شنبه 15 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای میگوید وجود برخی کج‌فهمی‌ها از تحریم و تورم برای شرکت‌های استارت‌آپی کشنده‌تر است و ما با قوانین و مقررات، جلوی رشد و توسعه کسب‌وکارها را می‌گیریم. عدم شناخت روی مسائل استارت‌آپ‌ها نیز باعث می‌شود برخی احکام و قوانینی که برای مجموعه‌های استارت‌آپی و پلتفرم‌های اینترنتی صادر می‌شود، با ماهیت و ذات این کسب‌وکارها همخوانی نداشته باشد.

محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با جمع آوری و بررسی صدها جدایه باکتری بومی از گلخانه‌های تجاری کشور موفق به تولید محصولات فرموله شده بر پایه باکتری‌های القا کننده رشد گیاهی شدند که ضمن افزایش کمی و کیفی محصول خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای موجب کاهش مصرف سموم شیمیایی و نیترات باقی مانده در این صیفی جات می شود.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شده که این ایستگاه‌ها علاوه بر ایران در کشور عراق نیز نصب شده است.

تجارت خارجی کشورمان با اروپا در هفت ماه اول امسال بالغ بر 15 میلیون و 910 هزار و 816 تن به ارزش هشت میلیارد و 807 میلیون و 879 هزار و 841 دلار بوده است.

دو ماه از زمانی که اعلام شد قرار است یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار تزریق شود، گذشته و آخرین اخبار حاکی از آن است که قرار شده این اقدام در چند فاز صورت بگیرد. البته به نظر می‌رسد رقمی که اعلام شده بیشتر از نظر روانی به بورس کمک خواهد کرد و در مقابل ارزش معاملات بازار ناچیز است.

صندوق‌های ETF طلا تحت تاثیر چشم انداز ساخت واکسن کووید 19 و محدود شدن تقاضا برای دارایی امن، هفته گذشته با بزرگترین فروش هفتگی روبرو شدند.

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر افزایش تولید لیبی و نگرانی نسبت به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند احیای اقتصاد جهانی و تقاضا برای سوخت، حدود دو درصد سقوط کرد.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که از تمام ظرفیت های قانونی خود برای برخورد با افزایش غیر قانونی قیمت بلیت ایرلاین ها استفاده خواهیم کرد.

با امضای تفاهمنامه‌ای بین صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت امکان گشایش اعتبار اسنادی داخلی (LC) و اعطای تسهیلات خرید دین برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه رخ فرونشست در دشت‌های سمنان بالا است، گفت: استان سمنان از نظر پتانسیل آب‌های کارستی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در صورت کمک استانی به تکمیل شدن مطالعات سازمان حوزه این آب‌ها، مشکل کم آبی این استان نیز تا حدودی مرتفع خواهد شد.

از سوی ستاد نانو 100 نفر برگزیده اول چهارمین دوره نانواستارتاپ معرفی شدند که به زودی در افتتاحیه برنامه شرکت خواهند کرد و پس از تعیین ایده و تایید پروپوزال اجرایی از حمایت‌های مادی و معنوی برنامه بهره‌مند خواهند شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تأمین کالاهای اساسی را اولویت اصلی دولت و وزارت صمت برشمرد و با تأکید بر تسریع در ترخیص کالاها از گمرکات، گفت: کالاهایی که به مدت طولانی از سوی صاحبان کالاها ترخیص نشده باشد به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارجاع داده می شود.

برای دومین روز متوالی ارزش دلار در مقابل بسیاری از همتایانش کاهش یافت.

کمیسیون رقابت ترکیه شرکت اینترنتی گوگل را بابت سوءاستفاده از نفوذ بازارش 196.7 میلیون لیر (26 میلیون دلار) جریمه کرد.

بیشتر شاخص های مهم بورسی غربی صعودی شدند.

نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد با وجود این که طلا هفته گذشته بزرگترین کاهش قیمت یک روزه در هفت سال اخیر را تجربه کرد اما تحلیلگران و سرمایه گذاران همچنان خوش بینی قوی به افزایش قیمت این فلز ارزشمند در کوتاه مدت دارند.