پنج‌شنبه 19 مهر 1403

بمب خبری در دنیای رمزارزها؛ هویت خالق بیت‌کوین رو رفت؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بمب خبری در دنیای رمزارزها؛ هویت خالق بیت‌کوین رو رفت؟

اقتصادنیوز: برنامه‌نویس سابق بیت‌کوین در مستند HBO اعتراف کرد که خالق بیت‌کوین بوده است، اما این اعتراف آنطور که به نظر می‌رسد، نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مستند شبکه آمریکایی HBO که در روز سه‌شنبه 8 اکتبر (17 مهر) پخش شد، قصد داشت هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، را فاش کند. در این مستند، پیتر تاد کانادایی که یک برنامه‌نیس سابق بیت‌کوین است، به عنوان خالق این ارز دیجیتال نام برده می‌شود.

به نوشته کوین تلگراف، کالن هوباک، تهیه‌کننده این مستند HBO به نام «پول الکتریکی: راز بیت‌کوین»، با پیتر تاد روبه‌رو می‌شود و با مدارکی که ادعای او را ثابت می‌کند، به پیتر تاد می‌گوید که تو خالق بیت‌کوین هستی.

پیتر تاد در این مستند می‌گوید: «اگر من ساتوشی بودم، توانایی‌ام برای اثبات آن را نابود می‌کردم تا هرگز وسوسه نشوم که این را ثابت کنم.»

خبر مرتبط نقاب از چهره لن ساسامن خالق بیت‌کوین افتاد + عکس

اقتصادنیوز: درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها در مورد هویت واقعی خالق بیت‌کوین بالا گرفته است، زندگی لن ساسامن رمزنگار مشهور بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین قرار دارد.

این مستند در حالی پایان می‌یابد که تاد در پاسخ به سوال چالشی هوباک می‌گوید: «خب بله، من ساتوشی ناکاموتو هستم.»

تاد در فضای مجازی به خاطر سخنان طنزآمیزش شناخته می‌شود.

با این حال، این حرف به‌طور قطع ثابت نمی‌کند که تاد خالق بیت‌کوین است. او اغلب از عبارت «من ساتوشی هستم» برای دفاع از حق حریم خصوصی خالق اصلی بزرگ‌ترین ارز دیجیتال استفاده کرده است. تاد پیش از نمایش مستند یادشده، به شکل عمومی انکار کرده بود که خالق بیت‌کوین است و نتیجه‌گیری‌های کالن هوباک را پس از درز بخش‌هایی از این مستند، زیر سوال برده بود.

پس از انتشار مستند، تاد در شبکه‌های اجتماعی اظهارات خود را تکرار کرد و در قالب یک توئیت گفت که او ساتوشی نیست.

تاد در گذشته نیز نسبت به این موضوع که او ساتوشی است، شوخی کرده است، از جمله اظهاراتش در سال 2019 در یک پادکست درباره بیت‌کوین که در آن اعلام کرد: «من ساتوشی هستم، همانطور که بقیه هم ساتوشی هستند.»

در آن زمان، این برنامه‌نویس سابق بیت‌کوین همچنین گفت که حدود دو ماه پس از انتشار وایت پیپرهای بیت‌کوین، او در اکتبر 2010 که قیمت بیت‌کوین حدود 20 سِنت بود، نخستین بیت‌کوین خود را خریداری کرد.

ادعای هوباک مبنی بر اینکه پیتر تاد، ناکاموتو است، بر اساس یک گفت‌و گوی ثبت‌شده است که در آن تاد خود را به عنوان «کارشناس برجسته جهان در زمینه چگونگی قربانی کردن بیت‌کوین‌های خود» معرفی کرد و این نشان می‌دهد که او به‌طور دائمی دسترسی به 1/1 میلیون بیت‌کوین که تصور می‌شود در اختیار ناکاموتو است را غیرفعال کرده است.

قبل از این مستند، تاد نظرات خود را در مورد اینکه چرا ممکن است سازنده بیت‌کوین ترجیح دهد ناشناس بماند، ارائه کرد و گفت که این موضوع می‌تواند به مردم کمک کند تا بیت‌کوین را جدی بگیرند و باور داشته باشند که بیت‌کوین توسط یک رمزنگار معتبر ایجاد شده است.

در تاریخ 31 اکتبر 2008 فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به‌طور مخفیانه «وایت پیپر» یا نقشه راهی را منتشر کرد که پایه‌های بیت‌کوین را با استفاده از فناوری بلاک‌چین ایجاد کرد. اما در سال 2010، ساتوشی ناکاموتو ناگهان ناپدید شد و هیچ اثری از او یافت نشد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
بمب خبری در دنیای رمزارزها؛ هویت خالق بیت‌کوین رو رفت؟ 2