پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تاکید کمیسیون انرژی مجلس بر مکانیزه کردن انبارهای نفت و استانداردسازی تانکرهای سوخت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تاکید کمیسیون انرژی مجلس بر مکانیزه کردن انبارهای نفت و استانداردسازی تانکرهای سوخت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تاکید این کمیسیون بر مکانیزه کردن انبارهای نفت و استانداردسازی تانکرهای سوخت و انبارهای نفت و توزیع فرآورده توسط تانکرها خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات نشست امروز (یکشنبه 3 بهمن) این کمیسیون به حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و مدیر نظارت بر صادرات وزارت نفت جهت بررسی گزارش واصله در رابطه با آسیب‌شناسی تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور و بررسی پیشنهاد راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت هوشمند انرژی، اشاره کرد.

نخعی با بیان اینکه اعضای کمیسیون دغدغه‌ها و نکات مددنظر خود را بیان کرده و مقرر شد؛ این موضوع در کمیته تخصصی مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، ادامه داد: چالش‌های بسیاری در حوزه تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی به‌ویژه اختلاف میان فرآورده‌های توزیعی در انبارها، مخازن نفتی، تانکرهای سوخت، کنترل خروج فرآورده از کشور، تخلف مالی و... وجود دارد که در گزارش واصله به آن‌ها اشاره شده بود. وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسائل باید کمیسیون انرژی از لحاظ تقنینی و نظارت دقیق و وزارت نفت با کار اجرایی درست این مهم را ساماندهی کنند، همچنین باید "سامانه ملی میترینگ" در بخش بالادستی و پایین دستی نفت که مربوط به انبارهای نفت و توزیع فرآورده توسط تانکرها است عملیاتی و اجرایی شود چراکه تولید و توزیع فرآورده در بخش‌های مختلف را شفاف می‌کند، هرچند این مهم تکلیف قانونی وزارت نفت است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون ابهاماتی در این حوزه همچون میزان موجودی خطوط لوله فرآورده‌های نفتی، عرضه و تحویل فرآورده‌های نفتی میان انبارهای نفت، میان انبارهای نفت و جایگاه‌ها، انبارهای نفت و مصرف‌کننده و... وجود دارد و بعضا اختلاف‌های پیش می‌آید به همین دلیل لزوم مکانیزه کردن انبارهای نفت، استانداردسازی تانکرهای سوخت ضروری است و اجرای کامل «سامانه ملی میترینگ» به شفافیت بیشتر و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و فسادهای احتمالی کمک خواهد کرد. پایان پیام /