پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

با انحصارگرایی در صنعت موبایل همراهی نخواهیم کرد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
با انحصارگرایی در صنعت موبایل همراهی نخواهیم کرد

کنگره موبایل ایران روز دوشنبه 26 شهریور ماه به میزبانی مجموعه «ایران مال» و به همت «انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران» به دبیری رضا عالیان و با استقبال قابل توجه مخاطبین افتتاح شد.

علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت از جمله چهره‌های حاضر در افتتاحیه کنگره موبایل ایران بودند.

آقامحمدی به عنوان اولین سخنران این مراسم در خصوص صنعت موبایل گفت: ما در این صنعت هزینه‌ی زیادی متحمل می‌شویم اما استفاده سطحی از آن داریم لذا باید موضوع آموزش در حوزه موبایل جدی گرفته شود. ما در صدا و سیما کمتر شاهد آن هستیم که آموزشی در خصوص تلفن همراه صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: در زمان اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی نباید با صنعت موبایل ساده برخورد کرد و باید نگاه ویژه‌ای را به این صنعت داشت.

آقامحمدی با اشاره به انجام برخی ترورهای اسرائیل از طریق موبایل و همچنین تاثیرگذاری آن بر طیف گسترده‌ای از مردم، بر ضرورت حفظ نقش نظارتی و حمایتی نهادهای حاکمیت در حوزه واردات و ساخت تلفن همراه تاکید کرد.

مهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران در سخنرانی کوتاهی بر جدی بودن موضوع تلفن همراه در جامعه و مطالبه‌ی اجتماعی فراوان آن تاکید کرد و در ادامه گفت: کشور نیاز به سه میلیارد دلار تخصیص ارز جهت واردات موبایل دارد که امیدوارم امسال هم تامین شود.

اسدی ضمن عذرخواهی از شرکت‌کنندگان کنگره بابت تغییر در تاریخ برگزاری آن، اذعان کرد: با توجه به تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها اینکه یک کنگره با موضوع تکنولوژی در ایران در حال برگزاری است بسیار ارزشمند است و امیدواریم شاهد برگزاری آن در سال‌های آتی با حضور برندهای معتبر جهانی نیز باشیم.

در بخش دیگری از برنامه، محمد مهدی برادران با اشاره به نیازمندی 15 میلیون تلفن همراه در سال و تامین حدود یک میلیون آن در سال 1402 و ایجاد اشتغال مولد در این صنعت، اذعان کرد که این اتفاق باعث شد تا دیدگاه بسیاری در خصوص تولید تلفن همراه در کشور به دلیل نداشتن مزیت رقابتی مناسب تغییر کند و بسیاری از مخالفین تولید تلفن همراه در داخل را به موافق بدل سازد.

برادران در ادامه از نقش شرکت‌های تجاری واردکننده نیز در دوران تحریم‌های شدید قدردانی کرد که توانستند نیاز بازار داخلی را برآورده سازند و قیمت تلفن همراه را در داخل به صورت رقابتی حفظ کنند.

وی در ادامه بر ضرورت ایجاد یک کارگروه جدی در خصوص موبایل با حضور تمام فعالین این صنعت ذیل منافع ملی و صنفی تاکید کرد و افزود: هم‌افزایی و همدلی فعالان می‌تواند باعث ایجاد منافع مشترک در سایه‌ی حفظ منافع ملی شود.

معاون وزارت صمت با تاکید بر ضرورت «تجارت حرفه‌ای» در صنعت موبایل افزود: حتی اگر در کنار تولید موبایل به عنوان یک تجارت حرفه‌ای، واردات هم صورت بگیرد باید این اتفاق به صورت تخصصی انجام گیرد اما محروم کردن مردم از یک موبایل خاص امکان‌پذیر نیست. ما هموراه با انحصار در صنعت موبایل همراهی نکردیم و نخواهیم کرد.

در پایان این نشست، از «برنامه راهبردی صنعت گوشی تلفن همراه ایران» با حضور محمد مهدی برادران، امین کلاهدوزان (رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک)، مهدی اسدی و رضا عالیان رونمایی شد.

کنگره موبایل ایران از دوشنبه 26 شهریور ماه 1403 الی جمعه 30 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های مجموعه ایران مال برگزار می‌شود.

--> اخبار مرتبط
با انحصارگرایی در صنعت موبایل همراهی نخواهیم کرد 2
با انحصارگرایی در صنعت موبایل همراهی نخواهیم کرد 3