یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

بومی گرایی و ژانر، موضوع اصلی همایش پنجم مطالعات فیلم کوتاه

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بومی گرایی و ژانر، موضوع اصلی همایش پنجم مطالعات فیلم کوتاه

پور اسماعیلی گفت: بومی گرایی و ژانر موضوع و محور همایش پنجم است، از این رو امیدواریم مطالعات این حوزه در سینمای بلند هم مزایایی داشته باشد.

پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با محوریت بومی گرایی در ژانر و هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم‌سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پور اسماعیلی برگزار می‌شود.

مراسم رونمایی از پوستر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در تاریخ 22 فروردین ماه 1401 با حضور جمعی از مسئولین حوزه کتاب، انجمن سینمای جوانان تهران و اصحاب رسانه در سرای اهل قلم برگزار شد.

سعید پور اسماعیلی معاون آموزشی فرهنگی انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در مراسم رونمایی پوستر این همایش بیان کرد: پس از مستند اولین فیلم کوتاهی که شکل گرفت، فیلم کوتاه داستانی بود که کار خود را به طور رسمی آغاز کرد؛ به همین دلیل همیشه جای حوزه نظری در مطالعات فیلم کوتاه تهران خالی بوده است چراکه مراکز آن همواره اقدام به تولید آثار می‌کردند یا صرفا در مراکز تولید آثار حضور داشتند.

دبیر پنجمین مطالعات فیلم کوتاه تهران ادامه داد: خوشبختانه چند سالی است که سینمای جوانان بخش مطالعات فیلم کوتاه را شکل داده است و پنجمین دوره آن به حوزه مطالعات فیلم کوتاه می‌پردازد.

سعید پور اسماعیلی در ادامه به مشکل اصلی سینمای کوتاه اشاره کرد و گفت: تفاوت‌هایی بین حوزه فیلم کوتاه و بلند دیده می‌شود و تجربیاتمان می‌گوید بهتر است بیشتر فعالیت‌ها در حوزه فیلم کوتاه شکل بگیرد.

وی به دوره چهارم مطالعات فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و ادامه داد: خوب است که نگاهی به دوره قبل همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران بیندازیم و موضوع ژانر دوره چهارم مورد نقد قرار بگیرد.

پور اسماعیلی بیان کرد: باید بتوانیم موضوع ژانر را که طبیعتا برای مخاطب تعریف می‌شود، گونه شناسی کنیم؛ اگر فیلم کوتاه به شکل خاصی مخاطب نداشته باشد چقدر می‌توان آن را نگهداشت.

دبیر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران گفت: بومی گرایی و ژانر موضوع و محور همایش پنجم است، از این رو امیدواریم مطالعات این حوزه نه تنها در فیلم کوتاه بلکه در سینمای بلند هم مزایایی داشته باشد.

در ادامه سعید پور اسماعیلی موضوع اصلی همایش را بومی گرایی و ژانر خواند و از محوریت دوره پنجم همایش مطالعات فیلم کوتاه گفت: محور‌های این دوره سه بخش است؛

1. مطالعات تطبیقی در موضوع بومی گرایی و ژانر که این حوزه را برای کشور‌هایی که در نزدیکی‌مان قرار دارند در نظر گرفتیم.

2. میراث بومی و ژانر‌های غیر سینمایی در فیلم کوتاه همانند تئاتر، نقالی، نقاشی، خوش نویسی و...

3. موضوعات و مسائل که می‌تواند موضوعات و مسائلی پیش روی پژوهشگران باشد.

پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در سه بخش «مقالات پژوهشی»، «جستار‌های آزاد» و «ترجمه» پذیرش مقاله خواهد داشت.

همچنین پور اسماعیلی گاه‌شمار این دوره از همایش را به شرح زیر بیان کرد:

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: یک‌شنبه 7 خرداد 1402

اعلام چکیده مقالات پذیرش شده: یکشنبه 4 تیر 1402

آخرین مهلت ارسال مقالات کامل: یکشنبه 30 مهر 1402

اعلام مقالات پذیرش شده برای ارائه: یکشنبه 28 آبان 1402

زمان برگزاری همایش: سه‌شنبه 28 آذر 1402

در ادامه کلیپی از منصور براهیمی دبیر دوره چهارم همایش مطالعات فیلم کوتاه پخش شد.

درحال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر