چهارشنبه 18 مهر 1403

ایستگاه اقلیم شناسی تمام خودکار هوراند به بهره‌برداری رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ایستگاه اقلیم شناسی تمام خودکار هوراند به بهره‌برداری رسید

تبریز - ایرنا - ایستگاه اقلیم شناسی تمام خودکار هوراند با هدف کمک به توسعه امور زیربنایی در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، تحقیقات و گزارش دقیق وضعیت جوی این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، شامگاه چهارشنبه در مراسم بهره برداری از این ایستگاه افزود: این ایستگاه تمام خودکار بوده و بدون نیاز به نیروی انسانی فعالیت می کند و به صورت برخط (آنلاین) در شبکه ایستگاه های هواشناسی استان و کشور قرار گرفته و با 5 سنسور سنجش پارامترهای هواشناسی شامل مقادیر دما، رطوبت، سمت و سرعت باد و میزان بارندگی را اندازه گیری می کند.

علی دولتی‌مهر، افزود: در آذربایجان‌شرقی با توجه به شرایط اقلیمی و وضع آب و هوا، اهمیت هواشناسی بیشتر ملموس بوده و آگاهی و شناخت شرایط آب و هوا و تغییرات آن، پیش نیاز اساسی تصمیم‌گیری‌ها در تمام زمینه‌های توسعه پایدار استان است.

فرماندار هوراند نیز در این مراسم گفت: ایستگاه هواشناسی از نیازهای اساسی این شهرستان بوده و داده های این ایستگاه به دلیل اقلیم منطقه می تواند اثرگذار باشد.

زین العابدین مردانیان، به روزرسانی تجهیزات هواشناسی در سطح استان را ضروری دانست و افزود: به روزرسانی تجهیزات هواشناسی در سطح استان به فناوری های جدید می تواند دقت و سرعت پیش بینی ها را افزایش دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این آیین به نقش هواشناسی در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: نقش اطلاعات هواشناسی در مدیریت بحران نقش کلیدی و از اهمیت بسزایی برخوردار است و توجه به هشدارهای هواشناسی می تواند در کاهش اثرات بلایای طبیعی نقش موثری ایفا کند.

محمدباقر هنربر، افزود: در سیل آذرشهر هواشناسی استان اطلاعیه و اخطاریه های لازم را به موقع صادر کرده و از طریق مدیریت بحران و فرمانداری ها اطلاع رسانی و اقدامات لازم انجام شده بود ولی عدم رعایت حریم رودخانه و مسیل ها عامل افزایش خسارات بود.

شهرستان هوراند با حدود 22 هزار نفر جمعیت در فاصله 170 کیلومتری منتهی علیه شمال شرقی مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*