سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

رییس جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر گفت: در حوزه نشر با مشکلات زیادی مواجه هستیم و ضروری است که مشکلاتی که در حوزه نشر وجود دارد، همچنین مسائل و مشکلاتی که توسعه فناوری برای حوزه نشر به وجود می‌آورد و بحث حفظ حقوق ناشران، به صورت علمی و کارشناسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و راهکارهایی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیران پیشنهاد شود.

به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی 10 عنوان مقاله پربازدید نمایه شده در پایگاه SID همچنین 10 نشریه با بیشترین تعداد عنوان مقاله با کلیدواژه‌های "رسانه" یا "روابط عمومی" معرفی شد.

مدیر موزه حرم حضرت معصومه گفت: موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که با چیدمان جدید بر اساس روایت‌گری محتوایی یک سیر مفهومی را از ابتدا تا انتهای موزه برای بازدیدکنندگان مرور می‌کند و علاوه بر آشنایی با آثار تاریخی مفاهیمی را در رابطه با سیر تحولات اسلام و تشیع تا امروز را به مخاطب عرضه می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، گفت: بحث ویرایش متن در متون دانشگاهی خیلی جدی گرفته نمی‌شود و تلقی ساده‌ای از ویرایش وجود دارد؛ همین تلقی در بین ویراستاران نیز وجود دارد و یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده متون دانشگاهی با اقبال زیادی مواجه نشوند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات از آغاز ثبت‌نام متقاضیان پروانه موکب‌داری برای اربعین 1400 خبر داد و گفت: تدابیر لازم در خصوص دو احتمال برگزاری عمومی (بدون محدودیت) یا محدودشده و با تعداد کمتر زائران در اربعین اندیشیده شده است.

شورای عالی قرآن شهرداری تهران با مشارکت سازمان دارالقرآن کریم، جشنواره فیلم کوتاه نور امید را در بستر فضای مجازی برگزار می کند.

«بوی گوشت آدمیزاد» عنوان نمایشی است به نویسندگی فرشید گویلیان و کارگردانی علی مولایی که اجرای آن از 26 اردیبهشت در مجموعه تئاتر دیوار چهارم آغاز شده و تا 7 خرداد میزبان علاقه مندان خواهد بود.

مراسم اهدای جوایز برگزیدگان نخستین رویداد «فصل امید» و «خیابان تئاترایران» با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چند استان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

بهزاد فراهانی از مدت‌ها پیش در صدد ساخت فیلم «مهمانی از کاراییب» بود و ظاهرا به تازگی این فرصت برایش فراهم شده تا اولین ساخته سینمایی خود را مقابل دوربین ببرد.

مستند «حقیقت گمشده» ساخته محمد علی فارسی سه شنبه (28 اردیبهشت ماه) ساعت 19 به مناسبت بزرگداشت حکیم عمرخیام فیلسوف، منجم، ریاضی دان و رباعی سرای قرن 5 هجری قمری از شبکه مستند پخش می‌شود.

هنرمندان پیشکسوت عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت دوز اول واکسن را دریافت کردند.

همزمان با روز جهانی موزه (28 اردیبهشت ماه)، تور مجازی موزه هنرهای معاصر اصفهان رونمایی شد. این تور مجازی، در راستای برنامه‌های موزه هنرهای معاصر اصفهان است که با آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، حضور در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده است.

برترین‌های موزه و موزه‌داری همزمان با روز جهانی موزه معرفی شدند.

بیش از 700 کتابفروش، ناشر و موزع فعال سراسر کشور طوماری را در اعتراض به تخفیف‌های «غیرقانونی» کتاب در فضای مجازی و فضاهای عمومی شهر به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ارسال کردند.

قدیمی‌ترین در باقی مانده از کاخ گلستان، بعد از 60 سال تعطیلی و پشت سرگذاشتن سال‌ها قول و قرارهایی که برای بازگشایی آن در ضلع شرقی این مجموعه مطرح می‌شد، همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی با حضور علی اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - افتتاح شد. طبق صحبت‌های مطرح شده بعد از بازگشایی مجدد موزه‌ها در دوران کرونا، این در تاریخی نیز از خیابان ناصرخسرو پذیرای...

مراسم غسل تعمید برای کودکان مندایی در رودخانه کارون اهواز برگزار شد. روز 26 تیر، مندائیان 36 ساعت اعتکاف می‌کنند و باید غسل تعمید را پیش از برگزاری آئین اعتکاف انجام دهند. در دوران کرونا، این مراسم با حضور روحانیون مندایی و با تعداد کم و فاصله بیشتر انجام می‌شود. مندائیان، که پیروان حضرت یحیی به شمار می‌آیند، امروز را به عنوان روز تعمید نوزادان با عنوان «فرشتگان کوچک» نامگذاری کرده‌اند.