سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

برگزاری نشست هماهنگی و سیاست‌گذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
برگزاری نشست هماهنگی و سیاست‌گذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در ابتداینخستین نشست هماهنگی و سیاستگذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور (آب و آبفا) پس از خواندن پیام وزیر نیرو به مناسبت گرامیداشت روز روایط عمومی، علیرضا الماسوندی در نخستین نشست هماهنگی و سیاستگذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور (آب و آبفا) که به مناسبت گرامیداشت روز روابط عمومی در شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد ضمن تبریک این روز...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در ابتداینخستین نشست هماهنگی و سیاستگذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور (آب و آبفا) پس از خواندن پیام وزیر نیرو به مناسبت گرامیداشت روز روایط عمومی، علیرضا الماسوندی در نخستین نشست هماهنگی و سیاستگذاری مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور (آب و آبفا) که به مناسبت گرامیداشت روز روابط عمومی در شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد ضمن تبریک این روز بزرگ گفت: روابط عمومی یک شرکت دانش بنیان با مفاهیم جدید است که هم سو با اهداف کلان نظام و اهداف خاص وزارت نیرو و در جهت آمایش سرزمین و توسعه پایدار گام‌های اصلی را بر می‌دارد.

الماسوندی افزود: از آنجایی که روابط عمومی‌های صنعت آب و برق با آحاد جامعه در ارتباط هستند دایره وظایفشان نیز بسیار گسترده خواهد بود و باید برنامه ریزی‌های فرابخشی نیز برای اجرای این وظایف داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که روابط عمومی‌ها هم با نهاد‌های مردمی و هم با نهاد‌های دولتی در ارتباط هستند تأکید کرد: اقدامات روابط عمومی‌ها باید بر اساس سه شاخص عدالت، شفافیت و اعتماد صورت پذیرد.

* شفاف سازی، اطلاع رسانی و اقناع سازی همراه با عدالت باید محور فعالیت‌های روابط عمومی‌ها باشد

معاون تلفیق وامور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شفاف سازی، اطلاع رسانی و اقناع سازی همراه با عدالت باید محور تمام فعالیت‌های روابط عمومی‌ها باشد و در حال حاضر و برای مدیریت بخش آب کشور ما نیازمند یک روابط عمومی پاسخگو هستیم، چرا که توجه به مسائل اجتماعی به علت پیوند عمیقی که با روابط عمومی دارد در ذیل آن قرار گرفته و ما در هر برنامه‌ریزی و اقدامی نیازمند توجه به این مسائل اجتماعی هستیم.

وی در پایان بر مشارکت با مردم و بخصوص کشاورزان تأکید کرد و گفت: وظیفه ما خدمت به مردم است و در این راستا روابط عمومی‌ها باید دوشادوش فعالیت‌ها نسبت به آگاه سازی و اطلاع رسانی اقدام نمایند.

* یکپارچه سازی اطلاع رسانی مهمترین هدف وزارت نیرو

در ادامه این نشست علی اکبر کاظمی، مشاور وزیر نیرو و مدیرکل دفتر روابط عمومی وزارت نیرو گفت: یکپارچه سازی اطلاع رسانی و همگام و همسو کردن فعالیت‌های روابط عمومی از اهداف مهم در سال جاری است.

کاظمی ضمن گرامی‌داشت روز روابط عمومی و تقدیر از زحمات مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور خاطر نشان کرد: مردم نسبت به مسائل حوزه آب آگاهی ندارند و هنوز این باور عمومی ایجاد نشده است که باید رفتارشان را اصلاح و صرفه جویی پیشه کنند.

کاظمی افزود: به دلیل همین عدم آگاهی است که منتقدین هر روزه تنش‌هایی را در بحث مدیریت منابع آب ایجاد می‌کنند و ما باید آن چیزی که نیاز است مردم درباره آب بدانند را شفاف و بدون پیچیدگی بیان کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد نگرانی برای شرایط کشور ما خوب نیست و باید از ایجاد حس تنش و نگرانی بپرهیزیم گفت: مسائلی همچون اهمیت آب، جایگاه آب، اقتصاد آب و اهمیت بهره وری آب باید برای مردم تشریح و تحلیل شوند.

مشاور وزیر نیرو و مدیرکل دفتر روابط عمومی وزارت نیرو اظهار کرد: هدف ما این است که یک ادبیات و روایت مشترک تولید و توسط راویان مختلف بیان شود و از آنجاییکه آب یک موضوع مقدس و با برکت است بایستی در این حوزه روحیه جهادی را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: بهره وری و مدیریت مصرف آب کشاورزی از جمله مسائلی است که باید برای آن از دستگاه‌های دیگر همچون آموزش و پرورش، شهرداری، جهاد کشاورزی مطالبه گری کنیم.

کاظمی در پایان از روابط عمومی خواست تا مسائلی همچون توجیه گروه‌های مرجع، آگاهی مردم نسبت به اینکه تأمین آب شرب خط قرمز ماست، جهانی بودن پدیده خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم، اصلاح تصور مردم نسبت به جریان دائمی آب در رودخانه‌های فصلی، ارتباط عمیق با مردم از طریق رسانه ها، رعایت عدالت در بحث مدیریت منابع آب، آموزش برای تغییر سبک زندگی، و تلاش برای بهره وری و اصلاح شیوه‌های آبیاری در کشاورزی را سرلوحه اقدامات و تولیدات محتوایی خود قرار دهند.

* جهاد آبرسانی پروژه‌ای منحصر به فرد است

پس از کاظمی، اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با تبریک روز روابط عمومی گفت: روابط عمومی قلب هر مجموعه است و باعث نشاط، شادی و آرامش مجموعه می‌شود، اما از سوی دیگر با عملکرد نامناسب هم می‌تواند باعث کدورت، تشنج و تنش در مجموعه و جامعه شود.

