شنبه 29 اردیبهشت 1403

انگلیسی‌ها در اوج شیوع کرونا کمتر از ماسک استفاده می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انگلیسی‌ها در اوج شیوع کرونا کمتر از ماسک استفاده می‌کنند

لندن - ایرنا - نتایج تحقیقات صورت گرفته و مشاهدات میدانی ایرنا حاکیست که عامه مردم انگلیس در اوج بحران شیوع کرونا و با وجود دستورالعمل بهداشتی مقامات این کشور کمترین آمار استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی نسبت به سایر کشورها ثبت کرده‌اند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، تازه‌ترین داده‌های آماری موسسه معتبر «یوگوو» نشان می‌دهد که تنها 38 درصد مردم انگلیس در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده می‌کنند. این در حالیست که دستکم 88 درصد مردم در اسپانیا و 83 درصد در ایتالیا برای جلوگیری از شیوع کرونا در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده می‌کنند.

سایر کشورهای آسیایی نیز وضع مشابهی دارند و قریب به اتفاق مردم تابع دستورالعمل‌های بهداشتی دولت برای مهار کرونا هستند. طبق یافته‌های موسسه یوگوو، 90 درصد مردم سنگاپور و 82 درصد مردم چین نیز در مکان‌های عمومی از ماسک صورت استفاده می‌کنند.

بر اساس جدیدترین دستورالعمل بهداشتی دولت انگلیس که از پنجم نوامبر (15 آبان) به اجرا درآمد، استفاده از ماسک، یعنی پوششی که به موجب آن بینی و دهان برای جلوگیری از انتقال ویروس در مکان‌های عمومی محافظت شود، لازم‌الاجرا شد. به این ترتیب افرادی که خلاف مقررات عمل کنند بار اول 200 پوند و هر بار دو برابر جریمه می‌شوند. میزان جریمه‌ها می‌تواند تا قبل از ارجاع پرونده به دادگاه، تا سقف 6 هزار و 400 پوند افزایش یابد.

تا پیش از این دولت لندن استفاده از ماسک را فقط در وسایل حمل و نقل عمومی اجباری کرده بود. همچنین افراد مجبور بودند در شرایطی که امکان رعایت حفظ فاصله اجتماعی وجود ندارد از ماسک استفاده کنند. اما از 15 آبان استفاده از ماسک تقریبا از بیرون در منزل اجباری شده است.

پروفسور «استفن ریچر» استاد روانشناسی اجتماعی دانشگاه سنت اندروز انگلیس تحلیل جالبی را از تفاوت رفتار انگلیسی‌ها و سایر کشورهای اروپایی ارائه می‌دهد. به گفته او اوایل همه‌گیری کرونا آمار استفاده از ماسک صورت در اسپانیا و ایتالیا به مراتب پایین‌تر از انگلیس بود. اما این وضعیت پس از دستورالعمل دولت درباره لزوم استفاده از ماسک تغییر کرد.

جالبتر اینکه به گفته او، دولت ایتالیا بر خلاف انگلیس جریمه‌ای را برای متخلفان در نظر نگرفته است. این استاد دانشگاه معتقد است که کم توجهی مردم انگلیس به استفاده از ماسک ریشه در سیاست‌های متغیر دولت دارد.

سیاست‌های متغیر دولت جانسون، افکار عمومی را گیج کرد

پروفسور ریچر و بسیاری از ناظران بر این باورند که سیاست‌های متغیر دولت در مهار کرونا مردم را گیج کرده است. باید اعتراف کرد که پاسخ دولت انگلیس به بحران کرونا هم کند و مبهم بوده است.

از ابتدا به نظر می‌رسید دولت درک درستی از اندازه واقعی بحران نداشته و سعی داشت اینطور وانمود کند که بحران فقط ویژه چین و برخی کشورهای جهان سومی است.

ابتدا دولت با سهل انگاری مثال زدنی، سیاست بدنام «ایمنی گله‌ای» را اتخاذ کرد. در این سیاست که گفته می‌شود محصول ذهنی مشاور ارشد سابق بوریس جانسون، دومینیک کامینگز بوده است، قرار بود با بازگذاشتن راه ویروس، زمینه ابتلای بین 60 تا 80 درصد جامعه فراهم شده تا بدین ترتیب جامعه ایمن شود.

در روزهای اول به وضوح دولت بیشتر نگران تاثیرات اقتصادی همه‌گیری و تبعات قرنطینه روی بازار بود. به همین دلیل از آنجایی که موضع گیری صریح دولت می‌تواند تبعات و تعهدات مالی برای دولت و شرکت‌های بیمه ایجاد کند، جانسون و تیم او از هر گونه اظهار نظر صریح طفره رفته و فقط کسب و کارها را به رعایت فاصله «سفارش» کردند.

تا 20 مارس، اول فروردین، دولت همچنان در برابر تعطیلی مدارس مقاومت می‌کرد. گفته می‌شود در مراحل اولیه گسترش بیماری، کامینگز در برابر سیاست‌های سختگیرانه کنترلی مقاومت و استدلال کرده است که مرگ تعدادی از افراد سالمند و مستمری بگیر چندان مهم نیست. به گفته روزنامه ساندی تایمز، ایده «ایمنی گله‌ای» از تراوشات ذهنی کامینگز است.

همه چیز از روز 12 مارس و هنگامی که گروه مشاوره استراتژیک مدل خود را در گزارشی به دولت اعلام کرد دستخوش تغییر شد. یک هفته قبل کارشناسان در بدترین حالت از مرگ یکصد هزار نفر حرف می‌زدند. در این گزارش جدید این رقم به 510 هزار نفر افزایش یافته و گفته می‌شود با رعایت مقررات سختگیرانه می توان آن را به 250 هزار مرگ کاهش داد.

تا این لحظه اولویت دولت بر حفظ اقتصاد بود تا جان آدمی. در این روز یعنی 12 مارس، کامینگز و به تبع او جانسون موضع خود را به طور کلی تغییر داد. کامینگز در این لحظه متوجه شد نقش مهمی در ایجاد یک فاجعه ملی داشته است.

روز 13 مارس شایع شد که خود کامینگز به ویروس آلوده شده است. در این روز وی از سیاست «بگذارید پیرها بیمرند تا ما ایمنی گله‌ای پیدا کنیم» به «تعطیلی کشور و اقتصاد» تغییر موضع داده بود. پس از این از مردم خواسته شد که برای یک قرنطینه طولانی آماده شوند.

در خصوص سیاست استفاده از ماسک هم باید یادآور شد که دولت انگلیس برخلاف سایر کشورهای اروپایی تا اواسط تابستان اصرار داشت که در مقابله با شیوع کرونا ماسک چندان تاثیری ندارد. البته بخشی از این سیاست را می‌توان به کمبود ماسک در انگلیس هم نسبت داد. اما با فشار فزاینده دانشمندان انگلیسی، استفاده از ماسک نیز نه تنها اجباری بلکه تخلف از آن هم جریمه دارد.

«هلن اسپنسر» استاد دانشگاه وارویک معتقد است که تغییر سیاست‌های بهداشتی دولت به این معناست که مردم اطمینان ندارند کدام توصیه دولت را باور کنند.

ناگفته نماند که در تظاهرات چند هفته اخیر مخالفان محدودیت‌های کرونایی در چندین شهر مختلف انگلیس نیز هیچ کدام از شرکت کنندگان ماسک نزده و پلیس قادر به جریمه آنها نبوده است.

*س_برچسب‌ها_س*