یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

بیانیه مهم «اوآنا» درباره خبرنگاران مناطق جنگی

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بیانیه مهم «اوآنا» درباره خبرنگاران مناطق جنگی

اقتصادنیوز: هیات اجرایی آژانس‌های خبری آسیا و اقیانوسیه (OANA) در بیانیه‌ای خواستار امنیت خبرنگاران در همه مناطق جنگی شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هیات اجرایی آژانس های خبری آسیا و اقیانوسیه (OANA) در مراسم گشایش نشست این سازمان در استانبول در بیانیه‌ای نوشت: اطلاعات نادرست در عصر دیجیتال به طور گسترده ای از طریق رسانه‌های مدرن و سنتی منتشر شده که تصویری تحریف شده و گمراه کننده از تحولات به مخاطب می‌دهد. انتظار می‌رود خبرگزاری ها به وظیفه حرفه‌ای خود در مبارزه با اطلاعات نادرست عمل کنند و اطلاعات جامع و متعادلی را به مخاطبان خود ارائه دهند.

نویسنده کتاب «آیات شیطانی» از آلمانی‌ها جایزه گرفت

در بخش دیگری از این بیانیه سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، نسبت به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با اطلاعات نادرست و جعلی تاکید شده است.

اوآنا نسبت به ارتقای سواد رسانه ای در بین عمومی مردم تاکید و اعلام کرد که باید بین منابع خبری قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد تفاوت قائل شد.

سازمان اوآنا در بیانیه خود نسبت به وضعیت مردم فلسطین در نوار غزه ابراز نگرانی کرد و خواستار حمایت از خبرنگارانی شد که در این منطقه مشغول تهیه اخبار هستند. اوآنا از همه نهادها و سازمان‌ها خواست که بالاترین اقدامات را برای تامین امنیت خبرنگاران انجام دهند.

پنجاه و یکمین نشست هیات های اجرایی و فنی اوآنا از 30 مهر تا 3 آبان در استانبول برگزار می شود.

برگزاری کنفرانسی با دو پنل تخصصی با موضوع دروغ رسانی و نقش خبرگزاری ها برای مقابله با آن، از جمله برنامه های اوآنا در حاشیه نشست هیات های اجرایی خواهد بود.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری و مخفف The Organization of Asia-Pacific News Agencies است و در 22 دسامبر سال 1961 میلادی (1 دی 1340) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

در حال حاضر 44 خبرگزاری از 35 کشور منطقه آسیا و اقیانوس آرام در اوآنا عضویت دارند.