سه‌شنبه 17 مهر 1403

اهتمام جمعی برای کمک به مظلومان لبنان و غزه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اهتمام جمعی برای کمک به مظلومان لبنان و غزه

جنگ در فلسطین و لبنان فرصتی برای محک ایمان ماست، تا ثابت کنیم دارایی دنیا را جز برای امنیت و آرامش مسلمانان و مظلومان نمی‌خواهیم و از همین داشته‌های دنیایی، خزانه‌ای برای زندگی همیشگی و آخرتی خود تهیه کنیم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جایی دورتر از ما جنگ می‌شود. ما بی‌مهابا مهربان می‌شویم و از دارایی خود به مظلومان کمک می‌کنیم. حقیقت این است که دست خودمان هم تنگ است اما همان اندک پس‌انداز را برای کمک به نیازمندان خرج می‌کنیم.

این روزها که مردم مظلوم لبنان و غزه در زیر آوار بمب و ظلم رژیم صهیونیستی با بی‌پناهی و گرسنگی همراه شده‌اند، فرصت مغتنمی برای ما، جمعیت مسلمان، است که به هر طریقی می‌توانیم به این جمع کمک برسانیم؛ و از آنجایی که همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه از مهمترین توصیه‌ها در این اسلام است، همین رویدادها فرصتی برای محک ایمان ماست، تا ثابت کنیم دارایی دنیا را جز برای امنیت و آرامش مسلمانان و مظلومان نمی‌خواهیم و از همین داشته‌های دنیایی، خزانه‌ای برای زندگی همیشگی و آخرتی خود تهیه کنیم.

یک و نیم میلیارد طلا؛ هدیه بانوان بوشهری به حزب الله لبنان

از لحظه‌ای که مقام معظم رهبری اعلام کردند «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند» مردم مؤمن به هر طریق که می‌توانند به یاری مظلومان رفته‌اند.

نمونه‌اش بانوان بوشهری هستند که طلاهای خود را برای مردم لبنان به مزایده گذاشتند. آنها در اجتماع با شکوهی از مادحین و زمان مبلغ استان بوشهر برای لبیک به فرمان امام خامنه‌ای دور هم جمع شدند.

فاطمه یوسفی، رئیس شورای هیئت‌ها و کانون مداحان بانوان استان بوشهر، در این باره به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: بعد از اعلام امر ولی امر مسلمین درباره کمک به حزب‌الله بود که در روز چهارشنبه یازدهم مهرماه اجتماع با شکوهی از مادحین و مبلغات در هیأت کریمه اهل بیت علیهم‌السلام در مدرسه آموزش عالی معصومیه بوشهر برگزار شد.

او ادامه می‌دهد: در این مراسم بانوان جهادی با اهدای طلا و جواهرات خود که حدود یک میلیارد و نیم تومان ارزش دارد، به امر رهبر انقلاب لبیک گفتند.

قرار است طی برنامه‌ریزی انجام گرفته، طلاهای اهدایی به مزایده گذاشته می‌شود و هزینه حاصل از آن به حساب دفتر مقام معظم رهبری واریز شود.

کمک نیم میلیارد ریالی زنجانی‌ها به مردم لبنان و غزه

غیرت مردم زنجان هم در کمک به مردم مظلوم لبنان و غزه این بار هم نمایان شده است. پویش به وقت همدلی این بار در استان زنجان هم به راه افتاده و بیشتر از 600 نفر از اندادگران، مربیان و داوطلبان هلال احمر در آن شرکت کرده‌اند.

حکمت‌الله هاشمی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، در این باره از کمک پنج میلیارد و 400 میلیون ریالی نیکوکاران زنجانی به مردم جنگ‌زده و بی‌پناه غزه، لبنان و یمن خبر می‌دهد.

او می‌گوید: به منظور جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای کمک به مردم لبنان و غزه حدود 36 ایستگاه به صورت ثابت و سیار از سوی هلال احمر راه‌اندازی شده است.

این ایستگاه‌ها در هیئت‌ها، حسینیه‌ها، مصلاها، خانه‌های هلال، ایستگاه‌های امداد و نجات، مراکز آموزشی و دانشگاهی، مراکز درمانی و اداری و همچنین میادین پرتردد مستقر شده‌اند.

گزارش هلال احمر از لبیک ایرانی‌ها به فرمان ولی امر مسلمین

یکی از درگاه‌های مهم برای ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان و نیز کمک به حزب‌الله لبنان، جمعیت هلال احمر است.

