سه‌شنبه 3 مهر 1403

بالغ بر 80 درصد از تصادفات با کروکی الکترونیک بررسی می‌شوند + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بالغ بر 80 درصد از تصادفات با کروکی الکترونیک بررسی می‌شوند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کروکی الکترونیک به نوعی نقشه یا طرح دیجیتال اشاره دارد که برای ثبت و نمایش اطلاعات مکانی، بصری یا حتی اطلاعات مربوط به اشیاء و فضا‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوع کروکی به کمک نرم‌افزار‌های تخصصی و ابزار‌های دیجیتال ایجاد می‌شود و به راحتی قابل ویرایش و به‌روزرسانی است. در این روش، امکان اضافه کردن جزئیات بیشتری نسبت به کروکی‌های سنتی وجود...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کروکی الکترونیک به نوعی نقشه یا طرح دیجیتال اشاره دارد که برای ثبت و نمایش اطلاعات مکانی، بصری یا حتی اطلاعات مربوط به اشیاء و فضا‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوع کروکی به کمک نرم‌افزار‌های تخصصی و ابزار‌های دیجیتال ایجاد می‌شود و به راحتی قابل ویرایش و به‌روزرسانی است. در این روش، امکان اضافه کردن جزئیات بیشتری نسبت به کروکی‌های سنتی وجود دارد و اطلاعات به شکل دقیقتری نمایش داده می‌شوند.

کروکی‌های الکترونیک معمولاً با استفاده از داده‌های دقیق GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) ایجاد می‌شوند که موجب افزایش دقت در نمایش اطلاعات می‌شود. همچنین تغییرات در کروکی‌های الکترونیک به راحتی قابل اعمال است، به طوری که کاربران می‌توانند به سرعت و بدون نیاز به ترسیم مجدد، اطلاعات جدید را اضافه کنند.

کروکی‌های الکترونیک می‌توانند به راحتی در بستر‌های آنلاین به اشتراک گذاشته شوند و افراد مختلف به آنها دسترسی پیدا کنند، بدون اینکه نیاز به نسخه چاپی باشد. با استفاده از ابزار‌های دیجیتال، فرایند طراحی و ایجاد کروکی تسهیل شده و زمان کمتری برای تولید آن نیاز است.

اطلاعات موجود در کروکی‌های الکترونیک می‌تواند به راحتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، به طوری که کاربران می‌توانند الگو‌ها و روند‌های خاصی را شناسایی کنند. ایضا با حذف نیاز به مواد و ابزار‌های سنتی، هزینه‌های مربوط به تهیه کروکی کاهش می‌یابد.

این مدل کروکی‌ها می‌توانند با دیگر سیستم‌های دیجیتال و نرم‌افزار‌ها ارتباط برقرار کنند و داده‌ها را به صورت یکپارچه مدیریت کنند و همچنین با کاهش استفاده از کاغذ و مواد چاپی، کروکی‌های الکترونیک به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

به عبارتی کروکی الکترونیک به عنوان یک ابزار نوین در حوزه‌های مختلف، از جمله مهندسی، معماری، شهرسازی و برنامه‌ریزی، به‌طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مزایای متعدد آن، از جمله دقت، کارایی و کاهش هزینه‌ها جایگزین مناسبی برای کروکی دستی است.

سال گذشته رئیس پلس راهور فراجا تصریح کرد که سالانه یک میلیون و 200 هزار تصادف اعم از خسارتی، جرحی و فوتی در کشور داریم که باید برای این تصادفات کروکی کشیده شود. در کروکی‌های کاغذی امکان خطا وجود دارد. این کروکی‌ها باید به مراجع قضایی، کارشناسی و بیمه‌ها ارسال شود و در برخی مواقع شاید اصل کروکی آسیب ببینید و از خوانایی کافی برخوردار نباشد. به همین منظور کروکی‌های الکترونیک مطرح شدند تا بتوان در کنار نقشه تصادفات، از مواردی مانند نقاط حادثه‌خیز، استقرار پلیس در نقاط پرتصادف، تحلیل خودروی تصادفی و... مطلع شد تا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای لازم انجام شود.

سامانه کروکی الکترونیک در اواخر سال 1399 آماده شده بود. از ابتدای سال 1400 کروکی الکترونیک به صورت پایلوت در قم اجرا شد و مشکلات فنی آن برطرف شد و اکنون آماده اجرایی شدن در سراسر کشور است. قرار است به‌زودی 7 هزار تبلت که قابلیت ثبت کروکی الکترونیک را داشته باشند در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد تا تمامی پلیس‌های راه و پلیس‌های راهور سراسر کشور را به این تبلت‌ها مجهز کنیم. به محض اینکه کروکی الکترونیک ترسیم می‌شود یک پیامک برای مقصر و یک پیامک برای غیرمقصر ارسال می‌شود؛ همچنین این کروکی بر روی سایت پلیس ثبت و بعد از آن برای شرکت بیمه ارسال می‌شود؛ اجرای کروکی‌های الکترونیک به کاهش تصادفات صوری کمک بسیاری می‌کند.

در همین راستا سردار سید تیمور حسینی رئیس راهور فراجا در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با وضعیت و پیشرفت کروکی‌های الکترونیک در کشور اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته بحث ترسیم کروکی الکترونیکی و برخط در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر در بالغ بر 80 درصد از تصادفاتی که در استان‌های مختلف کارشناسی می‌شود، ترسیم کروکی از طریق تبلت‌هایی که در اختیار کارشناسان ما هست انجام می‌شود. وی افزود: به زودی با تهیه کسری تبلت‌های مورد نیاز، بحث تسری کروکی برخط به شکل کامل و صد درصدی در کشور انجام شود. سردار حسینی در رابطه با مسئله تصادفات منجر به فوت تصریح کرد: با اقدامات مناسبی که انجام شده است، خوشبختانه تا امروز شاهد این هستیم که جانباختگان ناشی از تصادفات رانندگی در کشور به میزان 8/4 درصد کاهش داشته است. امیدواریم که تا پایان سال شاهد این روند کاهشی باشیم.