یک‌شنبه 10 تیر 1403

اولین مناظره انتخابات 2024 آمریکا | گاف های بایدن تمامی ندارد!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
اولین مناظره انتخابات 2024 آمریکا | گاف های بایدن تمامی ندارد!

تلویزیون سی‌ان‌ان گزارش کرد که اولین مناظره «بایدن - ترامپ» بدون حضور تماشاگر خواهد بود؛ اتفاقی که یکی از مطالبات تیم بایدن را محقق می‌سازد زیرا آنها می‌خواهند از حضور تماشاگرانی که موجب هیاهو، تشویق و انحراف بحث‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند.

مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، در صبح جمعه 8 تیرماه برگزار می‌شود. این مناظره، که به عنوان اولین مناظره انتخابات 2024 شناخته می‌شود، در تنور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار داغ است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا احتمالا یادآور انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 است اما باید در نظر داشت که مسائل کلیدی از جنگ اوکراین و غزه گرفته تا تورم و وضعیت اقتصادی در آمریکا، مناظره‌های 2024 را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

تاریخ مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

اولین مناظره میان این 2 نامزد در تاریخ 27 ژوئن به میزبانی تلویزیون خبری سی‌ان‌ان در استودیو آتلانتا برگزار خواهد شد و دومین مناظره برای تاریخ 10 سپتامبر (20 شهریور) به میزبانی تلویزیون خبری ای‌بی‌سی تدارک دیده شده است.

ماه ژوئن بسیار زودتر از تاریخی است که مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری عموما برگزار شده‌اند. نامزدها به‌طور کلی در روزهای آخر ماه سپتامبر و اکتبر طی مناظره‌های انتخاباتی با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند اما امسال تیم جو بایدن ساز دیگری را کوک کرده است.

ستاد انتخاباتی او پیشنهاد داد که مناظره‌های زودهنگام به رای‌دهندگان این فرصت را می‌دهد تا نامزدها را دقیق‌تر قضاوت بکنند و هم‌چنین برای نامزدها هم این امکان را فراهم می‌سازد تا طی هفته‌های پایانی بر روی تبلیغات انتخاباتی خود متمرکز شوند.

فضا و قوانین مناظره انتخابات چگونه خواهد بود؟

تلویزیون سی‌ان‌ان گزارش کرد که اولین مناظره «بایدن - ترامپ» بدون حضور تماشاگر خواهد بود؛ اتفاقی که یکی از مطالبات تیم بایدن را محقق می‌سازد زیرا آنها می‌خواهند از حضور تماشاگرانی که موجب هیاهو، تشویق و انحراف بحث‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است که این مناظره روز جمعه ساعت 04:30 بامداد به‌وقت تهران برگزار خواهد شد و 90 دقیقه به همراه 2 آگهی بازرگانی به طول خواهد انجامید.

گزارش شده است هنگامی که نوبت صحبت نامزدها نیست، میکروفون آنها خاموش خواهد شد و این مورد هم یکی دیگر از درخواست‌های ستاد انتخاباتی بایدن بوده است.

هم‌چنین به هر یک از نامزدها قلم، کاغذ و یک بطری آب داده خواهد شد اما هیچ یادداشت از پیش‌نوشته شده‌ای اجازه ندارند با خود به روی صحنه ببرند.

هر یک از نامزدها 2 دقیقه فرصت خواهند داشت تا به سوال مجریان مناظره پاسخ دهند. آنها هم‌چنین یک دقیقه فرصت دارند تا به اثبات خلاف ادعای یکی از طرفین پاسخ دهند. در پنج ثانیه آخر باقی‌مانده، چراغ چشمک‌زن برای هشدار نمایش داده می‌شود و پس از اتمام فرصت، چراغ قرمز نمایان خواهد شد.

استودیو تلویزیون سی‌ان‌ان

نامزدها در جایگاه خود خواهند بود و قرعه بدین صورت شده که بایدن در سمت راست و ترامپ در سمت چپ خواهد ایستاد و ترامپ در قسمت پایانی آخرین نفر برای اظهار نظر خواهد بود. «جیک تپر» و «دانا بَش» خبرنگاران سی‌ان‌ان، مجریان این مناظره خواهند بود و با همکاری هم این برنامه را هدایت خواهند کرد.

