جمعه 10 فروردین 1403

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب چراغ علم و فرهنگ را روشن نگه می‌دارد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب چراغ علم و فرهنگ را روشن نگه می‌دارد

حجت الاسلام مبلغی ضمن اشاره به نقش نمایشگاه مجازی کتاب تهران در توسعه عدالت فرهنگی گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ علم و فرهنگ است.

حجت الاسلام مبلغی ضمن اشاره به نقش نمایشگاه مجازی کتاب تهران در توسعه عدالت فرهنگی گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ علم و فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام‌والمسلمین محمدرضا مبلغی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی) درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران ضمن اشاره به نقش این نمایشگاه در توسعه متوازن و برقراری عدالت فرهنگی در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ علم و فرهنگ است. شاید در نگاه اول این اقدام چندان مورد توجه قرار نگیرد اما وقتی دیدیم که نمایشگاه مجازی، کتاب را به دورترین روستاهای کشور برد متوجه ارزش این اقدام از سوی متولیان این حوزه می‌شویم.

وی افزود: مطالعه و کتابخوانی، علم و آگاهی جامعه را افزایش می‌دهد، در نتیجه افزایش علم، جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... کشور تقویت می‌شود. بنابراین هر فعالیتی برای توسعه فرهنگی قابل تقدیر است. یکی از اقدامات و الزامات رشد و توسعه فرهنگ در کشور توجه جدی به کتاب و بالا بردن سطح مطالعه در بین افراد جامعه است. بنابراین هر اندازه ما در سیاستگذاری‌ها و قانونگذاری‌ها، این بخش را جزو اولویت‌های خود قرار دهیم شاهد توسعه فرهنگی و به تبع آن رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود.

مبلغی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم در تلاش است تا با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از صنعت نشر حمایت کند و برای روشن نگه داشتن چراغ علم حمایت‌هایی انجام دهند. در دنیای امروز برای توسعه فرهنگی کشور باید فعالیت‌های فرهنگی را در بستر فضای دیجیتال، در قالب عرضه کتاب در کتابفروشی‌ها یا نمایشگاه فیزیکی و مجازی کتاب برگزار کرد. بنابراین علاوه‌بر اقدامات فوق، پایین آوردن قیمت کاغذ و کمک به صنعت نشر قطعا جزو اولویت‌های ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به این نکته که نباید از برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب غافل بود، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب نباید جایگزین نمایشگاه حضوری کتاب در کشور شود چرا که تعامل فرهنگی، ارتباط بین ناشر، نویسنده و مخاطب، مخاطب‌شناسی و مساله‌یابی ناشران در ایام برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب از مزایایی است که نمی‌شود آنها را نادیده گرفت. همچنین مزایای نمایشگاه مجازی کتاب تهران به گونه‌ای است که نمی‌توان از این به بعد در حوزه کتاب از آن صرف‌نظر کرد. ما می‌توانیم بعد از کنترل کامل کرونا در کشور همچنان در کنار نمایشگاه فیزیکی کتاب از برگزاری و مزایایی نمایشگاه مجازی کتاب برای دسترسی بهتر و کاهش هزینه‌ها نیز بهره‌مند شویم.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا دهم بهمن‌ماه 1400 ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.