دوشنبه 2 مهر 1403

ایجاد میدانگاه صلح در گورستان ارامنه تهران

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ایجاد میدانگاه صلح در گورستان ارامنه تهران

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جریان بررسی یک فوریت لایحه ساماندهی، حفاظت و احیاء مجموعه گورستان‌های دولاب، ایجاد میدانگاه صلح در گورستان ارامنه تهران را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، زهرا صدراعظم نوری در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر دوره پنجم در برنامه سوم پنج‌ساله تکلیفی را برای شهرداری مشخص کرده که براساس آن و مطابق با بند 5 ماده 59 مقرر شد تا شهرداری وضعیت آرامستان‌ها و مجموعه‌های دارای ارزش میراثی و فرهنگی را در سال اول برنامه ساماندهی کند.

وی با بیان اینکه بر مبنای برنامه سوم، شهرداری لایحه‌ای را مبنی بر ساماندهی حفاظت و احیاء مجموعه گورستان‌های دولاب که شامل 5 گورستان در محدوده منطقه 14 می‌شود، ارائه کرد، گفت: این گورستان‌ها شامل گورستان‌های ارامنه گریگوری فرانسه، لهستان، گورستان روس - یونان و گورستان ارامنه کاتولیک و گورستان ارامنه آشوری - پروتستان را که به عنوان یک پتانسیل در شهر تهران محسوب می‌شود، است.

وی با بیان اینکه در این لایحه طرح ایجاد میدان صلح پیشنهاد شده است، گفت: با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و شورای خلیفه‌گری ارامنه طرح میدانی برای صلح جهانی پیشنهاد شده تا براساس آن بتوانیم روحیه صلح جویی ایرانیان را با احیای گورستان‌ها نشان دهیم.

نوری ادامه داد: این گورستان‌ها با وسعت 7 و نیم هکتار به لحاظ مسائل محیط زیستی می‌تواند برای منطقه 14 اثرگذاری مثبتی داشته باشند و توسعه و گسترش فضای سبز آن می‌تواند برای مردم محله یک فرصت و ظرفیت باشد.

وی با اشاره به اینکه در همین رابطه پیشنهادات در سه کمیسیون بررسی شد، اضافه کرد: شهرداری تهران هم اکنون در داخل و خارج گورستان در حال فعالیت بوده و ساماندهی نهرها و هدایت آب، پیاده‌راه‌ها، بازسازی مبلمان و نورپردازی از جمله مواردی است که در داخل گورستان در حال انجام است.

نوری ادامه داد: در بیرون گورستان‌ها؛ سازمان نوسازی شهر تهران ایجاد 5 میدانگاه را در دستور کار قرار داده، در عین حال دیواره‌های این گورستان‌ها را بازسازی کرده و هدایت آب‌های سطحی و بهسازی آسفالت میدان را نیز انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: اقداماتی که انجام می‌شود منجر به احیا مجدد این مجموعه و استفاده شهروندان از یک قطب گردشگری که به ثبت جهانی نیز رسیده است، می‌شود.

نوری در ادامه با قرائت ماده واحده این لایحه گفت: در ماده واحده این لایحه آمده است" با عنایت به ارزش و قدمت مجموعه گورستان‌های دولاب واقع در محدوده منطقه 14 که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است و در راستای بند (5) ماده (59) مصوبه برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران (1402-1398) ابلاغی به شماره32061/2520/160 مورخ97.11.02، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور حفظ گورستان‌های مذکور به عنوان میراث ملی و جهانی و ذخایر مادی و معنوی شهر تهران و در جهت رونق گردشگری در مقیاس منطقه‌ای وکشوری با رویکرد میدانی برای صلح جهانی، ضمن تهیه طرح ساماندهی مربوطه با بهره‌گیری از تجارب جهانی مشابه در ساماندهی آرامستان‌ها و توجه به پیوست‌های گردشگری و حفظ آثار تاریخی موجود، نسبت به ساماندهی، حفاظت و احیاء مجموعه گورستان‌های فوق با جلب مشارکت و هماهنگی شورای خلیفه‌گری ارامنه و سایر حوزه‌های ذی مدخل ظرف مدت (سه) ماه اقدام نماید."

نوری ادامه داد: در تبصره یک آمده است که هزینه‌های انجام این طرح برای تمامی مراحل موردنظر از محل بودجه سال 1399 شهرداری تهران، ردیف اعتباری (303010572) تأمین خواهد شد و در صورت کسری اعتبار، باقیمانده آن با ارائه طرح توجیهی لازم در اصلاحیه یا متمم بودجه سال 1399 از سوی شهرداری تهران پیش‌بینی و برای سیر مراحل تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

انتهای پیام