سه‌شنبه 3 مهر 1403

تاکید عراقچی بر ضرورت مقابله با اسرائیل در دیدارهای دیپلماتیک

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تاکید عراقچی بر ضرورت مقابله با اسرائیل در دیدارهای دیپلماتیک

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر حامیان رژیم صهیونیستی نتوانند اقدامی برای جلوگیری و گسترش جنگ انجام دهند باید کلیه مسئولیت و عواقب آن را بر عهده بگیرند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که اکنون در نیویورک حضور دارد در گفت‌وگویی با شبکه سوم سیما در خصوص دیدارها انجام شده در جریان این سفر گفت: هر دو روز کاری رئیس جمهور در نیویورک بسیار پرکار و شلوغ بود و مجموعه‌ای از دستور کارهای مختلف در برنامه آقای رئیس جمهور دیده شده است. روز گذشته سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس سران و برای آینده را داشتیم و امروز هم سخنرانی اصلی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل را داریم.

وی ادامه داد: روز گذشته آقای پزشکیان گفتگویی با شبکه cnn داشتند و امروز با الجزیره انگلیسی مصاحبه دارند. دیدارهای دسته جمعی با برخی از مدیران رسانه‌های آمریکایی و نمایندگان ادیان ابراهیمی از مسیحیان، یهودیان و مسلمانانی که در آمریکا حضور دارند نیز در برنامه بوده است.

عراقچی افزود: همین الان هم آقای پزشکیان دیدار دیگری با برخی از علمای شیعه در آمریکا دارند. در کنار این برنامه‌ها هم دیدارهای دوجانبه به صورت سلسله وار در حال انجام شدن است و با سران کشورهای مختلف دیدار داشتند. مثلا روز گذشته با آقای ملک عبدالله اردن، روسای جمهور سوئیس، فنلاند و رئیس شورای اروپا و البته دیدارهای دیگری که در اخبار و رسانه‌ها نیز منعکس شده برگزار شده است.

خبر مرتبط دیدار و رایزنی عراقچی و وزیر امور خارجه ایتالیا

اقتصادنیوز: وزیران امور خارجه ایران و ایتالیا در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.

خبر مرتبط معنای بازگشت زوج ظریف - عراقچی؛ معماران برجام به دنبال چه هستند؟

اقتصادنیوز: لارا روزن، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی روایت خود را از سفر پزشکیان به نیویورک در نشریه دیپلمات ارائه کرده و در این میان حضور چهره‌هایی چون عراقچی و ظریف در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را برجسته کرده و نوشته به نظر می‌رسد تهران بیش از هر زمان دیگر خواهان تعامل با غرب است.

وی ادامه داد: در همه دیدارهایی که چه آقای پزشکیان و چه بنده انجام دادم بر ضرورت مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه و الان به لبنان تاکید شده است. همچنین به طرف‌های مقابل تبعات این اقدامات گوش زد شده است. امروز صبح به وقت نیویورک هم با وزیر امور خارجه ایتالیا ملاقاتی داشتم و به وی گفتم که این جنگ در جنوب لبنان تبعات بسیار سنگینی می‌تواند داشته باشد و مسئولیت آن متوجه کسانیست که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

عراقچی تاکید کرد: اگر آنها نتوانند اقدامی برای جلوگیری از این جنگ کنند و از گسترش آن جلوگیری کنند باید کلیه مسئولیت و عواقب آن را بر عهده بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: همانطور که می‌دانید این مذاکرات هیچ وقت قطع نشده است و در دوران دولت گذشته هم این مذاکرات با فراز و نشیب‌های خودش ادامه داشت و شهید امیرعبداللهیان و آقای باقری کنی این مسئولیت را بر عهده داشتند و الان هم گفتگوهایی که ما با اعضای برجام و طرف‌های اروپایی داریم این است که چگونه می‌توان این مذاکرات را احیا کرد تا به اهداف خود برسد.

وی خاطرنشان کرد: برجام بر اساس فرمولی نوشته است که اساس آن بر اعتماد میان طرف‌های مقابل بوده و ما به دنبال این هستیم که با ابزارها و مسیرهای کاملاً شرافتمندانه این مسیر را ادامه دهیم. مهر سال آینده پایان قطعنامه 2231 است که می‌تواند پنجره‌ای را به روی ما باز می‌کندکه باید بتوانیم از آن استفاده کنیم به نحوی که منافع جمهوری اسلامی ایران و منافع مردم با حفظ عزت کشور تامین شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تاکید عراقچی بر ضرورت مقابله با اسرائیل در دیدارهای دیپلماتیک 2
تاکید عراقچی بر ضرورت مقابله با اسرائیل در دیدارهای دیپلماتیک 3