سه‌شنبه 17 مهر 1403

ایران به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد «اوپک» از بین برود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ایران به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد «اوپک» از بین برود

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند. شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم. در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 آذر 1352؛ تاسیسات جهانگردی در کلاردشت ایجاد می‌شود

منابع سازمان جلب سیاحان امروز فاش کردند، طبق طرح جامع جهانگردی کلاردشت و دشت نظیر که هم‌اکنون در مراحل نهایی تصویب است، با ایجاد تاسیسات گسترده توریستی دو منطقه یادشده تبدیل به دو قطب مهم جهانگردی کشور خواهند شد.

این منابع افزودند که در طرح جامع مذکور، ایجاد تاسیسات سنگین جهانگردی و امکانات وسیع خوابگاهی و تفریحی در کلاردشت مورد پیش‌بینی است.

دشت نظیر نیز زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست از نظر وحوش حمایت می‌شود و تبدیل به پایگاهی برای نگاهداری حیوانات وحشی خواهد شد.

منابع جلب سیاحان یادآور شدند: تاسیساتی که در کلاردشت ایجاد می‌شود شامل هتل، متل، کمپینگ، رستوران، چایخانه، فروشگاه‌های صنایع دستی، محل اجرای برنامه‌های هنری، موزیک، رقص، کازینو و تفریحات مشابه و همچنین امکانات مختلف ورزشی می باشد.

به منظور تامین رفاه قشرهای گوناگون جهانگردان امکانات متنوعی متناسب با سن و سال و وضع مادی جهانگردی پیش بینی شده است.

تاسیسات مذکور در چندین مجموعه توریستی که در کلاردشت ایجاد می‌شود، قرار خواهند داشت. برای هر مجموعه توریستی 20 میلیون ریال سرمایه‌گذاری مورد پیش‌بینی است.

14 آذر 1362؛ ایران به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد «اوپک» از بین برود

برادر غرضی، وزیر نفت گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره سعی وافر داشته است طوری رفتار کند که منافع ملل مستضعف و محروم حفظ شود و جامعه اوپک نیز به شخصیت و اهداف اولین تاسیس خود برسد.

ما در کنفرانس لندن توافق کردیم که سهمیه تولید نسبت به کشورها رقم مشخص باشد و سقف تولید از 17.5 میلیون بشکه در روز تجاوز نکند.

بعضی از کشورها وظیفه خودشان را نسبت به تولید ارائه کردند. عربستان سعودی مستقیما پذیرفت که سقف تولیدش هرگز از 5 میلیون بشکه تجاوز نکند. جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس لندن قیمت 29 دلار را هم نپذیرفت و تنها به سقف 17.5 میلیون بشکه و سهمیه‌ها رضایت داد.

ما اعلام می‌کنیم، مطابق دستورالعملی که از مسوولان کشور گرفته‌ایم، اجازه نخواهیم داد به کشورهای تولیدکننده‌ای مثل عربستان که با ازدیاد تولید دائما قیمت‌شکنی را در بازار جلو ببرند. بارها اعلام شده است 34 و 36 دلار نرخ‌هایی است که به قیمت خون شهدای انقلاب اسلامی در سطح منطقه آزاد حاصل شده است و کسانی که با این امر مخالفت می‌کنند مستقیما با انقلاب اسلامی برخورد می‌کنند و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در این مورد کاملا مواظب حرکات هست و از امکانات خودش استفاده خواهد کرد.

پیشنهاد ما به کنفرانس اوپک این است که قیمت برگردد به سطح 34 دلار و تولید در حد خودش حفظ شود و چنین چیزی در بازار امکان‌پذیر است.

غرضی در پاسخ به این سوال که سطح تولید جمهوری اسلامی ایران به چه میزان بوده و آیا به آن پایبند بوده‌اید، اظهار کرد: ما سقف 2.4 میلیون بشکه را پذیرفتیم و به همان پایبند هم بوده‌ایم و شرط آسایش این بوده که بقیه کشورها تبعیت کنند و ما در آنجا این فداکاری را از خود نشان دادیم ولی با شرایطی که عربستان به وجود آورده است، بسیار برای ما مشکل است که به رقم 2.4 میلیون بشکه عمل کنیم. مساله اصلی برای ما قیمت است و سقف در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

برادر غرضی در پاسخ به سوال دیگر که چگونه با ارزان شدن قیمت نفت مقابله می‌کنیم، گفت: قیمت نفت و بالا رفتن آن از دستاوردهای انقلاب بوده است.

همانگونه که انقلاب اسلامی با تمام امکانات خودش از دستاوردهای مقدسش محافظت کرده است و در مقابل پایین آوردن قیمت نفت ایستادگی نشان داده است، اکنون نیز از تمام امکانات خود برای جلوگیری از این امر استفاده خواهد کرد. ما چگونه در مقابل محاصره اقتصادی چگونه در مقابل فشارهای نظامی در خلیج فارس و در مرزها، مقاومت کردیم.

دشمنان ما نیز مطلع هستند که ما چگونه می توانیم امکانات خود را به کار بگیریم. همان طور که حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه مطرح فرمودند، جمهوری اسلامی در مقطع خاصی که خودش تشخیص بدهد، اجازه نخواهد داد نفت از ایران به سمت جیب کشورهایی برود که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی می‌ورزند و راه مقابله را نیز به خوبی می‌دانیم.

ما از هر نوع امکانی استفاده خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد قیمت نفت با تولید بیشتر شکسته شود.

قبلا هم اعلام کرده‌ایم، اوپک تنها ارگان بین المللی کشورهای مستضعف است که توانسته در 20 سال گذشته حقوق خود را تا آنجا که توانسته است، حفظ کند.

ایران به هیچ وجه اجازه نخواهد داد سازمان و تشکیلاتی مانند اوپک که در مقابل مستکبرین توانسته است وظایف تاریخی خودش را انجام دهد، از بین برود.

ما در داخل اوپک با کشورهایی که مخالفند، جنگ را ادامه خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم که اوپک ابزار دست کشورهایی باشد که سیاست‌های آمریکا را فطرتا پذیرفته‌اند.

 

قیمت خودروهای داخلی (1392.9.13)

نام خودرو

قیمت (تومان)

تندر E2 (پارس خودرو)

37.000.000

مگان

89.000.000

پراید111

18.800.000

ویتارا فول

130.000.000

ماکسیما

115.000.000

206 تیپ 6

49.000.000

207 اتومات

56.000.000

پژو پارس سال

35.100.000

پژو 405 دوگانه‌سوز

29.000.000

تیبا

22.000.000

پژو 206 79

50.000.000

همچنین بخوانید