توئیتی تلاش دولت ترامپ برای بازگرداند تحریم ها را شکست خورده توصیف کرد.

روز یکشنبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم های سازمان ملل علیه ایران باز خواهد گشت؛ موضوعی که نه تنها از سوی ایران بلکه متحدان نزدیک آمریکا نیز آن را رد کردند. بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترکی اعلام کردند بیانیه آمریکا «تاثیر حقوقی ندارد» این سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین همچنان پایبند توافق هسته ای خواهند بود.

آمریکا در ادعای این که توافق هسته ای ایران نابود شده و تحریم ها دوباره اعمال شده است، تنها است.

این موضوعی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به آن اذعان کرد و نوشت: دولت آمریکا تلاش می کند با تهدید تحریم بخش بانکداری، شرکت ها و حمایت کشورها از تولیدات هسته ای و موشکی کشورها، سایر کشورهای جهان را درباره ادعای این کشور تحت فشار قرار دهد. این تهدیدها تضعیف بیشتر حمایت بین الملی از دلار را به دنبال دارد.

اما واقعیت این است که دولت ترامپ ائتلافات بین المللی را نابود کرده و سیاست فشار حداکثری که ترامپ به راه انداخته بر خلاف ادعای قبلی او نتوانسته باعث سازش بیشتر تهران شود.

واشنگتن پست تصدیق کرده که برخلاف ادعای ترامپ حتی متحدان این کشور نیز اعتراف می کنند وقتی که آمریکا از توافق خارج شده نمی تواند حق اعمال تحریم ها علیه ایران استفاده کند. اروپایی ها می خواهند توافق هسته ای ایران را حفظ کنند زیرا بازرسان سازمان ملل اجازه نظارت بر برنامه هسته ای ایران را می دهد اما دولت ترامپ در مقابل به جز تشدید درگیری هایی که می تواند منجر به جنگ شود کمکی به پیشرفت اوضاع نمی کند.

این روزنامه نتیجه گرفته که ایران و متحدان آمریکا منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر (آبان) خواهند بود و دو طرف امیدوارند ترامپ بازنده این انتخابات باشد.

جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات وعده داده کشورش را به برجام باز خواهد گرداند. ایران در مقابل هر گونه فشار بیشتر در مذاکرات جدید مقاومت خواهد کرد. تنها کاری که بایدن می تواند انجام دهد این است که بایدن اختلافات بین آمریکا و نزدیکترین متحدانش را کاهش دهد و دیپلماسی شکست خورده آمریکا را ترمیم کند.

آسوشیتدپرس نیز به مخالفت گسترده جامعه جهانی به اقدام ادعایی امریکا مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران اشاره کرد و نوشت: آمریکا درحالی ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران را دارد که در روزهای اخیر با مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت از جمله هم پیمانان اروپایی خود، انگلیس، آلمان و فراسنه در بازگردان تحریم های بین المللی عیه ایران مواجه شده بود.

آسوشتیدپرس درادامه نوشت: اکنون صحنه برای نمایشی مضحک در مجمع عمومی این هفته سازمان ملل چیده شده تا در آن دونالد ترامپ خود را بعنوان قهرمان ثبات در خاورمیانه معرفی کند، آنهم زمانی که انتخابات ماه نوامبر (انتخابات ریاست جمهوری 2020) در پیش است.

تارنمای نشریه «فارن پالیسی» نیز با انتشار گزارشی تأکید کرد: تلاش آمریکا برای افزایش فشار بر ایران شکست خورد و ایالات متحده در سازمان ملل منزوی شد. این نشریه، این وضع را «تازه‌ترین ناکامی دولت ترامپ برای جلب حمایت جهانی از کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران» نامید. واشنگتن پست نیز بامداد سه‌شنبه در سرمقاله خود نوشت: روز سه‌شنبه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می‌شود و این بار آمریکاست که به دلیل ناکامی عمیق دیپلماسی دولت ترامپ، در یک انزوای بی‌سابقه و فوق‌العاده قرار گرفته است.

نیویورک تایمز هم چندی پیش نوشت ترامپ باید یاد بگیرد که چگونه با توافق های بین المللی رفتار کند. او که دو سال پیش از برجام خارج شده، حالا خود را باز هم عضوی از آن می داند و تصور می کند می تواند هنوز هم به عنوان عضو برجام، اقدام کند.

اذعان رسانه های مطرح آمریکایی به شکست دیپلماسی ترامپ تنها گوشه از موج انتقاد جهانی از عملکرد یکجانبه گرایانه و غیرقانونی دولت او در موارد مختلف از جمله در قبال ایران است به گونه ای که حتی نزدیک ترین هم پیمانان اروپایی واشنگتن نیز لب به انتقادهای تند و تیز علیه دولت ترامپ ترامپ و رویکردهای غیرمنطقی و غیرعقلانی اش گشوده اند.

*س_برچسب‌ها_س*
انزوای دولت واشنگتن، دستاورد دیپلماسی ترامپ 2
انزوای دولت واشنگتن، دستاورد دیپلماسی ترامپ 3
انزوای دولت واشنگتن، دستاورد دیپلماسی ترامپ 4