یک‌شنبه 15 مهر 1403

اورژانس زنجان به سه هزار و 300 بیمار مشکوک کرونایی امدادرسانی کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اورژانس زنجان به سه هزار و 300 بیمار مشکوک کرونایی امدادرسانی کرد

زنجان - ایرنا - رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: تاکنون اورژانس این استان با اعزام آمبولانس‌های مخصوص به بیش از سه هزارو 300 بیمار مشکوک کرونایی امداد رسانی کرده است که این روند همچنان ادامه دارد.

دکتر اصغر جعفری روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن 26 شهریور روز ملی اورژانس و فوریت‌های پزشکی که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های اورژانس افزود: در زمان حاضر آمبولانس های ویژه اعزام بیماران مشکوک کرونایی به بیمارستان ها مجزا بوده و ماموریت های انتقال بیماران کرونایی را انجام می دهند تا مابقی آمبولانس ها دچار آلودگی نشوند.

وی یادآورشد: آمبولانس کرونایی ها صرفا برای رسیدن عوامل بر بالین بیمار مشکوک به کرونا رهسپار می شود که پس از انجام هر ماموریت نیز توسط کارشناسان نسبت به گندزدایی آنها اقدام می شود.

این مسؤول ادامه داد: در زمان حاضر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی پیشگام ارائه خدمات درمانی و انتقال بیماران مبتلا به کرونا بوده و بر این مبنا طبق قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتقال تمامی بیماران مبتلا از درب منازل و بین بیمارستانی بر عهده اورژانس 115 است.

این مسؤول ادامه داد: در این استان نیز آمبولانس خاصی برای انتقال بیماران کرونا مشخص شده که شاغلان مجهز به وسایل حفاظت فردی هستند و بعد از انتقال بیمار وسیله گندزدایی و آماده برای انتقال بیمار بعدی می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون در شهر زنجان پایگاه اورژانس ولیعصر (عج) و در هرشهرستان با اولویت بندی تشخیص بیمار کرونایی از هر پایگاه با تجهیزات و حفاظت فردی برای انتقال بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده که پاسخگوی شرایط کنونی است و در صورت نیاز این تعداد افزایش خواهد یافت.

جعفری با اشاره به اینکه خدمات اورژانس 115 بطور کامل رایگان و بدون دریافت هر نوع وجهی انجام می شود، افزود: این خدمات حتی در بالاترین سطح و با هر تشخیصی توسط اورژانس انجام می گیرد و اخذ وجه ممنوع است.

وی با اشاره به تست کرونا نیز اضافه کرد: این کار در سیستم اورژانس انجام نمی گیرد و تست این بیماری، فقط با نظر پزشک متخصص داخلی و عفونی، در مراکز بهداشتی و درمانی است و هرگز در منزل چنین کاری انجام نمی گیرد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: در صورتی که بیماری تمایل داشته باشد که بداند بیمار تنفسی اورژانسی است یا نه، باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و با نظر پزشک تست کرونا انجام دهد.

وی اظهار داشت: در صورتی که فرد هرنوع علائم تنفسی داشته باشند و بروز مشکل در حد اورژانسی باشد، کارشناسان اورژانس موظفند که بیمار را به بیمارستان انتقال دهند و اینکه صرفا کسی تمایل دارد که تست کرونا انجام دهد چنین چیزی از سوی اورژانس انجام نمی شود.

این مسؤول، از هم استانی ها به ویژه شهروندان زنجانی خواست، با توجه به وضعیت بحرانی کرونا در این استان از تجمعات اجتناب کرده و هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: بر این مبنا عموم مردم به ویژه صنوف بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا شمار مبتلایان افزایش نیابد.

به گفته ریس سازمان اورژانس کشور، پایگاه‌های اورژانس کشور از 1900 به 3300 پایگاه و تعداد آمبولانس‌ها به 5700 آمبولانس رسیده و 330 دستگاه موتورلانس و 45 بالگرد در حال فعالیت در اورژانس هستند.

*س_برچسب‌ها_س*