پنج‌شنبه 19 مهر 1403

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری پس از 14 سال انتظار!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری پس از 14 سال انتظار!

پس از 14 سال، بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور، هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ پایانه اکباتان (دپو پارکینگ تعمیراتی) که بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور به حساب می‌آید، پس از 14 سال انتظار افتتاح خواهد شد.

عملیات اجرایی این پروژه مهم شهری از سال 1387 آغاز شده و شنبه هفته آینده با حضور شهردار تهران و برخی مقامات لشکری و کشوری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران با اعلام مطلب فوق اظهار کرد: پایانه اکباتان در 2 طبقه طراحی شده و 70 هزار مترمربع زیربنا با کاربری‌های اداری و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود.

این پایانه ظرفیت پذیرش 21 رام قطار را دارا بوده که 9 خط ریلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطارها است. از نکات بارز طراحی و اجرای پایانه پارکینگ اکباتان، ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد 38 متر با استفاده از خرپاهای فلزی جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از 21 خط ریلی تعبیه شده است.

همچنین طراحی و اجرای 21 هزار مترمربع کانال تهویه هوا با ورق‌های گالوانیزه و سازه‌های فلزی متصل به سقف، اجرای بارانداز، جرثقیل دروازه‌ای و سیستم هوای فشرده از دیگر ویژگی‌های پایانه مذکور است.

وی در ادامه افزود: احداث پایانه اکباتان به صورت زیرزمینی باعث شده است تا ضمن رعایت ضوابط ایمنی، کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و همچنین کمترین آسیب برای منظر شهری را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مترو گفت: از جمله مزایای خط 4، بهره‌مندی قطارهای این خط از خدمات تعمیر، نگهداری و اورهال در دو پایانه شهید کلاهدوز و اکباتان در ابتدا و انتهای خط مذکور است که همین امر منجر به کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و افزایش ظرفیت مسافرگیری در خط 4 می‌شود.

دسترسی به ایستگاه مترو اشرفی اصفهانی آسان‌تر می‌شود وعده بهره‌برداری از یک خط متروی تهران پرند در بهمن 1401