جعفری افزود: امروزه اهمیت رسانه و روابط عمومی بیش‌تر از گذشته مشخص است؛ چراکه با گسترش رسانه‌ها و رشد فناوری و شبکه‌های اجتماعی اگر قبلاً بحث رسانه یک‌طرفه بود امروز قطعا دوطرفه است با گسترش شبکه‌های اجتماعی، مردم می‌توانند در فضای مجازی سوالات خود را از مسئولان بپرسند و اگر مسئولی پاسخگو نبود بازخورد نامطلوبی خواهد داشت.

وی با تاکید بر نقش روابط عمومی در مدیریت مصرف آب بیان کرد: مدیران روابط عمومی بهتر از هر زمان دیگری، از محدودیت بستر‌های آب اطلاع دارند. امروزه حتی در کشور‌های پر آب هم برنامه‌ریزی جدی برای مسائل آب وجود دارد. در کشور کشور ما هم در دو سال گذشته وضعیت بارندگی مناسب نبوده و خشکسالی داشته‌ایم، همه این شرایط وظیفه ما را در اطلاع‌رسانی دو چندان می‌کند و از همین‌رو روابط عمومی متولی اصلی اصلاح مدیریت مصرف و الگوی مصرف به شمار می‌رود.

او با تاکید بر مدیریت مصرف آب شرب بیان کرد: اگرچه آب شرب 8 درصد مصرف آب در کشور را در بر می‌گیرد و در مقابل بخش کشاورزی که 91 درصد مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد عدد کوچکی است، اما آنچه آب شرب را مهم می‌کند تاسیساتِ رساندن آن به خانه‌هاست، بنابراین آب شرب، آب گرانی است. چرا که اجرای تصفیه‌خانه‌ها شبکه توزیع آب و همه تاسیسات زیربنایی آب شرب هزینه این آب را دوچندان می‌کند، بنابراین در بحث نرم‌افزاری باید به اصلاح الگوی مصرف پرداخت.

جعفری تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی، امسال سال سختی داریم، چرا که بسیاری از منابع آب با توجه به کمبود بارش دچار نقصان شده است. استان‌های تهران، قزوین، همدان، گرگان و به طور کلی اکثر استان‌ها دچار تنش آبی هستند و این وضعیت یک برنامه‌ریزی ویژه را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید توجه کرد که وضعیت امسال خطیر است، بنابراین باید اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه به گونه‌ای انجام شود که تنش برای مردم ایجاد نشود، باید در کنار اطلاع‌رسانی به مردم آرامش دهیم و مشکلی بر مشکلات مردم اضافه نکنیم. به هیچ عنوان چه در بحث تعرفه و چه در بحث کمبود آب نباید به جامعه تنش وارد شود و روابط‌عمومی‌ها حتما باید با همکاری متخصصان در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

او ادامه داد: چندین برنامه جدی در حوزه آبفا در کشور شروع شده که یکی از آن‌ها جهاد آبرسانی به عنوان یک پروژه منحصربه‌فرد در سطح کشور با همکاری سپاه است. بنا بر این پروژه، 10هزار روستا قرار است ظرف 30 ماه آبرسانی شوند، به این ترتیب که هفت هزار روستا با همکاری قرارگاه جهاد آبرسانی سه هزار روستا از طرف پیمانکاران آبفا و پنج هزار روستا با کمک خیرین آبرسانی می‌شود و باید با همین کیفیت هم در سطح جامعه اطلاع‌رسانی شود.

جعفری گفت: موضوع بعدی که باید به آن توجه شود، پروژه‌های ویژه است که در سطح کشور در حوزه آب و آبفا در نظر گرفته شده است و از جمله آن باید به خطوط انتقال، مخازن، تصفیه‌خانه‌ها و شبکه‌های توزیع اشاره کرد. نزدیک به یک دهه می‌شود که بسیاری از پروژه‌ها به دلیل مشکلات متعدد غیرفعال بودند، اما بخشی از این پروژه‌ها که مهم بودند برنامه‌هایی برای آن‌ها تعریف شده است تا با هدف‌گذاری در این سه سال دولت مردمی بسیاری از مشکلات آب کشور به‌ویژه در زمینه آب شرب حل شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: علاوه بر طرح‌های بلندمدت، برنامه‌های کوتاه‌مدت هم تهیه شده است تا تابستان با توجه به محدودیت منابع آب با تنش کم‌تری پیش رود. اقدامات کوتاه‌مدت انجام‌شده هم باید به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی شوند که فشار روحی در سطح کشور رخ ندهد، با برنامه‌ریزی‌ها انجام شده در تابستان امسال قطعی آب به صورت برنامه‌ریزی شده نخواهیم داشت.

جعفری با اشاره به موضوع افزایش تعرفه مصرف آب بیان کرد: در بحث تعرفه به هیچ عنوان بدون هماهنگی هیچ تغییری نباید در تعرفه‌ها رخ دهد و وزارت نیرو برنامه ندارد استرس جدیدی به مردم وارد کند، افزایش تعرفه‌ای هم که سال قبل رخ داد فقط برای پرمصرف‌ها بود که در کل دنیا همین چنین است بنابراین با مدیریت مناسب اخبار، مصاحبه‌ها و جلسات باید از جامعه در زمینه منابع آب و کمبود منابع تنش زدایی شود.

در این نشست، محمدحسین رنجبران، مدیرکل امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران و علیرضا اقبال، مدیرکل دفتر روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب کشور نیز سخنرانی کردند.