یک‌شنبه 15 مهر 1403

بهبود شرایط گستره وسیع منابع طبیعی راهی جز مشارکت مردم ندارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بهبود شرایط گستره وسیع منابع طبیعی راهی جز مشارکت مردم ندارد

کرج - ایرنا - مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بهبود شرایط گستره وسیع منابع طبیعی کشور راهی جز مشارکت و همیاری موثر تمام دست اندرکاران این عرصه ها ندارد.

وحید جعفریان روز یکشنبه در نشست توجیهی تاسیس صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی که با حضور تعاونی های منابع طبیعی و روستایی استان البرز در مرکز آموزش جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: زیربنا و اساس مدیریت پایدار منابع طبیعی در گرو تعامل و همدلی با تعاونی های منابع طبیعی است.

وی اظهار داشت: تا چندسال پیش مدیریت منابع طبیعی را یک موضوع مطلق دولتی و حاکمیتی می دانستند که تجربه خوبی نبود. استان البرز یکی از استان های پیشتاز در حوزه مشارکت با مردم است و بسیاری از ایده ها و ابتکارات در سازمان جنگل ها با مساعی و مشارکت و همفکری مدیران در بخش منابع طبیعی البرز محقق شده است.

جعفریان به صندوق حمایت منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: این صندوق به منظور جمع آوری سرمایه ای برای در اختیار گذاشتن آن به تعاونی ها برای تداوم یا شروع یک فعالیت اقتصادی منابع طبیعی تاسیس شد.

وی اظهار داشت: صندوق های تعاونی ها یک ساختار اثرگذار در سطح جهان هستند که برای تمرکز سرمایه ها و نقش آفرینی در حوزه مدیریت مالی سرمایه لازم را برای بنگاه های کوچک طراحی می کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص تجارب موفقی در بعضی از استان ها داریم که این صندوق ها باعث شد در حوزه هایی همچون گیاهان دارویی، زراعت چوب، تامین و توزیع علوفه دام و فعالیت های اجرایی که منتج به کسب درآمد می شود همچون پارک های جنگلی و واگذاری تصدی گری به بخش های دیگر و مدیریت نهالستان ها اشتغال زایی خوبی داشته باشیم.

مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: صندوق ها سرمایه لازم را در اختیار تعاونی ها برای تصدی امور می گذارند.

وی یکی از اقدامات رییس جدید سازمان جنگل ها را تبیین یکسری سیاست ها و برنامه های اولویت دار در سالجاری دانست و گفت: 9 برنامه ویژه برای فعال شدن در سال جاری در دستور کار قرار گرفت که یکی از آن ها حمایت از این صندوق ها است.

جعفریان با بیان اینکه استان البرز در اولویت فعال سازی این صندوق ها قرار گرفته است، افزود: 29 تعاونی در این استان شناسایی شده اند که منابع مالی خود در بخش آورده غیردولتی را تامین کرده اند و باید سهم دولتی نیز تامین شود تا صندوق ها فعال شوند.

وی تصریح کرد: برای تامین سهم دولتی ساز و کارهایی تعیین شده ولی نیاز است تا چانه زنی هایی داشته باشیم تا غیراز فروش اموال بتوانیم از طرق دیگر این سهم را تامین کنیم.

مدیرکل دفترآموزش، ترویج در خصوص ثبت تعاونی ها گفت: تعاونی ها در فرایند تشکیل به ثبت می رسند و می توانند کد اقتصادی دریافت کنند و در فرایند مناقصات در پروژه های اجرایی سامانه ستاد حضور یابند و فعالیتی را بر عهده گیرند.

وی افزود:‌سال گذشته در قالب 2 شیوه نامه به استان ها هم مجوز فعالیت به تشکل دادیم تا هم تشکل ها و تعاونی ها را با تسهیلات و معافیت های بیشتری در ذیل قانون معاملات و مناقصات کار واگذار کنیم.

جعفریان ادامه داد: اکنون می توانیم تا چهار برابر سقف معاملات متوسط با یک تعاونی قراردادهایی همچون بذرکاری،‌بوته کاری و نهال کاری ببندیم که خیلی بیشتر از نوع قراردادهایی است که با دیگر تعاونی ها منعقد می شود.

وی یادآور شد که این تعاونی ها می توانند فضای اشتغال را برای فارغ التحصیلان این بخش فراهم و از طرفی به تقویت بنیه علمی تعاونی ها کمک کند تا این افراد در پروژه ها به یاری ما بیایند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها یکی از دعدغه های دیرینه مدیریت منابع طبیعی را توجه به معیشت مردم دانست و گفت: تمام کنوانسیون های زیست محیطی به معیشت مردم اشاره سریع و مستقیم دارد و باید ساز و کارهایی صندوق حمایت و ماده 29 برای معیشت جوامع محلی از طریق حضور آن ها داشته باشد.

وی افزود: مطالبه نهایی ما از تعریف چنین ساختارهای مالی و اعتباری و ارایه تسهیلات به تعاونی، معرفی الگوی جدیدی از زنجیره اقتصادی خوب در سراسر کشور است.

در این نشست مدیران تعاونی های منابع طبیعی و تعاونی ها روستایی استان حضور داشتند.

*س_برچسب‌ها_س*