البته تلویزیون سی‌ان‌ان میزبان این مناظره، هنوز به موضوعات مورد بحث اشاره‌ای نکرده است.

این مناظره چه تفاوت‌هایی خواهد داشت؟

این اولین باری نیست که بایدن و ترامپ طی یک مناظره انتخاباتی مقابل هم قرار می‌گیرند اما شرایط نسبت به سال 2022 تفاوت‌های قابل‌توجهی دارد. هر 2 نامزدها شانس یک دور ریاست دیگر را دارند و در کنار همه اینها، جنجال‌های فراوانی را طی این سالها با خود به همراه داشته‌اند.

مناظره ترامپ و بایدن در سال 2020

این اولین مناظره ترامپ خواهد بود که با 34 فقره جرم از جمله پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در دادگاه نیویورک مواجه است و بسیاری بی‌صبرانه منتظر هستند تا تماشا کنند که بایدن چگونه این مسئله را مطرح خواهد کرد.

هم‌چنین مشخص نیست که آیا ترامپ پرونده «هانتر بایدن» پسر جو بایدن را که اخیرا در پرونده حمله سلاح گناهکار شناخته شده است، عنوان خواهد کرد یا خیر.

محبوبیت بایدن طی ماه‌های اخیر با روند کاهشی مواجه بوده اما به طور کلی رقابت این 2 نامزد گاها به هم نزدیک بوده است.

ای‌بی‌سی نیوز گزارش می‌کند که ترامپ قطعا بایدن را به دلیل «ورود غیرقانونی مهاجران» در مرزهای جنوبی آمریکا زیر سوال خواهد برد و احتمالا موارد دیگری نظیر تورم و عدم مدیریت درگیری‌های خارجه در اوکراین و غزه را برجسته خواهد کرد. جو بایدن نیز به نوبه خود رقیبش ترامپ را به دلیل شورش در کنگره (ششم ژانویه 2021) به چالش خواهد کشید.

هم‌چنین انتظار می‌رود بایدن به عنوان سیاستمداری که لقب «پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا» را به خود اختصاص داده، درباره سن و توانایی‌اش برای ادامه مسیر توضیحاتی ارائه دهد. او در حال حاضر 81 سال سن دارد و اگر در انتخابات پیروز شود، در پایان دوره دومش در سن 86 سالگی کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

ترامپ 78 ساله هم صرفا چهار سال از او کوچک‌تر است اما گاف‌های پی در پی رقیبش باعث شده تا انتقاداتی را علیه او عنوان کند.

علاوه بر آنچه ذکر شد، جو بایدن باید تلاش داشته باشد تا اعتماد جوامع مسلمان، عرب‌تبار آمریکایی و سیاه‌پوستان را مجددا جلب کند؛ درست همانطور که آنها در سال 2020 از او حمایت کردند. دونالد ترامپ هم تقلا خواهد کرد تا رای‌هایی را که میان رای‌دهندگان مُسن از دست داده، دوباره به‌دست بیاورد.

گام بعدی چیست؟

طبق آنچه رسانه‌ها طی روزهای اخیر گزارش کرده‌اند، احتمالا ترامپ از معاون خود رونمایی خواهد کرد و هم‌چنین مناظره مشابهی میان معاون پیشنهادی بایدن و ترامپ برگزار خواهد شد اما تاریخ آن هنوز قطعی نشده است. «کامالا هریس» معاون کنونی جو بایدن موافقت کرده که یا در تاریخ 23 ژوئیه (2 مرداد) و یا در تاریخ 13 اوت (23 مرداد) مناظره‌ای میان معاونین نیز برگزار شود.

در پی پرونده حق‌السکوت، حکم مجازات دونالد ترامپ قرار است در تاریخ 11 ژوئیه (21 تیر)، درست چهار روز پیش از آن صادر خواهد شد که حزب جمهوری‌خواه می‌خواهد رسما او را در گردهمایی سراسری نامزد حرب معرفی کند. این رئیس‌جمهور سابق آمریکا ممکن است با مجازات زندان روبه‌رو شود اما احتمال اینکه او را جریمه کنند، بیشتر است.

اولین مناظره انتخابات 2024 آمریکا | گاف های بایدن تمامی ندارد! 2
اولین مناظره انتخابات 2024 آمریکا | گاف های بایدن تمامی ندارد! 3