یک‌شنبه 15 مهر 1403

بی نظمی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سومین جلسه مجلس یازدهم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بی نظمی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سومین جلسه مجلس یازدهم

تهران - ایرنا - تصویب اعتبارنامه نمایندگان مهمترین موضوع جلسه سوم مجلس یازدهم بود، اما بی‌نظمی و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشترین نمود را داشت.

سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز - یکشنبه - با حضور نمایندگان مجلس یازدهم برگزار شد. محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور به بیان فرصت ها، قوت‌ها و ضعف‌ها و تهدیدهای نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با اشاره به دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی گفت: مجلس یازدهم نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم خود قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلس قوی و کارآمد قرار داده است حل مسایل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب وجه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص تعامل خود را با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می‌کند.

نخستین دستور جلسه ارائه گزارش شعب پانزده گانه درباره اعتبار نامه‌های نمایندگان منتخب بود و سخنگو های شعب پانزده گانه مجلس اسامی نمایندگانی که اعتبار نامه های آنان تایید شده را قرائت کردند؛ برخی نمایندگان در خلال جلسات تذکر می دادند و پس از ارائه چند تذکر مقرر شد که همه تذکرات به بعد از قرائت گزارش شعب پانزده گانه موکول شود.

بر اساس گزارش شعب اعتبار نامه همه نمایندگان غیر از سه تن از نمایندگان تایید شد؛ محمد حسن فرهنگی در حاشیه جلسه علنی درباره اعتبارنامه های تایید نشده گفت: اعتبار نامه‌های تایید نشده پس از بررسی در شعب به کمیسیون تحقیق می رود؛ نمایندگان که هنوز اعتبار نامه آنها ردنشده طبق آیین‌نامه با حضور در جلسات مجلس به وظایف نمایندگی خود عمل می‌کنند.

پس از آن نمایندگان در موضوعات مختلف همچون مسائل اقتصادی کشور، تبعیضات ناروا در اعمال افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، و همچنین انتخاب هیات رییسه بدون تصویب اعتبار نامه آنها تذکر دادند.

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به هیات رییسه در ماده 28 آیین نامه تذکر داد و گفت: بنابر تبصره 1 این ماده؛ شعبه موظف است عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع اعتراض و یا خارج شدن آن بعد از اعلام صحت انتخابات را احراز کند و این منوط به اعتبارنامه همکاران است و تصریح دارد خود شورای نگهبان باید پاسخ بدهد نه هیات نظارت و نه هیچ مرجع دیگر.

وی افزود: شورای نگهبان باید بیان کند که این اسناد را بررسی کرده یا نکرده و این اسناد بعد از انتخابات احراز شده است یا قبل از آن و این باید تصریح شود. قاضی زاده هاشمی در پاسخ وی گفت: حرف شما درست است و این روند برای ارسال به شورای نگهبان در حال انجام است و اسناد مدارک به شورای نگهبان برای دریافت نظر ارسال می شود.

در جلسه علنی امروز مجلس نطق های میان دستور و تذکرات نمایندگان درباره مسائل و مشکلات کشور نیز قرائت شد.

در جریان قرائت گزارش مرکز پژوهش درباره وضعیت اقتصادی کشور و تذکر نادران درباره قرائت این گزارش در حضور وزرای اقتصادی، علی نیکزاد نایب رییس دوم مجلس از تشکیل نخستین جلسه غیر علنی مجلس در روز سه شنبه این هفته خبر داد.

جلسه تصویب اعتبار نامه های نمایندگان تا حدودی بی حاشیه برگزار شد، اما آنچه در صحن و در خلال قرائت اعتبار نامه های از سوی شعب بیشتر نمود داشت، تشکیل حلقه های متعدد میان نمایندگان مختلف مجلس یازدهم بود، حلقه هایی بدون رعایت کمترین فاصله اجتماعی و نمایندگانی که بدون توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی اغلب بدون ماسک و دستکش در مجلس حاضر شده بودند.

نمایندگان اغلب خارج از صندلی های خود بدون توجه به تذکرات هیات ریسه و دیگر نمایندگان در صحن تردد می کردند و علاوه بر ایجاد همهمه در جریان قرائت گزارش شعب، تذکرات نمایندگان و هیات رییسه، نوعی بی نظمی بصری را در جلسه سوم به تصویر کشیدند.

چهارمین جلسه مجلس یازدهم روز سه شنبه این هفته تشکیل می شود.

*س_برچسب‌ها_س*