سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

دولت عراق سرانجام از ایران برای نجات و مرمت «طاق کسری» رسما دعوت کرد.

با بازشدن مرزهای عربستان سعودی پس از مدت‌ها مسافران به فرودگاه‌های عربستان بازگشتند.

بخش اول نخستین کنفرانس بین‌المللی «پژوهش‌های نشر» با بررسی وضعیت برگزاری نمایشگاه مجازی مجازی و ضمن بیان هشدارهایی در خصوص بحث کپی‌رایت در نشر، عبور از کتاب کاغذی، آثار ترجمه و لزوم توجه به بحث کتاب‌خوانی به‌ویژه برای کودکان برگزار شد.

عضو و معاون اجرایی ایکوم ایران اعتقاد دارد که بزرگترین چالش موزه‌ها در جهان، مخاطبی است که نمی‌توان او را با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، اقناع کرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی تأکید کرد: توصیه خانواده‌های شهدا و ایثارگران مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است، این مشارکت یک انتخابات نیست بلکه حمایت قاطعانه از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

بهروز وجدانی درباره حضور افراد ثابت در سمت‌های مختلف حوزه موسیقی اظهار می‌کند: باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال کرد که چرا بستری را فراهم نمی‌کند که افراد جوان‌تر هم در کنار افراد صاحب تجربه حضور داشته باشند تا تصمیماتی که گرفته می‌شود به روز بوده و در نهایت پیشرفتی در حوزه موسیقی حاصل شود.

به مناسبت روز جهانی موزه به معرفی اجمالی برخی از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان که همچنان فعالیت دارند می‌پردازیم.

فیلم سینمایی «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» به کارگردانی حبیب احمدزاده به بخش جلوه‌گاه شرق سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر راه یافت.

فرهاد توحیدی از علاقه‌مندان به سینما و دلسوزان توسعه پایدار ایران درخواست کرد تا در همراهی با جشنواره فیلم «زمین» موجی از تاثیرگذاری بر برنامه‌های توسعه کشور را برای نسل آینده ایجاد کنند.

موزه جانورشناسی دانشگاه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1307 توسط جلال افشار، استاد گروه گیاه‌پزشکی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در ساختمانی با معماری تاریخی در شهر کرج پایه‌گذاری شد.

به گفته نشریه «ایمونی سین» بر اساس آخرین پژوهش‌ها، تزریق فاز نخست واکسن کرونا، امکان ابتلا به ویروس را تا 65 درصد، کاهش می‌دهد. بر اساس این پژوهش‌ها که در دانشگاه آکسفورد مورد تایید قرار گرفته‌اند، واکسیناسیون، میزان بستری شدن مبتلایان را 84 تا 94 درصد کاهش می‌دهد.

18ماه مه (28 اردیبهشت) هر سال، به‌عنوان روز جهانی موزه در نظر گرفته می‌شود. اهمیت روز جهانی موزه به دلیل ایجاد آگاهی درباره نقش موزه‌ها در توسعه جامعه در سطح جهانی با هدف جلب توجه افراد یا بسیاری از فعالیت‌های جالب و خلاقانه است. موضوع روز جهانی موزه در سال 2021، «آینده موزه‌ها: بازیابی و تصور دوباره» اعلام شده است.

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام از برگزاری کنگره ملی 3000 شهید این استان در اواخر آبان یا اوایل آذرماه سال جاری خبر داد.

فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» این روزها در شهرک سینمایی نور ادامه دارد و پس از ساخت دکورهای مربوط به خرابه‌های شام، فیلمبرداری در این دکورها در حال انجام است.

حق نمایش فیلم «هر روزی اکنون» با بازی شهاب حسینی به سه کشور فرانسه، لهستان و تایوان فروخته شد.

شماره جدید مجله «سه‌نقطه» (مکتوب طنز [+ جد] فارسی) با پرونده ویژه «بهار دلکش رسید و وضع دل خزان‌طور» و عکس روی جلد محمدرضا شجریان منتشر شد.