سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

مدیرکل میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه برای مرمت کاخ مروارید باید از اجناس اصلی و اورجینال استفاده شود، توضیح داد: وقتی خرید پرده یکی از اتاق‌های این کاخ به یک میلیارد تومان نیاز دارد، قطعا هزینه مرمت کلی آن بسیار بالا تمام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: عمارت لطفعلیان، عمارت به جای مانده از دوران قاجار است که در خیابان شهید مصطفی خمینی ملایر واقع شده و دارای سه قسمت حسینیه، اندرونی و اصطبل بوده و تنها بخش حسینیه، سالم و پابرجا مانده است. زیباترین بخش بنا حوض‌خانه است که با طاق های زیبای آجری به شیوه چهاربخشی پوشیده شده است.

مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم با ابراز تعجب از وضعیت متفاوت سالن‌های خالی سینما با بازارهای خرید مملو از جمعیت تاکید می‌کند که بیش از 500 پرده نمایش در سراسر کشور برای ادامه حیات خود نیازمند اکران فیلم‌های خوب هستند.

نیشابور باشکوه عهد سلجوقی زادگاه مردی بود که نامش برای نهصد سال پس از آن روزگار، هنوز در ریاضیات و نجوم و شعر بر سر زبان‌هاست...

یکی از مشکلات کنونی جامعه امروزی کشورمان ازدواج دیرهنگام پسران و دختران ایرانی است بطوریکه حتی سن ازدواج در خانواده‌های مذهبی سر به فلک گذاشته شده است که می‌تواند دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی، ترس از ازدواج و انتظارات خاص جوانان امروزی باشد.

تازه‌ترین شماره از نخستین نشریه تخصصی فرق و ادیان، «روشنا» با موضوعاتی متنوع منتشر شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

شهردار میبد با اشاره به برگزاری نشست شهرهای جهانی و روستاهای جهانی صنایع دستی در میبد، از راه‌اندازی موزه شهرهای جهانی صنایع دستی در این شهر خبر داد.

معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از تصمیم دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تغییر کاربری "سینما بلوار" انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این دانشگاه تصمیم دارد کاربری "سینما بلوار" را که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد، تغییر داده و این مرکز را به محل برگزاری همایش تبدیل کند.

سیدمجتبی هاشمی در سال 1359 گروه ضربتی به نام گروه «فداییان اسلام» را تشکیل داد. پس از شروع جنگ تحمیلی، ستاد این گروه در هتل کاروانسرای آبادان شکل گرفت و او و همرزمانش، در مقاومت 32 روزه این شهر، با امیر سرتیپ منوچهر کهتری ایستادگی کردند.

روستای پلکانی سرآقاسید با قدمت چند صد ساله یکی از روستاهای تاریخی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، بافت تاریخی این روستا آن را به ماسوله زاگرس مشهور کرده است، اما این روستا باوجود قدمت اصیل در بین روستاهای پلکانی کشور شهرت کمتری دارد، هرساله تعداد زیادی از گردشگران از سراسر کشور و حتی جهان برای بازدید از این روستای سنتی و تاریخی به شهرستان کوهرنگ سفر می‌کنند.

یک کارشناس صنایع‌دستی با اشاره به جای خالی موزه صنایع‌دستی در میان موزه‌های کشور، معتقد است که با وجود این قابلیت ارزشمند، کشور ما از داشتن چنین موزه‌ای محروم است. آن هم در کشوری که یکی از افتخاراتش همواره غنای محصولات هنری و فرهنگی به‌ویژه صنایع دستی است.

جلال خالقی مطلق در نامه‌ای ضمن شرح کهن‌ترین زمان نقل رباعیات خیام که از آن به عنوان «کشف بزرگی در زمینه شعر خیام» یاد شده، می‌گوید: در عین حال که بسیاری از رباعیاتی که در مجموعه‌های متاخر به او نسبت داده‌اند از او نیست، قطعا شماری از رباعیات او نیز به دست ما نرسیده‌اند و یا در دیوان‌ها و جنگ‌ها به نام شاعران دیگر ثبت شده‌اند و یا اصلا بی‌صاحب مانده‌اند.

موزه موسیقی اصفهان که درحال حاضر مستأجر سه خانه است، اظهارنامه تخلیه گرفته و در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در انتخابات گفت: از رفتار برخی نامزدهای انتخاباتی بوی بداخلاقی به مشام می رسد.

آلبوم موسیقی «ماه پشت ابر» آخرین اثر گروه قمر با مقدمه نوید دهقان و تنظیم علیرضا گرانفر و صدای سالار عقیلی و مصطفی جلالی پور، منتشر شد.

درست است که هنرمندان بزرگ کشورمان، به واسطه آثار ارزشمندی که در طول حیات خلق کرده اند، هیچگاه خاموش مطلق نمی شوند، اما فراموشی اینکه هنرمندی مانند پرویز مشکاتیان سالهاست که دیگر در میان ما حضور فیزیکی ندارد، برای یک برنامه تخصصی در حوزه موسیقی، می تواند پرسش برانگیز باشد. اتفاقی که چند روز قبل در تلویزیون رخ داد و بهانه ای شد برای تجلیل مجازی از هنرمندی که سنتور ایران به شدت به او وامدار...