جمعه 30 شهریور 1403

بازی و شادی در کنار خانواده؛ سهم کودکان از ایام قرنطینه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازی و شادی در کنار خانواده؛ سهم کودکان از ایام قرنطینه

تهران - ایرنا - ماندن طولانی مدت در خانه با کودکان هرچند سخت و دشوار است، اما «بازی کردن» می‌تواند این سختی و دشواری را برای اعضای خانواده، شیرین و دلچسب کند.

طولانی شدن زمان قرنطینه خانگی و ماندن شهروندان در خانه، هرچند شاید برای بزرگسالان خسته کننده باشد، اما برای کودکان و نوجوانان به مراتب کسل‌کننده‌تر و دشوارتر از بزرگسالان است. حال بسیاری از کاربران در فضای مجازی به والدین پیشنهاد می‌کنند که با بازی‌های مختلف، کودکان را سرگرم کنند.

یکی از کانال‌های تلگرامی در پیامی در همین ارتباط نوشت که: «حالا که قرار است بخاطر کرونا بمانیم خانه، بازی کنار خانواده را پیشنهاد می‌دهیم. برای کودک خود کاردستی بسازید و با او بازی کنید. این کانال تلگرامی روش ساخت مدل‌هایی از کاردستی‌های مختلفی را که می‌توان با آن‌ها کودکان را سرگرم کرد نیز به صورت عملی آموزش دادند.

برخی کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز تصاویری از بازی پینگ پنگ با کودکان در قرنطینه خانگی به دلیل ویروس کرونا را به اشتراک گذاشتند و آن را بسیار سرگرم کننده خواندند. از آنجایی که امکان بازی پینگ پونگ برای همه در شرایط قرنطینه مهیا نیست، برخی کاربران پیشنهاد کردند که خانواده‌ها با روی آوردن به بازی‌های قدیمی و ساده‌ای همچون «تیله‌بازی» کودکان خود را برای ساعت‌های طولانی سرگرم کنند.

برخی کانال‌های تلگرامی نیز با انتشار ربات‌هایی از بازی‌های قدیمی کاغذی همچون «اسم و فامیل» تلاش کردند تا کاربران را سرگم کنند. پویش‌های مختلفی با محوریت انجام بازی‌های خانوادگی قدیمی در خانه‌ها نیز در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است و کاربران بزرگسال با یادآوری و بازسازی این بازی‌های بسیار قدیمی سرگرم کننده در دوران گذشته، هم خاطرات کودکی خود را زنده کرده‌اند و هم برای فرزندان خود سرگرمی ایجاد کرده‌اند. برخی کاربران نیز با معرفی بازی‌های فکری مختلف تولید شده در داخل کشور که هر خانه‌ای تعدادی از آن‌ها موجود است، به دیگران پیشنهاد دادند که از این بازی‌ها برای سرگرم شدن استفاده کنند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد کرده‌اند که اکنون بهترین زمان است که والدین با انجام بازی‌های فکری، کودکان خود را سرگرم و شاد کنند.

به همین منظور تارنمای «انجمن بازی‌های فکری ایران» در حال تهیه مطالبی برای آموزش برخی بازی‌های فکری است که می‌توان با کمترین امکانات ممکن در خانه به انجام آن پرداخت و انجام این بازی‌ها ضمن آن که اعضای خانواده‌ها را سرگرم می‌کنند در تقویت حافظه و قوه استدلال کودکان نیز نقش ایفا خواهد کرد. این تارنما انجام بازی‌هایی همچون «دوز بازی» و «بیست سوالی» را برای ایام قرنطینه پیشنهاد کرده است.

در همین ارتباط یکی از پزشکان متخصص نیز در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «بازی و فعالیت بدنی در خانه در شرایط قرنطینه خانگی مفید است. والدین می‌توانند با انجام بازی های خانگی و همراهی با فرزندانشان، آن‌ها را به انجام فعالیت‌های بدنی متنوع روزانه تشویق نموده و با ایجاد نشاط در خانه، تقویت قوای جسمی، ارتقای قابلیت‌های ذهنی و حرکتی و بهبود شرایط فیزیولوژیکی بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله کرونا در کودکان را کاهش دهند».

تکمیل «پازل» نیز یکی از سرگرمی‌هایی است که بسیاری از کاربران در روزهای قرنطینه به دیگران پیشنهاد می‌دهند. بسیاری از مقامات سیاسی کشورهای جهان نیز در شبکه‌های مجازی اعلام کرده‌اند که در ایام قرنطینه با تکمیل پازل سر خود را گرم می‌کنند. از آنجایی که تهیه یک پازل در ایام قرنطینه ممکن است دشوار باشد، برخی از تارنماها نیز با ارائه پازل‌های آنلاین و آفلاین، کاربران را ترغیب می‌کنند که با این شیوه خود را سرگرم نمایند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
بازی و شادی در کنار خانواده؛ سهم کودکان از ایام قرنطینه 2