پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

تالاب میقان در آستانه فروپاشی اکولوژیکی است / از کاهش حق آبه و بی مهری دولت قبل تا هجمه شرکت املاح بر پیکر نحیف تالاب

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تالاب میقان در آستانه فروپاشی اکولوژیکی است / از کاهش حق آبه و بی مهری دولت قبل تا هجمه شرکت املاح بر پیکر نحیف تالاب

آقاخانی گفت: متأسفانه مسائل مهم و استراتژیک رها می‌شوند تا زمانی که به بحران تبدیل شوند و بعد از آن انتظار داریم با راهکارهای کوتاه‌مدت و منابع محدود بتوانیم این مشکل بزرگ را حل کنیم که این اتفاق الآن برای تالاب میقان افتاده و در آستانه فروپاشی اکولوژیکی این منطقه هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیاوش آقاخانی استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص آخرین وضعیت تالاب میقان و افت بیش‌ازحد سطح آب این منطقه گفت: بحث تالاب میقان برای استان مرکزی و شهر اراک یک موضوع استراتژیک است یعنی فارغ از جنبه‌های اکولوژیکی و تنوع زیستی‌ای که به لحاظ جانداران خود دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط سخت تالاب میقان تنوع گونه‌ای مناسبی در این منطقه وجود دارد لذا ازلحاظ تأثیراتی که بر روی اکوسیستم شهر اراک و سلامت 500 هزار شهروند اراکی دارد موضوع بسیار مهمی است و باید به‌صورت ویژه در دستور کار مدیران استانی و کشوری قرار بگیرد چون می‌تواند به یک کانون مهم ریزگرد کشور تبدیل شود که غیر از تهدید سلامت مردم اراک ریزگرد های آن می‌تواند حتی استان‌های اطراف را نیز تحت تأثیر قرار بدهد و چالش جدی‌ای را در این زمینه ایجاد کند.

حق آبه طبیعی تالاب میقان سالهاست مورد بی مهری قرار گرفته است

این استاد دانشگاه اظهار داشت: متأسفانه طی چند سال گذشته به‌ویژه بارندگی‌هایی که در سال 98 داشتیم باعث بی‌توجهی به بحث حق آبه تالاب شد و حتی حق آبه طبیعی این تالاب نیز سالهاست مورد بی‌مهری قرارگرفته و با ایجاد بندها و سدهای بالادست مورد هجمه واقع‌شده که یک چالش جدی است و باید موردتوجه مدیران قرار بگیرد.

آقاخانی ادامه داد: متأسفانه سال‌هاست که فریاد می‌زنیم که ایجاد بندهای خاکی در قالب‌های پروژه‌های توسعه کشت کشاورزی و ایجاد حق آبه های جدید نه‌تنها می تواند بحران‌های جدی زیست‌محیطی در پایین‌دست مثل خشکی تالاب میقان را ایجاد کند بلکه می‌تواند باعث بحران‌های اجتماعی در حوزه کشاورزی هم بشود.

(وضعیت حجم آب تالاب میقان در 5 سال اخیر)

این کارشناس محیط زیست اظهار داشت: سال‌ها مردم ایران یاد گرفته بودند که با اقلیم منطقه سازگار شوند و نوع کشت، زمان و نحوه کشت را بر اساس اقلیم منطقه خود سازگار کنند ولی متأسفانه الآن با بندهای خاکی‌ای که ایجادشده و تقاضای آبی و حق آبه ای که در بالادست ایجادشده در پایین‌دست خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب را رقم‌زده است و این‌ها نه‌تنها مشکل تولید غذای ما را حل نکرده بلکه باعث شده کشاورزان منطقه از کشت دیم گندم به کشت هندوانه روی بیاورند و الگوی کشت هم‌تغییر پیدا کند.

مسائل استراتژیک رها می شوند تا به بحران تبدیل شوند

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دست‌کاری در رژیم آبی یک حوزه آبخیز می‌تواند علاوه بر معضلات زیست‌محیطی همه‌ی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد.

