دوشنبه 16 مهر 1403

برگزاری 40 نشست مرتبط با زن و خانواده در قم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برگزاری 40 نشست مرتبط با زن و خانواده در قم

قم - ایرنا - رییس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی قم موسوم به خاتم گفت: این موسسه در یک سال گذشته 40 نشست فرهنگی و اجتماعی مرتبط با زن و خانواده در این استان برگزار نموده‌است.

سید محمدحسین چاوشیان عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: موسسه خاتم موسسه‌ای کاملا مردم‌نهاد است که سال گذشته به همت اساتید حوزه خانواده تاسیس شد؛ مرکز این موسسه در قم قرار دارد، ولی فعالیت آن بین‌المللی است و در کشور سوییس نیز دارای دفتر می‌باشد.

وی، ارتقاء دانش خانواده در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و نهادینه‌سازی فرهنگ خانواده محوری در همه نهاد جامعه به‌ویژه در فضای مجازی از جمله اهداف تاسیس موسسه خاتم می‌باشد.

وی اضافه کرد: موسسه خاتم از بخش آموزش، پژوهش، ارتباطات بین‌الملل، مشارکت مردمی، دفاتر استانی و گروه‌های بین‌المللی تشکیل شده است.

چاوشیان با بیان این‌که دوره‌های مختلف دانش‌افزایی خانواده از سال گذشته به‌صورت حضوری و مجازی آغاز شده، گفت: دوره توانمندسازی بانوان با تمرکز بر آموزش بورس به زنان با همکاری معاونت زنان ریاست از آبان ماه جاری آغاز شده است.

وی افزود: در بخش پژوهش نیز سه سمینار تخصصی با عنوان «آسیب‌شناسی مطالعات زنان در ایران»، «بررسی سن ازدواج و کودک همسری» و «خانواده و آسیب‌های اجتماعی» در یک سال گذشته برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: دپارتمان ارتباطات و بین‌الملل موسسه خاتم ارتباطات خوبی با مراکز اسلامی در اروپا برقرار نموده و تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه برگزاری دوره‌های خانواده، دانش‌افزایی و تربیت مربی امضا شده است.

رییس موسسه خاتم قم ادامه داد: در داخل کشور نیز تفاهم‌نامه همکاری این موسسه با سازمان‌هایی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، بسیج جامعه پزشکی سپاه، جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی، دانشگاه صنعتی شریف و ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا نموده است.

وی بیان کرد: گروه‌های علمی موسسه خاتم با پنج استاد فعال در حوزه و دانشگاه اداره می‌شود و شامل «خانواده، تربیت و جنسیت»، «خانواده، رسانه و ارتباطات»، «خانواده، فقه و حقوق»، «خانواده، قرآن و معنویت» و «خانواده، ادیان و ملل» می‌باشد.

وی افزود: در این گروه‌های علمی با فضای هم‌اندیشی شده طی یک سال 40 نشست علمی با موضوع‌هایی از جمله ازدواج سفید، فضای مجازی، کرونا، زنان و اعتیاد، فقه و اعتیاد برگزار شده است.

به گفته چاوشیان، نتیجه این نشست‌ها تاکنون تدوین چهار کتاب با موضوع «خانواده و مسائل نوپدید»، «اعتیاد زنان»، «خانواده و مدرنیته» و «جمکران همین حوالی» می‌باشد.

وی بیان کرد: دفاتر نمایندگی موسسه خاتم تاکنون در 6 استان فارس، مازندران، تهران، البرز، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد تاسیس شده است و قصد داریم دفاتر نمایندگی را در استان‌های دیگر نیز دایر نماییم.

وی افزود: رونمایی از 2 فیلم مستند با عنوان «دختر زاگرس» و «زندگی بدون نفس» و همچنین خبرگزاری «پیام خانواده» به‌زودی انجام خواهد شد.

رییس موسسه خاتم گفت: مجموعه گروه جهادی و محرومیت‌زدایی خاتم نیز زیرمجموعه موسسه خاتم است که با مشارکت طلاب تاکنون هفت مرحله اقلام بهداشتی و غذایی میان نیازمندان توزیع کرده و هم‌اکنون با استقرار در شهرک جمکران، کلاس‌های فرهنگی فرزندپروری، پیشگیری از اعتیاد و خودکشی برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*