پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

از حدود 2 سال پیش با شیوع ویروس منحوس کرونا و به دنبال تعطیلی های پی در پی، رفته رفته حضور مردم در سینماها کمرنگ شد، البته عوامل دیگری نیز در این بین در این کاهش میل و رغبت تاثیر داشت که از جمله آنها می توان به افزایش بهای بلیط سینما اشاره کرد.

در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا در این ماه شوق احسان و نیکی را در دلم قرار ده و میل به فسق و نافرمانی را از من دور کن و خشم و دوزخت را بر من حرام گردان، به یاریت ای فریادرس فریادرس خواهان.»

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه 10 عامل که ارزش و ثواب کارها را افزایش می‌دهند، گفت: بعضی امور و عوامل هستند که موجب تعالی عمل انسان می‌شوند؛ اولین آن پایه‌گذاری یک کار خوب است.

درباره ناصر تقوایی و سال‌هایی که به اجبار و یا تقدیر کار نکرده و خانه نشین‌شده حرف بسیار است بخصوص آنکه با وجود آثاری ماندگار، فیلم‌های ناتمامش به حسرتی برای دوستدارانش بدل شده است و ای کاش فرصتی فراهم می‌شد تا هرآنچه از آثار نیمه‌کاره‌اش باقی است در جایی دیده شود.

صبح‌ها باید پنج ساعت در هوای گرم به دور از سایه قدم می‌زدند، حتی راه رفتن در سایه ممنوع بود. بعد از استراحت در بعد از ظهر دو ساعت مجددًا باید در جلوی آفتاب قدم می‌زدیم.

در اسلام خیلی بر روی مراقبت از دل تاکید شده است، ممکن کسی از ترس جهنم شراب‌خواری نکند و به ناموس مردم کاری نداشته باشد اما علاقه به شراب‌خواری و منافی به عفت در وجودش باشد و این خیلی خطرناک است زیرا ذات انسان هنوز پاک نیست، باید به مرحله‌ای برسیم که از بدی، بدمان و از خوبی، خوش‌مان بیاید.

در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا کاری کن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. بهترین خوبی‌ها این است که کسی به بستگان فقیرش کمک کند. خدایا کاری کن تا از فسق و معصیت بدم بیاید. آیا می‌شود کسی از گناه بدش بیاید؟ بله، وقتی شما عادل شدید گناه در نظرتان بد می‌شود.»

در طول صدها سال استادان و هنرمندان حکیم و فرهیخته به پشتوانه مهارت، حکمت و بهره‌گیری از همه علوم از جمله معماری، اسطوره‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ هنر و نگارگری تمام فضاها و حجم‌ها از قبیل صحن‌ها، رواق‌ها، گنبدها، مناره‌ها و ایوان‌ها را نمادین و مفهومی برآورده و آراسته‌اند تا حرم را همچون جهان آفرینش و بهشت برین جلوه‌گر سازند و ریشه‌ها و بنیادهای فرهنگ و اسطوره‌های اسلامی ایرانی را به...

راویان و محققان تاریخ شفاهی منتخب هنر انقلاب در سال 1400 و منتخبان هنر انقلاب استان‌ها در سومین شب از هشتمین هفته هنر انقلاب معرفی شدند.

یک فعال میراث فرهنگی از فنس‌کشی و دیوارچینی در حریم درجه یک سنگ‌نگاره ساسانی «تنگ قندیل» خبر داد و آن را «نقض قانون» دانست. به گفته برخی باستان‌شناسان این نقش‌برجسته، صحنه‌ای از ازدواج بهرام دوم ساسانی با شهبانوی ایرانی را روایت می‌کند.

شهریار زمانی با بیان این‌که علاقه‌مندی به موضوعات تاریخی و شخصیت‌های تاریخی یکی از ویژگی‌های ادبیات در چند سال اخیر بخصوص سال 1400 بوده، به آسیب‌شناسی این حوزه پرداخته است.

رییس کمیسیون حج نیجریه در ارتباطی تصویری با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با اشاره به آخرین گفت‌وگوهایی که با مقامات عربستان داشته است، خبر داد: هزینه‌های حج پیش رو از سال‌های گذشته گران‌تر است.

سید مهرداد ضیایی که در شب های ماه مبارک رمضان سریال «نجلا 2» و «از سرنوشت 4» را روی آنتن دارد، می گوید: از «نجلای 2» بازخوردهای خوبی دریافت کرده است و گویا این مجموعه همچون سری اول خود مخاطبان زیادی دارد. او که در این سریال ایفاگر نقش شیخ ابراهیم (پدر نجلا) است، فکر می کند نقشش در سری دوم، بعضی جاها از دست رفته و حضور کمرنگی دارد.

سیف‌الله صمدیان عکاس و فیلم‌ساز درباره فعالیت عکاسان خبری و مستند اجتماعی می‌گوید: متأسفانه فعالیت عکاسان خبری و مستند اجتماعی در دو سه سال اخیر کم شده است؛ چراکه عکاسان یا باید با هزینه شخصی و یا با حمایت رسانه و آژانسی که در آن فعال هستند مجموعه‌های عکس را کار کنند ولی این امر نسبت به گذشته کمتر اتفاق می‌افتد و به ندرت شاهد این هستیم که عکاسان به دنبال یک سوژه مستند اجتماعی در یک...

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی از کشورهای حقیر عربی که حاضر به جهاد با اسرائیل نشدند امروزه توسط آمریکا و اسرائیل تحقیر و تهدید می‌شوند و تن به ذلت می دهند.

استاد حوزه علمیه گفت: کارخانه‌داران و تولیدگران از حضرت خدیجه (س)، کارآفرینی سالم و عدم ظلم به قشر کارگر را یاد بگیرند و حق‌وحقوق کارگران را به موقع و منصفانه پرداخت کنند.