یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

یک کارگردان تئاتر و از برگزیدگان هفته هنر انقلاب اسلامی درباره وضعیت هنر انقلابی گفت: به نظر می‌رسد در عرصه هنرمند انقلابی دچار فقر هستیم، هنرمند دلسوز باید تربیت شود و رشد کند چون با وجود فعالیت‌های ارزشمند انجام شده، آن اتفاق دندان‌گیر ظاهرا هنوز رخ نداده است.

نشست بحث و گفت‌وگو درباره «گفتار و نگارش» به صورت مجازی برگزار می‌شود.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: عطار کسی است که عرفان را وارد ادبیات کرد، او مقلد دیگر عرفا نیست و خودش مبتکر و صاحب‌نظر است. مهم‌ترین خدمت عطار به مقوله عرفان این است که، مفاهیم و مضامین عرفانی را در قالب ادبیات سمبلیک تجسم می‌بخشد و در قالب بیان تمثیلی مفاهیم را عینیت می‌دهد.

«خدایا در این ماه مرا با پوشش و عفت زینت ده و با لباس قناعت و کفاف بپوشان و بر رعایت عدالت و انصاف وادار کن و از هر چه می‌ترسم ایمن گردان به نگهداریت ای نگهدارنده ترسیدگان.»

در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «اولین دعایی که در این روز از خداوند می‌خواهیم این باشد که خدایا روزی کن من را در ماه رمضان به دو چیز و زینت بده، ستر و عفاف، "ستر" یعنی اینکه گناهان مردم را مخفی کنم و "عفاف" یعنی اینکه گناه نکنیم و عفت نفس داشته باشیم که گناه نکردن است.

استاندار گلستان گفت: سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان گلستان سرآغاز یک حرکت فراگیر و اثربخش در استان خواهد بود.

مردمان خراسان‌جنوبی در گذشته و در طول ماه رمضان برای انجام مناسک مذهبی آداب خاصی را رعایت می‌کردند. بعضی از این آداب به‌صورت خواندن شعر و آوازهای دسته‌جمعی بود و بعضی دیگر به‌صورت دورهمی‌های کوچک و ساده. «رمضوخوانی» یکی از این رسوم است.

در مجموعه ای که "صبا" از آثار بیش از 30 هنرمند پیشکسوت و صاحب نام معاصر کشور، روز جمعه 26 فرورودین رونمایی می کند، آثاری از زنده یاد مرتضی ممیز، ناصر اویسی، منوچهر معتبر، رضا بانگیز، حسین محجوبی، بهرام دبیری، زنده یاد اسماعیل توکلی (مش اسماعیل) و یعقوب امدادیان برای نخستین بار به نمایش درمی آید.

مدیر حوزه‌های علمیه، مسئولیت انسان را تابع درجه هوش و استعداد انسان‌ها خواند و گفت: تکلیف انسان‌ها به قدر عقل و فهم انسان‌ها هستند و منظور از عقل، ضریب هوشی و درک انسان‌ها است؛ انسانی که فهم کمتری دارد مسئولیت کمتری دارد و خطای او نیز درجه معمولی از عقاب را دریافت می‌کند اما شخص دارای هوش بالاتر دارای مسئولیت بیشتر و عقاب بیشتر هستند؛ لذا نخبگان در خطرهای بیشتری قرار دارند.

در صورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری در پایان هفته را دارید، گزارش حاضر شرح ایسناست از برنامه فعالیت گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران در آخر هفته.

با شروع ماه مبارک رمضان، اعضای تحریریه‌های روزنامه‌های کاغذی در کشور مراکش، گرد هم می‌آیند و برای انتخاب بهترین محتوا در این ماه با یکدیگر مشورت می‌کنند.

علی رهبری که به تازگی اثر «چنین گفت زرتشت» را در 150 سالگی تأسیس ارکستر فیلارمونیک زاگرب به روی صحنه برده است، درباره احتمال برگزاری این اثر در تهران می‌گوید: چه جایی بهتر از ایران برای اجرای این اثر؟ با کمال میل علاقه دارم که این قطعه در تهران اجرا شود.

تلویزیون برای آخر هفته 27 فیلم سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن آماده پخش کرده است که از شبکه های مختلف به روی آنتن می برد.

بوسیدن دست بزرگان از یک سو نشانه احترام و قدرشناسی نسبت به آنها و از دیگر سو نشانه تواضع و فروتنی کمنظیر سیدمحمود دعایی است. حتم دارم دعایی در لحظه مواجهه با رییسی ذره‌ای به حوزه سیاست فکر نمی‌کرده و صرفا عملی عاطفی و احساسی انجام داده است. سیدی که درون سیاست افتاده اما به دام سیاست نیفتاده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، دسترسی به پوشاک عفیفانه زیبا و ارزان را یکی از رویکردهای زیست بوم عفیفانه دانست و متذکر شد: متاسفانه هم برای بانوان و هم برای آقایان پوشاک مطابق با زیست عفیفانه کمتر در دسترس است.

شب معرفی شاعران و موسیقیدانان منتخب به عنوان چهره هنر انقلاب در سال در 1400 در حوزه هنری برگزار شد.