آقاخانی تصریح کرد: متأسفانه مدیریت هم در کشور ما به مدیریت بحران تبدیل‌شده یعنی مسائل مهم و استراتژیک رها می‌شوند تا زمانی که به بحران تبدیل شوند و بعد از آن انتظار داریم با راهکارهای کوتاه‌مدت و منابع محدود بتوانیم این مشکل بزرگ را حل کنیم که این اتفاق الآن برای تالاب میقان افتاده و در آستانه فروپاشی اکولوژیکی این منطقه هستیم.

پیکر نحیف تالاب میقان تحت هجمه سنگین شرکت املاح قرار گرفته است

این کارشناس محیط زیست اذعان داشت: غیر از بهره‌برداری‌های نادرستی که در بالادست این تالاب اتفاق می‌افتد متأسفانه مجموعه شرکت املاح معدنی هم با افزایش بهره‌برداری طی سال‌های اخیر با به هم زدن ساختار تالاب باعث شده آب محدود و کمی هم که وارد تالاب می‌شد در چاله‌های بزرگی که این مجموعه ایجاد کرده جمع شود.

(رویه برداشت سولفات سدیم، تهدیدی جدی برای حیات تالاب میقان اراک)

وی تأکید کرد: پیکر نحیف و آسیب‌دیده تالاب میقان در حال حاضر تحت تأثیر هجمه سنگین مجموعه شرکت املاح معدنی هم قرارگرفته و بحران‌های تالاب الآن از بحث تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در حال تبدیل‌شدن به یک بحران بزرگ اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است.

برنامه مدیریت زیست بومی تالاب میقان نیازمند بازنگری جدی است / مجموعه تالاب میقان در دولت قبل مورد بی مهری قرار گرفت

این استاد دانشگاه افزود: متأسفانه برنامه مدیریت زیست بومی تالاب میقان هم که با پیگیری فعالان محیط زیست و توجه ویژه سازمان محیط زیست مصوب شده بود نیز باوجود بی‌توجهی‌ها نتوانسته کارکرد خود را داشته باشد و این طرح جامع الآن نیازمند یک بازنگری جدی است تا ضمن ساماندهی چارچوب اقدامات دستگاه‌های مختلف نهایتاً بتواند یک‌فصل مشترکی را برای حفظ تالاب ایجاد کند.

آقاخانی خاطرنشان کرد: الآن حفظ تالاب میقان فقط وظیفه و در توان یک یا دو دستگاه نیست و لازم است در قالب برنامه مدیریت زیست بومی همه دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و این معضل بزرگ را به مؤلفه‌های کوچکی تقسیم کنند و این معادله چند مجهولی را با کمک هم حل کنند در غیراینصورت به‌زودی بحران‌های خیلی جدی درگیر استان مرکزی و استان‌های هم‌جوار خواهد شد و نگران این اتفاق هستیم.

این فعال محیط زیست در پایان تأکید کرد: امیدواریم دولت جدید با رویکرد جهادی و نگاه انقلابی‌ای که به حل معضلات دارد و با تیم جدید مدیریت استان موضوع تالاب میقان را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در برنامه‌ریزی‌های پیش رو داشته باشند و یک برنامه اقدام عاجل برای عبور از این بحران مدنظر قرار بدهند، مسئله‌ای که متأسفانه در دولت قبل به آن توجهی نشد و مجموعه تالاب میقان مورد بی‌مهری جدی قرار گرفت.

انتهای پیام /

تالاب میقان در آستانه فروپاشی اکولوژیکی است / از کاهش حق آبه و بی مهری دولت قبل تا هجمه شرکت املاح بر پیکر نحیف تالاب 2
تالاب میقان در آستانه فروپاشی اکولوژیکی است / از کاهش حق آبه و بی مهری دولت قبل تا هجمه شرکت املاح بر پیکر نحیف تالاب 3
تالاب میقان در آستانه فروپاشی اکولوژیکی است / از کاهش حق آبه و بی مهری دولت قبل تا هجمه شرکت املاح بر پیکر نحیف تالاب 4