شنبه 1 اردیبهشت 1403

برای حفظ فضای مثبت ایجاد شده، ایران و عربستان در روند مذاکرات تسریع کنند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
برای حفظ فضای مثبت ایجاد شده، ایران و عربستان در روند مذاکرات تسریع کنند

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: برای اینکه مذاکرات ایران و عربستان از مسیر مثبت خود فاصله نگیرد، باید طرفین روند مذاکرات را تسریع کنند. بدون شک تسریع در مذاکرات، حواشی تأثیرگذار و نقش بازیگران ثالثی که می‌توانند در روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارند را کاهش می‌دهد.

دکتر احمد فاطمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان، اظهار کرد: ایران و عربستان به عنوان دو کشور همسایه و قدرت منطقه‌ای، در تحولات خاورمیانه، جهان اسلام و نظم منطقه‌ای خلیج‌فارس تاثیرگذارند و بدون شک کیفیت روابط این دو کشور بر این موارد اثر بسیار دارد و تعیین‌کننده است.

وی افزود: تأثیر روابط ایران و عربستان تنها بر روابط دوجانبه خودشان نیست، بلکه بر روابط آن‌ها با دیگر کشورها نیز تأثیرگذار است. به عنوان مثال نوع روابطی که ایران با عربستان دارد، بر روابط ما با بسیاری از کشورهای عربی و برخی از کشورهای اسلامی مانند پاکستان به دلیل نفوذی که عربستان در این کشورها دارد، اثرگذار خواهد بود.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه به جز این مسائل ایران و عربستان در سطح جهانی هم منافع مشترکی دارند، بیان کرد: عربستان در بازار انرژی نقشی تعیین‌کننده دارد و همکاری با این کشور می‌تواند برای ما مفید باشد. همچنین چون عربستان جزء پرجمعیت‌ترین کشورهای عربی منطقه است، توسعه روابط با این کشور می‌تواند منجر به توسعه اقتصاد و صنعت توریسم کشورمان شود. به عنوان مثال، مردم عربستان جزء زائران ثروتمندی هستند که با آمدن به ایران، در چرخه اقتصادی شهرهای مذهبی ایران اثرگذار خواهند بود.

فاطمی‌نژاد همچنین به اهمیت روابط ایران و عربستان در حوزه سیاسی اشاره کرد و گفت: این دو کشور در منطقه نقشی تعیین‌کننده دارند و نوع روابط‌شان با یکدیگر، بر سرنوشت و وضعیت‌شان اثرگذار است. هرچند مشکلات ما و عربستان در سال‌های گذشته ابعاد امنیتی پیدا کرده بود و منجر به قطع روابط دو کشور شد، اما مذاکرات اخیر بین این دو کشور نشان می‌دهد که از آن مسائل و چالش‌های بنیادی عبور کرده‌ایم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: با اتفاقات سال‌های گذشته، طبیعی بود که نقطه شروع مذاکرات ایران و عربستان بر روی دغدغه‌ها و ملاحظات امنیتی دو طرف باشد و اکنون اینکه مطرح شده دو کشور از این مرحله عبور کرده‌اند، خبر مثبتی است. اصولا حساس‌ترین و سخت‌ترین مسائل در مذاکرات بین تمام کشورها از جمله ایران و عربستان، مسائل امنیتی است و وقتی در این موارد توانسته‌اند به نقطه توافقی برسند، می‌توان امیدوار بود به سرعت بتوانیم برای تجدید روابط سایر مراحل را طی کنیم.

وی در خصوص عوامل تاثیرگذار بر سرنوشت مذاکرات ایران و عربستان، عنوان کزد: احتمال دارد مذاکرات دوجانبه کشورها تحت تأثیر تحولاتی که در داخل دو کشور، روابط دو جانبه و حوزه‌های نفوذ آن‌ها رخ می‌دهد، قرار گیرد. همچنین رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که طرفین مذاکره با دوستان و متحدانشان انجام می‌دهند نیز از عوامل تاثیرگذار بر سرنوشت مذاکرات است.

فاطمی‌نژاد خاطرنشان کرد: در ادوار قبلی هم شاهد بودیم که مذاکرات به دلیل اعدام‌های گسترده‌ای که در عربستان اتفاق افتاد، از سمت ایران متوقف شد. اکنون هم ممکن است وقوع اتفاقاتی منجر به توقف مذاکرات ایران و عربستان شود. این اتفاقات می‌تواند به دست اسرائیل یا دیگر دشمنان ایران رخ دهد، یا وقوع رویدادهایی در داخل این دو کشور، مانع از پیشبرد مذاکرات شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: برای اینکه مذاکرات از مسیر مثبت خود فاصله نگیرد، باید طرفین روند مذاکرات را تسریع کنند. بدون شک تسریع در مذاکرات، حواشی تأثیرگذار و نقش بازیگران ثالثی که می‌توانند در روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارند را کاهش می‌دهد. برای تسریع در روند مذاکرات و حل مشکلات بین دو کشور، باید ایران و عربستان در پیام‌هایی که برای یکدیگر می‌فرستند، نگاه مثبت‌تری داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بدون شک عربستان هم خواهان برقراری ارتباط با ایران است، گفت: این سرنوشت اجتناب‌ناپذیر کشورهای همسایه است که با هم ارتباط داشته باشند. هر چه هم که به لحاظ ایدئولوژیک، هویتی و سیاسی دارای تعارضاتی باشند، اما نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند؛ چراکه بر سرنوشت، ثبات و تأمین منافع ملی یکدیگر تأثیرگذارند. هر چند گاهی ایران و عربستان جنجال‌های سیاسی، گفتاری و دیپلماتیکی با هم دارند، اما به لحاظ منطقه‌ای و منافع ملی به شدت نیازمند یکدیگرند.

انتهای پیام