آن طور که پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در تاریخ 15 مهر ماه اعلام کرده است، در طی ده روز حدود 40 میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم خیر و نوع‌دوست کشورمان به شماره حساب‌های جمعیت هلال‌احمر برای کمک به مردم غزه، یمن و لبنان واریز شده است.

نکته دیگر در همدلی هم‌میهنان ما اعزام داوطلبانه به لبنان و غزه است. نه تنها جمعیت هلال احمر از اعلام آمادگی بیش از هفت هزار داوطلب متخصص کادر درمانی و امدادی برای اعزام به لبنان خبر می‌دهد، بلکه در مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و مراکز علمی و آموزشی هم شاهد درخواست اعزام و کمک به مظلوم لبنان و فلسطین هستیم.

ایران همدل؛ روشی برای شرکت در کمک‌های مؤمنانه

یکی از پویش‌های اثرگذار و جمعی برای کمک به مردم فلسطین و لبنان، پویش «ایران همدل» است که این روزها چهارمین دوره آن در حال برگزاری است.

این پویش که در سطح ملی و کشوری در حال برگزاری است، در این مرحله هم مانند سه دوره قبل، همه کمک‌های مردمی واریزی به حساب پویش، توسط جمعیت هلال احمر و گروه‌های مردمی فعال در این حوزه برای رفع نیازهای ضروری و حیاتی مردم مظلوم فلسطین و لبنان هزینه می‌شود.

برای شرکت در این پویش و کمک به مردم مظلوم لبنان و غزه، می‌توان با شماره‌گیری #14* و یا با واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت 6037998200000007 و شماره شبای IR320210000001000160000526 در این پویش ملی مشارکت کرد.

پویش «ایران همدل» بزرگترین حرکت جمعی و مردمی برای مواسات و کمک مؤمنانه است که از سال 1398 و پس از بیانات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر شکل‌گیری نهضت تعاون و احسان و کمک مؤمنانه، در کشور آغاز به کار کرده است.

اجازه استفاده از بخشی سهم امام (ع) برای کمک به جبهه مقاومت

اهمیت کمک به جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان به اندازه‌ای است که مراجع تقلید هم در این باره احکامی صادر کرده‌اند تا مردم مسلمان با توجه به حکم مرجع خود، بخشی از سهم امام علیه السلام را برای کمک به جبهه مقاومت واریز کنند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور، مدیر ستاد ترویج احکام کشور، درباره اجازه تعدادی از مراجع تقلید برای استفاده از خمس برای کمک به مردم مظلوم غزه و لبنان به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: در این باره پرسش‌های زیادی از سوی مردم شده و مردم مایلند نظر مراجع تقلید را درباره احکام استفاده از خمس برای کمک به حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت بدانند.

او تصریح می‌کند: بر اساس پرسش‌های مکرر مردم، تکلیف از دفتر مراجع تقلید جویا شدیم. در این باره به پاسخ‌هایی رسیدیم؛ از جمله:

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، اجازه دادند مقلدان علاوه بر کمک‌های اهدایی، نصف سهم مبارک امام علیه السلام (نه سهم سادات) شامل یک چهارم خمس را برای کمک به مردم مظلوم جنوب لبنان و جبهه مقاومت پرداخت کنند.

همچنین آیت الله مکارم شیرازی کل سهم امام (شامل نصف خمس) را اجازه داده‌اند.

آیات عظام سیستانی، نوری همدانی و شبیری زنجانی یک سوم سهم امام را اجازه داده‌اند.

آیت الله جوادی آملی نیز همچون رهبر معظم انقلاب نصف سهم امام را اجازه داده‌اند.

روشی دیگر برای کمک مالی به جبهه مقاومت و مظلومان غزه و لبنان

دفتر مقام معظم رهبری نیز اعلام کرده است: مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر به آدرس https://www.leader.ir/fa/monies کمک‌های مالی خود را برای مردم مظلوم غزه و لبنان ارسال کنند.

پس از ورود به این آدرس، در سمت چپ صفحه، گزینه «انتخاب وجوهات» را کلیک کرده و در قسمت «بابت» گزینه «کمک‌ها» را انتخاب و در سطر دوم نوع کمک انتخاب شود.

اهتمام جمعی برای کمک به مظلومان لبنان و غزه 2
اهتمام جمعی برای کمک به مظلومان لبنان و غزه 3