چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایسنا

آموزشی خبرگزاری ایسنا

ستاره‌شناسان دورترین کهکشان تا به امروز را کشف کردند که در فاصله 13.5 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

کلیه دروس دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی از فردا 20 فروردین ماه سال جاری برای نیم‌سال دوم تحصیلی به شکل حضوری برگزار می‌شود.

محققان دانشگاه فنی مونیخ اخیرا اظهار کرده‌اند ورزش کردن بر تمرکز و کیفیت زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.

محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی، چندین نوع عینک آفتابی موجود در بازار را به منظور بررسی فیلترکردن نور آبی که برای چشم مضر است، مورد ارزیابی قرار داده و توصیه‌هایی در این خصوص داشته‌اند.

شرایط و تسهیلات دانشگاه تربیت مدرس برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ورودی سال 1401 اعلام شد.

بررسی جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد که بی‌خوابی می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو منجر شود.

پژوهشگران آمریکایی، نوعی هیدروژل ابداع کرده‌اند که می‌تواند از پیشروی سرطان و متاستاز آن جلوگیری کند.

سلسله گفت‌وگوهای انتقادی در مباحث مهم و کلیدی علوم انسانی به سبکی علمی و غیرسیاسی توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار می‌شود.

محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که به نظر می‌رسد بین امواج الکترومغناطیسی حاصل از تلفن همراه و کیفیت خواب ارتباطی وجود ندارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مادامی که ساختارهای نقش آفرین، تصمیم ساز و اثرگذار کشور، با نوآوری، حمایت از فعالان دانش‌بنیان و خلاق و تولید همراه نشود، در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دچار چالش‌های جدی خواهیم بود.

نخستین پیاده‌روی بیرون از شاتل فضایی، در سال 1983 در چنین روزی صورت گرفت.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به حضوری شدن آموزش، پروتکل‌های جدید بهداشتی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.

پژوهشگران انگلیسی برای نخستین بار، نمونه‌هایی از میکروپلاستیک را در ریه انسان شناسایی کرده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور، با اشاره به نامگذاری سال 1401 با عنوان «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری، از عضویت 22 مرکز آزمایشگاهی دانشگاه از سال 1397 به کسب شرایط لازم برای عضویت در «شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

دکتر حسن جلیلی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست علمی - تخصصی با عنوان «بررسی نسبت تولید و اقتصاد دانش بنیان کشور» با اشاره به مشکل مقررات در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بخشی از اقتصاد کشور اقتصاد دولتی است. از نکات مهمی که در عرصه مقررات وجود دارد بحث تضاد منافع است. تضاد منافع به معنی ساده‌تر یعنی ارگان دولتی که نقش تدوین مقررات را بر عهده دارد خود آن ارگان تولید کننده محصول...

نتایج یک مطالعه که توسط گروهی از محققان بین‌المللی و ایرانی به انجام رسیده است، نشان می‌دهد که نظام سلامت ایران، دستاوردهای چشم‌گیری در کنترل بار بیماری‌های عفونی داشته است؛ اما با چالش‌ها و تهدیدات بهداشتی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی و مرگ زودرس مواجه است.