یک‌شنبه 15 مهر 1403

بیش از 2 هزار فرد مبتلا به دیابت در مهریز شناسایی شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 2 هزار فرد مبتلا به دیابت در مهریز شناسایی شدند

یزد - ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: تاکنون 2 هزار و 800 فرد مبتلا به دیابت (قند) در این شهرستان شناسایی شده اند و مردم باید مراقب باشند که این بیماری بدون علامت و آرام آرام خود را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، دکتر سیدرضا پورمازار روز سه‌شنبه به مناسبت هفته دیابت (23 تا 29 آبان‌ماه) در نشست با خبرنگاران با اشاره به جمعیت منطقه این تعداد بیمار را زنگ خطری برای خانواده ها دانست و افزود: باید برای پیشگیری از دیابت، شهروندان نسبت به تغییر سبک زندگی و توجه به ورزش و تغذیه مناسب اقدام کنند.

به گفته این مسوول شهرنشینی، صنعتی شدن جامعه، استفاده از خودرو و به طبع آن کاهش فعالیت‌های بدنی، تغذیه ناسالم و افزایش چاقی علت اصلی بیماری دیابت در جامعه است.

چهاردهم نوامبر مصادف با 23 آبان، سالگرد تولد «فردریک بانتینگ» کاشف انسولین در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت و سازمان جهانی بهداشت (WHO) با هدف افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان دیابت به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است و انسولین هورمون یا ماده‌ای است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و سلول‌ها را قادر می‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و برای تولید انرژی استفاده کند.

بر پایه برآوردهای مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد، بیش از 100 هزار نفر جمعیت استان مستعد ابتلا به دیابت هستند که برای پیشگیری و کنترل رو به افزایش آن تاکنون برای بیش از 40 هزار نفر پرونده پزشکی تشکیل شده است.

جمعیت یزد یک میلیون و 200 هزار نفر است که 87 درصد آن در 24 شهر زندگی می کنند.

مرکز شهرستان مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*