چهارشنبه 18 مهر 1403

تاراج دسترنج کشاورزان / سیب بروجرد زخمی نبود صنایع تبدیلی است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تاراج دسترنج کشاورزان / سیب بروجرد زخمی نبود صنایع تبدیلی است

صنایع تبدیلی یکی از مهمترین حلقه های گمشده بخش کشاورزی است و سالانه بخش اعظمی از دسترنج کشاورزان از بین می رود و یا گنجی در جیب دلالان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، هوا که به گرمی می رود، عطر میوه ها در باغات به مشام می رسد و بروجرد به دلیل شرایط آب و هوایی دارای باغات میوه بسیار زیادی است که سالانه بالغ بر 100 هزار تن میوه در این شهرستان تولید می شود اما در میان این میوه ها، سیب در این منطقه با تولید انبوه همراه است تا جایی که به عنوان قطب سیب استان شناخته شده است.

سالانه بیش از 40 هزار تن سیب در بروجرد با کیفیت ممتاز و ویژه ای تولید می شود که بخشی از سیب ها در بازار عرضه می شود، بخشی به کشورهای دیگر صادر می گردد، بخشی هم ذخیره سازی می شود ولی سیب های پادرختی و درجه سه سیب هایی هستند که به دلیل کمبود صنایع تبدیلی، معمولا مصرف مناسبی نداشته و از بین می روند.

علاوه بر سیب، محصولات باغی دیگری همچون آلو، آلبالو، گیلاس و سایر محصولات با گرم شدن هوا به ثمر می رسند که نه تنها می توانند نیاز بازار را تامین کنند بلکه محصولات درجه سه ظرفیتی برای ترشی، لواشک و ترشک بوده و وجود صنایع تبدیلی می تواند از همه این محصولات به بهترین شکل استفاده شود.

اگرچه برخی از باغداران همین سیب ها را به استان های دیگر که دارای صنایع تبدیلی هستند ارسال می کنند ولی بالا بودن کرایه حمل و نقل سبب شده تا از ارسال این محصول برای تولید فرآورده های دیگر پشیمان شوند.

سالهاست صنایع تبدیلی یکی از مهمترین حلقه های گمشده بخش کشاورزی است و سالانه بخش اعظمی از دسترنج کشاورزان از بین می رود و یا گنجی در جیب دلالان می شود در حالی احداث این صنایع می تواند علاوه بر اشتغالزایی، محصولات فرآوری شده زیادی را به بازار عرضه کند که این کار در توسعه اقتصادی و رونق کشاورزی نقش حائز اهمیتی دارد.

صنایع تبدیلی از تلف شدن محصولات باغی جلوگیری می کند

معظمی یکی از باغداران بروجردی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: هر ساله در فصل تابستان و در فصل برداشت محصولات باغی با مشکلات عدیده ای همراه هستیم و با توجه به اینکه برخی از محصولات باغی باید به صورت تازه مصرف شود لذا میوه های درجه سه فرصت کمی برای فرآوری دارند و در این میان به دلیل نبود صنایع تبدیلی این محصول یا خراب می شود یا دلال ورود می کند و همین محصولات درجه سه را خریداری و در واقع سود اصلی به جیب آنها می رود.

وی افزود: وجود باغات آلو، زردآلود، گیلاس و آلبالو در بروجرد ظرفیتی مهم در بخش کشاورزی است که احداث صنایع تبدیلی به این معناست که باغدار از صفر تا صد محصول تولیدی را بتواند با قیمیتی مناسب و یا فرآوری شده در بازار عرضه نماید ولی هر ساله حجم زیادی از این محصولات را به شهرهای دیگر می فرستیم.

این باغدار بروجردی تصریح کرد: اگرچه کارگاه های کوچک و یا خانگی اقدام به تولید ترشک، لواشک، سرکه و یا محصولاتی دیگر می کنند ولی با توجه به حجم تولید محصولات باغی این کارگاه ها کافی نیست.

سالانه 100 هزار تن محصول باغی تولید می شود

جواد گودرزی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: سطح باغات بروجرد 130 هزار هکتار است که سالانه بیش از 100 هزار تن محصولات باغی تولید می شود که بروجرد در تولید سیب، آلبالو و گیلاس رتبه اول را در استان دارد و این محصولات با کیفیت بالایی تولید می شود، همچنین بالغ بر 20 نوع میوه تولید می گردد.

وی با اشاره به صنایع تبدیلی افزود: در بخش کشاورزی 13 واحد در حوزه ترشیجات و شوریجات با ظرفیت سه هزار و 700 تن، سه سردخانه با ظرفیت هفت هزار و 300 تن، یک واحد تولید رب و مربا با ظرفیت دو هزار و 550 تن، یک واحد عرقیجات گیاهان دارویی با ظرفیت هزار و 400 تن، بسته بندی میوه خشک با ظرفیت 990 تن، دو واحد لواشک و میوه خشک با ظرفیت بیش از هزار تن فعالیت می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد تصریح کرد: در مجموع 18 واحد برای فرآوری تولیدات کشارزی وجود دارد ولی عمده مشکلات در بروجرد پوره سیب بود که میوه های پادرختی برای فرآوری نیاز به یک کارخانه داشتند تا به پوره تبدیل شوند و سپس از پوره آنها محصولاتی مانند لواشک تولید شود.

کارخانه پوره سیب به زودی راه اندازی می شود

گودرزی بیان کرد: تاکنون محصولات پادرختی بروجرد به استان های اصفهان و مشهد ارسال می شد تا پس از پوره شدن، دوباره به شهرستان ارسال می شد تا بتوان از آن محصولات دیگری را تولید کرد که اقداماتی انجام شد و کارخانه پوره سیب در بروجرد هم اکنون در حال راه اندازی است و طی ماه های آینده با ظرفیت 80 تن در روز به بهره برداری می رسد.

امید می رود با راه اندازی این کارخانه، دیگر شاهد اتلاف میوه های درجه سه و پادرختی نباشیم که هر ساله در کنار خیابان و در زیر دست و پا له می شدند.

انتهای پیام /

تاراج دسترنج کشاورزان / سیب بروجرد زخمی نبود صنایع تبدیلی است 2
تاراج دسترنج کشاورزان / سیب بروجرد زخمی نبود صنایع تبدیلی است 3
تاراج دسترنج کشاورزان / سیب بروجرد زخمی نبود صنایع تبدیلی است 4