چهارشنبه 4 مهر 1403

ایران برای حمایت ازلبنان از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
ایران برای حمایت ازلبنان از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از لبنان از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده حداکثری خواهد کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ابتکار عمل پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای عدم گسترش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی در منطقه و مخصوصاً بین لبنان و این رژیم چیست، اظهار داشت: رژیم شریر و جعلی اسرائیل عامل قطعی بی‌ثباتی در منطقه و ادامه تجاوزات و جنایات آن در فلسطین و لبنان تهدید کننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. تجربه حدوداً یکساله گذشته نشان داد که متاسفانه اِعمال فشار دولت آمریکا و برخی متحدان اروپایی آن، مانع انجام وظیفه شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و نیز توقف جنایات جنگی اسرائیل در فلسطین شده است.

وی ادامه داد: لبنان یک کشور بسیار مهم منطقه‌ای، عربی و اسلامی است. این کشور اکنون در معرض حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی قرار داد. حمایت از لبنان و ملت آن علاوه بر مسئولیت بین‌المللی، یک وظیفه بسیار مهم برای همه کشورهای اسلامی و عربی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود در گفت‌وگو با کشورهای دوست و نیز از همه ظرفیت‌های موجود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست‌های حاشیه‌ای آن و نیز ظرفیت دیگر مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد برای حمایت از لبنان استفاده حداکثری خواهد کرد. بی‌شک لبنان را در مقابل تجاوزات ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی تنها نخواهیم گذاشت.

حمایت ایران از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای از طریق گشایش مسیرهای مواصلاتی تحت حاکمیت ملی کشورها

کنعانی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه دیدارهایی میان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مقامات روسیه مخصوصاً شخص ولادیمیر پوتین انجام شد. همچنین دبیر شورای امنیت روسیه به تهران سفر کرد. این مذاکرات و دیدارها چقدر در زمینه رفع اختلاف نظر در زمینه زنگزور کمک کرد، افزود: سفر جناب آقای احمدیان دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی به روسیه به دعوت دبیر شورای امنیت ملی این کشور و به منظور شرکت در نشست مقامات عالی رتبه امنیتی بریکس انجام شد. جناب آقای احمدیان علاوه بر مشارکت و سخنرانی در این نشست، دیدارهایی با مقامات روسیه و همچنین برخی از کشورهای حاضر در این نشست داشتند.

وی گفت: در دیدار با آقای پوتین و دبیر شورای امنیت ملی روسیه اهم موضوعات مطرح در روابط دوجانبه و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور طرح شد. طبعاً در ارتباط با مباحثی که اخیراً در خصوص قفقاز مطرح شد و مورد توجه رسانه‌ها هم قرار گرفت، تبادل نظر شد.

کنعانی عنوان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم حمایت از روند برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز و اجتناب از طرح موضوعاتی که می‌تواند موجب تنش در منطقه شود، مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تصریح شد جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاری‌های منطقه‌ای از طریق گشایش مسیرهای مواصلاتی تحت حاکمیت ملی کشورها و بر اساس احترام و حقوق احترام به حقوق و منافع متقابل حمایت می‌کند. در عین حال مواضع کشورمان مبنی بر مخالفت با تغییر مرزها و تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه نیز مورد تاکید قرار گرفت.